Previous Page  10 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 56 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

D

E

K

A P P E R

N R

4 2 0 1 5

10

Hoe ben je in de kappersbranche terecht gekomen? Hoe is je loopbaan tot nu

toe verlopen?

“Ik ben als het ware opgegroeid in de kappersbranche. Mijn vader heeft Pivot

Point jarenlang vertegenwoordigd in België en als kind speelde ik dus al met

oefenhoofden. Na de afronding van een marketingopleiding en een studie

informatica ben ik naar Chicago gegaan, waar de eigen school van Pivot Point

International gevestigd is. Toen ik klaar was met deze kappersopleiding ben ik

begin 2004 voor Pivot Point België gaan werken. Een jaar later heeft mijn vader

de leiding aan mij overgedragen en weer twee jaar later zijn we met Pivot Point

ook in Nederland gestart. Mijn vader zelf is overigens nog steeds betrokken bij de

organisatie. Voor Pivot Point International vervult hij verschillende taken, onder

ander op het gebied van kwaliteitsbewaking.”

Pivot Point biedt kappersopleidingen en educatieve materialen aan kappersscho-

len aan. Zijn er ook trainingen voor kappers die hun diploma allang op zak heb-

ben maar zich verder willen ontwikkelen in hun vakgebied?

“Ja, en die activiteit willen we de komende jaren verder gaan uitbreiden. Nu al

verzorgen we 360 dagen per jaar kapperstrainingen, zowel voor salons en indi-

viduele kappers als in opdracht van merken en franchiseketens. De trainingen

worden gegeven in een studio in Amersfoort, in ons eigen educatiecentrum in

Aarschot (B) en natuurlijk ook op locatie in salons.”

“Ons nieuwe cursusprogramma voor komende herfst en winter is te vinden op

pivotpoint.nl

. Dit bestaat uit basic trainingen in knip-, föhn- en opsteektechnieken

en uit advanced trainingen voor ervaren hairstylisten. Daarnaast zijn er creatieve

of special trainingen, te weten een lang haar-training, trend dames, Meta Men

en Personal Coaching. Veel van deze trainingen worden in Aarschot gegeven,

wat vanuit Eindhoven ongeveer een uur rijden is. Voor Nederlandse kappers die

verder dan 120 kilometer van Aarschot wonen, bieden we bij een tweedaagse

training een gratis hotelovernachting aan. Ook hierdoor weten Nederlandse kap-

pers de Pivot Point Academy in Aarschot goed te vinden!”

“Wanneer het gaat over opleidingen voor kappers is het goed om te weten dat

we niet zomaar een aantal trainingen aanbieden, maar voor kappers ook een

compleet opleidingsplan kunnen samenstellen. Hierin wordt vooraf vastgelegd

wat de doelstellingen zijn en op welke gebieden de hairstylist zich verder wil

ontwikkelen. Ook krijgen deze cursisten een jaar lang toegang tot ons volledige

aanbod van online educatie plus een evaluatie na afloop.”

“Tot slot maakt Personal Coaching deel uit van ons educatieaanbod. Wanneer een

kapper of een team van medewerkers bijvoorbeeld specifieke wensen heeft op het

gebied van scholing, dan zorgen wij hiervoor. Hierbij gaat het dus om trainingen

op maat, die we graag ontwikkelen op basis van de behoeftes van de klant. De

laatste tijd komen er steeds meer aanvragen binnen die verband houden met effi-

ciënt werken. Dat is begrijpelijk, want in de salons is er gewoon geen tijd meer

om een coupe uitgebreid bij te werken. In de ‘efficiency’-trainingen leren we

kappers dus om vooraf te bedenken welke stappen er gezet moet worden om het

gewenste resultaat te bereiken en deze vervolgens ook in de praktijk te brengen.”

Veel kappers volgen trainingen bij hun vaste leverancier of bij het merk waarmee

ze werken. De trainingen van Pivot Point zijn natuurlijk anders omdat deze merk-

onafhankelijk zijn. Is dit in jouw ogen een groot verschil?

“Bij ons staat de vaktechniek boven alles, zonder dat er commerciële belangen

meespelen. Wanneer we een kleurtraining geven, maken we natuurlijk gebruik

van het kleurmerk waarmee de salon gewend is te werken maar dat wil nog

niet zeggen dat we de trainingen gebruiken om bepaalde producten bij kappers

te promoten. Verder zie je bij veel merken natuurlijk dat ze presentaties geven

waarin het showelement een belangrijke rol speelt. Dat is een verschil met de

Pivot Point-trainingen, want ook hier geldt dat de vaktechniek bovenaan staat.”

Onlangs heb je de ‘mystery shopper’ geïntroduceerd in de kappersbranche. Kun

je daar wat meer over vertellen?

“Screening van salons bieden we al langer aan. Daarbij brengen we bijvoorbeeld

in kaart op welke manier een salon verder verbeterd kan worden, waar de sterke

en zwakke punten van de medewerkers liggen en hoe een salon de efficiency en

rentabiliteit verder kan verhogen. Sinds kort bieden we deze screening ook aan

Al meer dan vijftig jaar is de familie Passage wereldwijd succesvol met Pivot

Point, een educatief systeem voor kappersscholen èn hairstylisten die zichzelf

verder willen ontwikkelen. Pivot Point Benelux staat sinds 2005 onder leiding

van Peggy Passage, wiens oom Leo in de jaren vijftig naar de VS emigreerde

en Pivot Point van daaruit groot maakte. In een uitgebreid interview verdui-

delijkt Peggy dat Pivot Point zich meer dan ooit richt op salons: “De focus

op scholen bestaat al jaren, maar nu gaan we een stap verder door ons meer

dan voorheen op kapsalons en individuele hairstylisten te richten. Daarbij is

ons doel om hen optimaal te ondersteunen. Dit doen we met een gevarieerd

en merkonafhankelijk educatieprogramma en de bijbehorende leermiddelen,

maar ook met het automatiseringssysteem Shortcuts, de ergonomische scha-

ren van Exthand, ondernemersadvies en screenings van salons.”

“Pivot Point geeft 360 dagen per jaar kapperstrainingen”

Fotografie: Maaike van Esch