Hoordetail nr 2 2018

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 8 10 Bjorn Wielakker, Brand Manager bij Bernafon, schetst de ontwikkeling van Bernafon en benadrukt de Zwitserse achtergrond: “Zoals de naam al verraadt, is het bedrijf afkomstig uit Bern. Daar begon het allemaal met Hans Gfeller, een ondernemer in elektronica die zelf slechthorend was. Zijn zoon wilde hem graag helpen en bouwde een speciaal gehoorapparaat en daarmee werd de basis gelegd voor een nieuwe toekomst; hoortoestellen. In 1946 werd het eerste commerciële (kast)toestel geproduceerd en dit was het begin van Bernafon, in die tijd nog geschreven als Bernaphon. De toenemende expertise in hoortoestellen en de groeipotentie heeft er uiteindelijk toe geleid dat het bedrijf de focus heeft verlegd naar deze markt.” Waar het grote, logge gehoorapparaat voor Gfeller senior eigenlijk eenmalig leek, bleek het dus de toekomst voor het bedrijf te zijn. De ontwikkelingen volgden elkaar snel op. Bjorn vervolgt: “In de loop der jaren werd de techniek beter en werd het hoortoestel kleiner. In de jaren zestig ontwikkelde Bernafon een achter-het-oor-hoortoestel en niet veel later kwam het in-het- oor-hoortoestel. Een aantal audiciens zal onze Phox uit de jaren tachtig nog herinneren, het apparaat waarmee Bernafon als eerste een hoortoestel digitaal kon programmeren. In 2002 werd de ChannelFree™ technologie ontwikkeld, de unieke en gepatenteerde manier van signaalbewerking van Bernafon, die nog steeds in onze hoortoestellen wordt toegepast. De ‘Chronos’ was op het gebied van comfort en feedbackannulering een ware ‘game changer’ en met het aanpasconcept ‘BeFlex’, was het eindelijk mogelijk om zowel de audicien als de eindgebruiker bij het aanpasproces te betrekken. Sinds vorig jaar richten we ons helemaal op de Zerena 9|7|5 hoortoestellen in de vrije markt, die dynamisch horen een nieuwe dimensie geven.” SOUND OF SWITZERLAND Na de overname van de hoortoesteldivisie van het Duitse Robert Bosch in 1992 en de integratie in de William Demant Holding, is het bedrijf uiteindelijk uitgegroeid tot het Bernafon van nu. Met de zeventigste verjaardag al weer even achter zich, richt het bedrijf zich op een toekomst waarin het hoortoestellenmerk een nog betere plek in de markt kan veroveren. Een onderdeel daarvan is een vernieuwde merkidentiteit. “Bernafon blijft zich continu ontwikkelen en werkt er hard aan om het merk nog beter op de kaart te zetten”, legt Bjorn uit. “Het bedrijf is door de jaren heen zodanig veranderd, dat we genoodzaakt waren om de communicatie daarop aan te passen. Waar vroeger activiteiten als onderzoek, ontwikkeling en productie voornamelijk in Zwitserland geconcentreerd waren, is dit inmiddels meer verspreid over Europa. Bernafon heeft daarom besloten om de Zwitserse afkomst anders te communiceren. ‘Swiss Engineering’ heeft plaats gemaakt voor ‘Sound of Switzerland’. Dit sluit nóg beter aan op het Bernafon van nu.” “Bij een nieuwe strategie, hoort ook een herdefiniëring van onze kernwaarden. Geen lange verhalenmeer over onze missie en visie, maar drie korte en krachtige kernwaarden: gepassioneerd, deskundig en betrouwbaar partnerschap. We denken in oplossingen, proberen de klant hierbij zoveel mogelijk te betrekken en communiceren to direct en transparant mogelijk. We doen wat we beloven en een snelle en adequate opvolging staat bij ons voorop. De nieuwe strategie en kernwaarden komen ook terug in de nieuwe ‘brand purpose’ van Bernafon: Together we empower people to hear and communicate better. ” FAMILIAIR KARAKTER Eén van de kernwaarden, passie, was duidelijk te voelen bij ons bezoek aan Bernafon. Voor wat betreft Sales, Marketing & Communicatie, Fitting Support en Customer Service is het een feit dat er een relatief klein, hardwerkend team achter Bernafon Nederland zit. “Werken met dit team voelt alsof je in een familiebedrijf werkt. We zijn goed op elkaar ingespeeld en betrekken iedereen bij alle activiteiten. Zo is iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, zowel intern als extern. Dit familiaire karakter werkt ook door naar onze klanten. Als ze ons bellen, vragen ze niet naar ‘iemand van Fitting Support’ of ‘iemand van Customer Service’. Nee, ze vragen naar Annet of Stefan. Naast het zakelijke aspect is er altijd tijd en ruimte voor een gezellig praatje. We merken dat die persoonlijke benadering erg wordt gewaardeerd.” I n t e r v i e w Zwitserse passie MET HOLLANDSE NUCHTERHEID DESKUNDIG, TRANSPARANT, GEPASSIONEERD EN VOORAL TROTS OP DE ZWITSERSE ROOTS, DAT IS HOORTOESTELFABRIKANT BERNAFON IN EEN NOTENDOP. MENIG AUDICIEN ASSOCIEERT HET MERK WAARSCHIJNLIJK NOG ALTIJD MET DE LEKKERE ZWITSERSE CHOCOLADE DIE NOOIT ONTBREEKT TIJDENS EVENTS EN INTRODUCTIES. IN 2003 WERD BERNAFON NEDERLAND OPGERICHT MET EEN VERKOOPORGANISATIE IN WAARDENBURG, WAARNA HET ZO’N VIER JAAR GELEDEN NAAR AMSTELVEEN VERHUISDE. VAKTIJDSCHRIFT HOORDETAIL SPREEKT ALDAAR MET HET HECHTE TEAM VAN BERNAFON NEDERLAND. HOE HEEFT HET MERK ZICH DOOR DE JAREN HEEN ONTWIKKELD EN WIE ZIJN DE GEZICHTEN ACHTER BERNAFON NEDERLAND? WIJ STELLEN ZE ÉÉN VOOR ÉÉN AAN U VOOR.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4