I
N T E R V I E W
D
E
K
A P P E R
N R
4 2 0 1 5
10
Hoe ben je in de kappersbranche terecht gekomen? Hoe is je loopbaan tot nu
toe verlopen?
“Ik ben als het ware opgegroeid in de kappersbranche. Mijn vader heeft Pivot
Point jarenlang vertegenwoordigd in België en als kind speelde ik dus al met
oefenhoofden. Na de afronding van een marketingopleiding en een studie
informatica ben ik naar Chicago gegaan, waar de eigen school van Pivot Point
International gevestigd is. Toen ik klaar was met deze kappersopleiding ben ik
begin 2004 voor Pivot Point België gaan werken. Een jaar later heeft mijn vader
de leiding aan mij overgedragen en weer twee jaar later zijn we met Pivot Point
ook in Nederland gestart. Mijn vader zelf is overigens nog steeds betrokken bij de
organisatie. Voor Pivot Point International vervult hij verschillende taken, onder
ander op het gebied van kwaliteitsbewaking.”
Pivot Point biedt kappersopleidingen en educatieve materialen aan kappersscho-
len aan. Zijn er ook trainingen voor kappers die hun diploma allang op zak heb-
ben maar zich verder willen ontwikkelen in hun vakgebied?
“Ja, en die activiteit willen we de komende jaren verder gaan uitbreiden. Nu al
verzorgen we 360 dagen per jaar kapperstrainingen, zowel voor salons en indi-
viduele kappers als in opdracht van merken en franchiseketens. De trainingen
worden gegeven in een studio in Amersfoort, in ons eigen educatiecentrum in
Aarschot (B) en natuurlijk ook op locatie in salons.”
“Ons nieuwe cursusprogramma voor komende herfst en winter is te vinden op
pivotpoint.nl. Dit bestaat uit basic trainingen in knip-, föhn- en opsteektechnieken
en uit advanced trainingen voor ervaren hairstylisten. Daarnaast zijn er creatieve
of special trainingen, te weten een lang haar-training, trend dames, Meta Men
en Personal Coaching. Veel van deze trainingen worden in Aarschot gegeven,
wat vanuit Eindhoven ongeveer een uur rijden is. Voor Nederlandse kappers die
verder dan 120 kilometer van Aarschot wonen, bieden we bij een tweedaagse
training een gratis hotelovernachting aan. Ook hierdoor weten Nederlandse kap-
pers de Pivot Point Academy in Aarschot goed te vinden!”
“Wanneer het gaat over opleidingen voor kappers is het goed om te weten dat
we niet zomaar een aantal trainingen aanbieden, maar voor kappers ook een
compleet opleidingsplan kunnen samenstellen. Hierin wordt vooraf vastgelegd
wat de doelstellingen zijn en op welke gebieden de hairstylist zich verder wil
ontwikkelen. Ook krijgen deze cursisten een jaar lang toegang tot ons volledige
aanbod van online educatie plus een evaluatie na afloop.”
“Tot slot maakt Personal Coaching deel uit van ons educatieaanbod. Wanneer een
kapper of een team van medewerkers bijvoorbeeld specifieke wensen heeft op het
gebied van scholing, dan zorgen wij hiervoor. Hierbij gaat het dus om trainingen
op maat, die we graag ontwikkelen op basis van de behoeftes van de klant. De
laatste tijd komen er steeds meer aanvragen binnen die verband houden met effi-
ciënt werken. Dat is begrijpelijk, want in de salons is er gewoon geen tijd meer
om een coupe uitgebreid bij te werken. In de ‘efficiency’-trainingen leren we
kappers dus om vooraf te bedenken welke stappen er gezet moet worden om het
gewenste resultaat te bereiken en deze vervolgens ook in de praktijk te brengen.”
Veel kappers volgen trainingen bij hun vaste leverancier of bij het merk waarmee
ze werken. De trainingen van Pivot Point zijn natuurlijk anders omdat deze merk-
onafhankelijk zijn. Is dit in jouw ogen een groot verschil?
“Bij ons staat de vaktechniek boven alles, zonder dat er commerciële belangen
meespelen. Wanneer we een kleurtraining geven, maken we natuurlijk gebruik
van het kleurmerk waarmee de salon gewend is te werken maar dat wil nog
niet zeggen dat we de trainingen gebruiken om bepaalde producten bij kappers
te promoten. Verder zie je bij veel merken natuurlijk dat ze presentaties geven
waarin het showelement een belangrijke rol speelt. Dat is een verschil met de
Pivot Point-trainingen, want ook hier geldt dat de vaktechniek bovenaan staat.”
Onlangs heb je de ‘mystery shopper’ geïntroduceerd in de kappersbranche. Kun
je daar wat meer over vertellen?
“Screening van salons bieden we al langer aan. Daarbij brengen we bijvoorbeeld
in kaart op welke manier een salon verder verbeterd kan worden, waar de sterke
en zwakke punten van de medewerkers liggen en hoe een salon de efficiency en
rentabiliteit verder kan verhogen. Sinds kort bieden we deze screening ook aan
Al meer dan vijftig jaar is de familie Passage wereldwijd succesvol met Pivot
Point, een educatief systeem voor kappersscholen èn hairstylisten die zichzelf
verder willen ontwikkelen. Pivot Point Benelux staat sinds 2005 onder leiding
van Peggy Passage, wiens oom Leo in de jaren vijftig naar de VS emigreerde
en Pivot Point van daaruit groot maakte. In een uitgebreid interview verdui-
delijkt Peggy dat Pivot Point zich meer dan ooit richt op salons: “De focus
op scholen bestaat al jaren, maar nu gaan we een stap verder door ons meer
dan voorheen op kapsalons en individuele hairstylisten te richten. Daarbij is
ons doel om hen optimaal te ondersteunen. Dit doen we met een gevarieerd
en merkonafhankelijk educatieprogramma en de bijbehorende leermiddelen,
maar ook met het automatiseringssysteem Shortcuts, de ergonomische scha-
ren van Exthand, ondernemersadvies en screenings van salons.”
“Pivot Point geeft 360 dagen per jaar kapperstrainingen”
Fotografie: Maaike van Esch