D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
3 2 0 1 6
29
Als automatiseerder van duizenden salons gaan we heel ver in allerlei
geavanceerde mogelijkheden, echter in de basis zijn we natuurlijk ook een
soort kassaboer. En juist als kassaboer zien we een historische verschuiving
optreden.
Precies veertig jaar geleden alweer, deed de geldautomaat zijn intrede. Alle
banken voorzagen elke stad en elk dorp van meerdere geldautomaten. Na
jarenlange groei, is dit de laatste tien jaar omgeslagen in forse afbouw. Waren
het er tien jaar geleden nog meer dan achtduizend, inmiddels zijn het er min-
der dan zevenduizend. Ook het aantal opnames is sterk gedaald. In dezelfde
periode moet je denken aan een daling van ruim veertig procent (wat gaat om
tientallen miljoenen opnames minder).
Er zijn diverse redenen voor deze grote daling, maar verreweg de belangrijk-
ste is de enorme groei van het aantal pinbetalingen. Daarnaast is het gemak-
kelijk online bankieren (ook mobiel) een belangrijke vervanger voor contant
geld.
Om u een idee te geven van de omvang van deze groei van pinbetalingen:
het tweede kwartaal 2006 is er 372 miljoen keer gepind, daarentegen is er
het tweede kwartaal van dit jaar 962 miljoen keer gepind. Oftewel bijna zes-
honderd miljoen meer keren in hetzelfde kwartaal tien jaar later. Daarmee is
ook definitief de weegschaal tussen cash en pin omgeslagen in het voordeel
van pin.
De druk op contant geld wordt bovendien nog verder opgevoerd. Zo is de
Europese Centrale Bank voornemens om langzaam het biljet van € 500,- te
laten verdwijnen. Dat is slecht nieuws voor de grote criminelen, want hier-
mee kon je gemakkelijk een paar miljoen euro in een koffertje vervoeren. Ik
heb inmiddels via-via begrepen dat als ze zich moeten beperken tot € 200
of € 100 biljetten, er precies twee respectievelijk één miljoen in een koffertje
past. Dat maakt het tellen wel overzichtelijk.
Ook u, als hardwerkende burger, kunt deze ontwikkeling terugzien en wel
op uw dagstaat. Het is inmiddels zo dat gemiddeld tachtig procent van de
transacties in een salon per pin wordt afgerekend. Er komen zelfs steeds meer
contantloze dagen voor.
Toch willen wij als consument niet van ons contant geld af. De Telegraaf heeft
dit onderzocht en legde 6758 mensen de stelling voor: ‘We kunnen best zon-
der cash’. 86% van de stemmers was het hier NIET mee eens.
Als belangrijkste reden om cashgeld wel in de markt te houden, wordt aan-
gevoerd dat het een alternatief is als digitaal betalingsverkeer uitvalt, als ook
om privacy te kunnen hebben bij het doen van een aankoop.
Ik ben bang dat die argumenten het niet gaan houden. Het eerste is zeker
waar, maar het tweede argument is totaal vergankelijk. Privacy is al jaren een
illusie en langzamerhand komen steeds meer mensen daar achter. Maar zelfs
als ze dit inzien, lijkt het ze niet te interesseren. En dan moeten de nieuwe
betaalsystemen (zoals Facebook App, Apple Pay en Google Wallet) nog echt
doorbreken. Als dat eenmaal los gaat (en geloof me: dat gaat los) dan kan
het woord ‘privacy’ definitief uit de Dikke van Dale, vanzelf op enig moment
gevolgd door het woordje ‘cash’.
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar
pklappe@bnfgroep.nlof te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.
Aanvullende informatie is ook beschikbaar op
bnfgroep.nlGAAT CASH GELD
VERDWIJNEN?
Patrick Klappe
C
O L U M N
P
A T R I C K
K
L A P P E
AUTOMATISERINGSSPECIALIST PATRICK KLAPPE (DIRECTEUR B&F GROEP) HEEFT EEN HEEL EIGEN KIJK OP DE SCHOONHEIDSBRANCHE EN IS DAAROM COLUM-
NIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON. IN DEZE UITGAVE KIJKT PATRICK NAAR GROTE VERANDERINGEN IN HET BETALINGSVERKEER.
E E A U T Y S A L O N
N R
5