Hoordetail nr-1 2023 Online

HOORDETAIL NR 1 2023 36 Wat vindt… INMIDDELS IS BEKEND DAT ONBEHANDELD GEHOORVERLIES VAAK IN VERBAND WORDT GEBRACHT MET ONDER ANDERE EENZAAMHEID EN EEN GROTER RISICO OP VERVROEGDE DEMENTIE. DAT HET NOG ALTIJD JAREN DUURT VOORDAT IEMAND DE AUDICIEN BEZOEKT MET GEHOORKLACHTEN, MOET VERANDEREN. DE VRAAG IS HOE VOORLICHTING, BIJVOORBEELD DOOR MIDDEL VAN EEN BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE, DAARIN VERSCHIL KAN MAKEN. DAAROM BEHANDELEN WE DE VOLGENDE STELLING: “HOE ZOU EEN LANDELIJKE BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE OVER HET BELANG VAN HOORZORG ERUIT MOETEN ZIEN?” “HOE ZOU EEN LANDELIJKE BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE OVER HET BELANG VAN HOORZORG ERUIT MOETEN ZIEN?” JOLET WOORDES VERENIGINGSMANAGER NVAB “Een landelijke bewustwordingscampagne zou vooral positief ingestoken moeten worden. De impact van goede hoorzorg op iemand met (beginnend) gehoorverlies is enorm. Het weer goed kunnen horen betekent ook weer mee kunnen doen. Wanneer mensen een hooroplossing krijgen gaat er vaak weer een wereld voor ze open. De insteek zou dus moeten zijn ‘gun jezelf goed horen’. Wij, als professionals, kennen de voordelen van weer goed kunnen horen: minder sociale isolatie, kleinere kans op uitval op het werk, vertraging van dementieklachten. Alleen is dit bij het breed publiek nog niet zo bekend. En dit rijtje klinkt ook niet echt opbeurend. Dus daarom is een positieve insteek beter dan angst aanjagen. In zekere zin zou een bewustwordingscampagne zich op twee doelgroepen moeten richten. Denk in ieder geval aan de professionals, de verwijzers. Bij huisartsen, bedrijfsartsen en ook in de ouderengeneeskunde komen mensen met uiteenlopende klachten waarbij er een oorzakelijk verband met een verminderd gehoor te leggen is. Terwijl een oplossing soms dichtbij lijkt te liggen, wordt gehoorscreening en zoeken naar de juiste hooroplossing vaak overgeslagen. Dat zou beter kunnen en de patiënt wordt beter geholpen. Een brede publiekscampagne, in de lijn van de Sire-campagnes lijkt ons goed. De focus zou moeten liggen op mensen tussen 40 en 70 jaar, werkenden en iets ouderen. Zij zullen in het dagelijks leven veel last ervaren van verminderd horen. Voor hen zou een combinatie van social media, radio en televisie geschikt zijn. Daarnaast denken wij dat het ook goed is om meer achtergrondinformatie te verstrekken via ‘human interest’. Aan tafel bij diverse talkshows met gesprekken over slechthorendheid en het belang van tijdig maatregelen nemen. En ook artikelen met positieve verhalen in magazines en tijdschriften. En als we dan toch mogen dromen over een onbeperkt budget, doe er dan ook een campagne met focus op preventie bij. Dus over de voordelen van het dragen van gehoorbescherming, namelijk elkaar beter kunnen verstaan in kroeg of op een festival én minder risico op schade. Maar ook het voorkomen van gehoorklachten door hard geluid in de werkomgeving is een issue. Hoewel bij elk bedrijf in de risico-inventarisatie en evaluatie ‘geluid’ een onderwerp hoort te zijn, zijn er nog veel te veel situaties waarin schadelijk en hinderlijk geluid wél degelijk risico’s op uitval veroorzaken. Kortom: het wensenlijstje is aanzienlijk, want er is nog zó veel werk aan de winkel…”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4