M
a r k e t i n g t i p s
DE MEESTE SCHOONHEIDSSALONS HEBBEN EEN WEBSITE. GELUKKIG MAAR, WANT WIJ NEDERLANDERS LOPEN VOOROP WAT BETREFT HET
GEBRUIK VAN INTERNET. MAAR HELAAS IS HET HEBBEN VAN ALLEEN EEN WEBSITE NIET GENOEG. NAAST DAT JOUW WEBSITE HET ONLINE
VISITEKAARTJE IS VAN JE BEDRIJF (EN ER DUS OP-EN-TOP ÉN PROFESSIONEEL UIT DIENT TE ZIEN) MOET DE WEBSITE DOEN WAAR DIE VOOR
GEMAAKT IS, NAMELIJK HET GENEREREN VAN NIEUWE KLANTEN. DE BEZOEKER DAADWERKELIJK KLANT MAKEN IS ALLEEN NOG NIET ZO
EENVOUDIG. ER ZIJN TIENTALLEN PUNTEN WAARAAN EEN EFFECTIEVE WEBSITE MOET VOLDOEN. IN DEZE COLUMN INFORMEERT DE VRIES
OVER DE MEEST BELANGRIJKE.
Deska de Vries
1. VINDBAARHEID
Een goede website is vindbaar op steekwoorden zoals ‘schoonheidssalon’,
‘schoonheidsspecialist’, ‘schoonheidsbehandeling’, etc. Deze woorden gebruikt
de consument bij het online zoeken naar een schoonheidssalon. Salons die
niet vindbaar zijn, of pas op de tweede of derde pagina verschijnen, zouden
de website moeten optimaliseren (zoekmachinemarketing). Er zijn veel factoren
die de vindbaarheid van een website bepalen, maar je komt al een heel eind
met een goede en informatieve tekst of een kort filmpje over alles wat met jouw
vakgebied te maken heeft: wat is acne, wat kan ik hieraan doen, etc. Voor wie
zoekmachinemarketing écht serieus aan wil pakken is enige kennis van belang
voor het succes hiervan. Het is dan beter om een specialist in te schakelen.
2. UP-TO-DATE
Veiligheid is het belangrijkste argument om de website bij te werken en om
altijd de nieuwste versie van een website te hebben. Een verouderde website is
kwetsbaar, als er persoonsgegevens verwerkt worden, bijvoorbeeld wanneer de
bezoeker zich kan inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Het niet updaten van de
website kan dan grote gevolgen hebben. Daarnaast is een verouderde website
minder snel en ziet er veel minder mooi en professioneel uit.
3. MOBILE FRIENDLY
Sinds oktober 2015 worden er op Google meer zoekopdrachten via mobiele
telefoons geplaatst dan via desktops. Voor de bezoeker is het dus zeer belang-
rijk dat de website er op de smartphone of tablet net zo goed uitziet als op de
computer. Daarnaast vinden zoekmachines het belangrijk dat een website net
zo goed presteert wanneer deze via de telefoon wordt bekeken. Zorg er dus voor
dat je website ‘responsive’ is.
4. CONVERSIE
Conversie is de mate waarin bezoekers van de website doen wat de bedoeling
is: dat kan het kopen van een bepaald artikel, het inschrijven voor een nieuws-
brief of het maken van een afspraak voor een behandeling zijn. Er zijn veel
schoonheidssalons die een mooie website hebben waar de bezoeker echter te
weinig geprikkeld wordt om direct actie te ondernemen. Ook wat conversie
betreft spelen veel factoren mee voor het succes, maar let in ieder geval op de
volgende punten:
• Ontwerp de website puur rond de beleving van de bezoeker.
• Probeer de website steeds gebruikersvriendelijker te maken.
• Check de laadsnelheid, bijvoorbeeld met Google PageSpeed Insights.
• Zorg voor een overzicht van de producten/diensten /categorieën.
• Verwerk alle goede eigenschappen in de website en maak duidelijk waarom
een bezoeker bij jou klant zou moeten worden.
• Maak het simpel en overzichtelijk.
Doe voor meer informatie over dit onderwerp of advies over wat er beter kan
aan jouw website de gratis website check. Ga hiervoor naar www.jouwsalon-
online.nl.EEN GOEDE WEBSITE
WAAR VOLDOET DIE AAN?
D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
1 2 0 1 7
74