Hoordetail nr 2 2018

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 8 19 S o c i a l M e d i a STROOP DIE MOUWEN OP: aan de slag met je zakelijke Facebookpagina! DE VORIGE KEER LAS JE IN HOORDETAIL DAT SOCIAL MEDIA EEN GOEDE MANIER IS OM (POTENTIËLE) KLANTEN TE BEREIKEN MET DE BOODSCHAP DAT JIJ DE BESTE PROFESSIONAL VOOR HUN HOOR- ZORG BENT. SOCIAL MEDIA BRENGT JE CONTINU ONDER DE AAN- DACHT EN HET MAAKT JE BEDRIJF MENSELIJK. VOORAL GOED OMDAT MENSEN VAN MENSEN KOPEN, NIET VAN BEDRIJVEN. MAAR HOE START JE DAN MET SOCIAL MEDIA? STEL JE WILT FACEBOOK INZET- TEN VOOR JOUW BEDRIJF, HOE PAK JE DAT DAN AAN? Allereerst is er een belangrijk punt om te realiseren: Facebook bepaalt wie jouw berichten te zien krijgen. Niet al jouw volgers zien dus al jouw berich- ten! Wat mag je dan verwachten? Als je start met Facebook dan laat Facebook jouw berichten nog regelmatig zien aan volgers. Daar kun je als nieuwkomer van profiteren. Na verloop van tijd zakt dit aantal terug. Sommige grote mer- ken zeggen dat nog maar 2% van hun volgers de berichten te zien krijgen. LAAT REGELMATIG JE GEZICHT ZIEN OP SOCIAL MEDIA Maar jij hebt een enorm groot voordeel, je bezit als lokale ondernemer over een speciale superpower. Ik leg je uit waarom: berichten die likes en reacties hebben, laat Facebook eerder zien, immers andere mensen hebben met hun like of reactie laten zien enthousiast te zijn over dit bericht. En wat voor soort berichten krijgen veel likes en reacties? Berichten van mensen. Berichten over jouzelf, jouw team en jouw eigen winkel scoren het beste! Lokale berichten en berichten met lokale mensen scoren beter. Immers; mensen liken mensen! En laat dat nou net jouw kracht zijn als lokale ondernemer. Laat dus regelmatig je gezicht zien op social media. GOED VOORNEMEN: DEEL DRIE KEER PER WEEK EEN BERICHT OP FACEBOOK Zoals we de vorige keer al schreven in Hoordetail: je bereikt via Facebook meer mensen dan via een huis-aan-huis krantje en het is veel goedkoper. Stel het niet langer uit: begin er gewoon mee. Maak met jezelf de afspraak dat je drie keer per week een bericht deelt op jouw zakelijke Facebookpagina. ZAKELIJKE FACEBOOKPAGINA Ik hoor je denken: Zakelijke facebookpagina? Hoe bedoel je? Heb ik een apart Facebookaccount nodig? JA! Je persoonlijke Facebookpagina heeft minder en andere functies dan een Facebook bedrijfspagina. Zo zie je bijvoorbeeld op je zakelijke Facebookpagina statistieken van jouw berichten en kun je openings- tijden, producten en diensten invoeren. Ook kun je medewerkers beheerder maken van een zakelijke pagina. Daardoor is het mogelijk om samen te werken aan social media. En je kunt tegelijkertijd ingelogd zijn op je zakelijke en prive Facebookpagina. Gebruik je twee persoonlijke pagina’s (een voor jezelf en een voor je winkel) dan moet je continu inloggen en uitloggen. Dat is super irritant. HOE MAAK JE EEN ZAKELIJKE FACEBOOKPAGINA AAN? Je hebt om te beginnen een persoonlijk Facebook-account nodig. Pak je Facebook-app erbij en login je persoonlijke Facebook-account. Klik in de Facebook-App op de drie streepjes rechts bovenin. Scroll naar beneden totdat je een oranje plus met ‘Pagina maken’. Volg de stappen en kies als categorie voor ‘Lokale bedrijven’. Ga door totdat je alle info hebt ingevuld en jouw bedrijf is aangemaakt. APARTE FACEBOOK-APP VOOR JE ZAKELIJKE PAGINA Je kunt je zakelijke Facebookpagina ook beheren in de normale (blauwe) Facebook-App. Maar dit kan verwarrend zijn. Je wilt bijvoorbeeld iets op je eigen persoonlijke Facebookpagina plaatsen en plots heb je die foto (waarop duidelijk te zien is dat je iets teveel hebt gedronken) op je zakelijke pagina geplaatst. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Je kunt daarom beter ook de (oranje) Facebookpagina-App downloaden. Die vind je in de App store op je iPhone of Android telefoon (zoek in de appstore op ‘Paginabeheer’). Wil je iets op je persoonlijke Facebookpagina plaatsen, dan gebruik je de blauwe Facebook-App met het F-je. Wil je iets op je zakelijke pagina plaatsen, dan gebruik je de oranje Facebook-App met het vlaggetje. HELP, WAT MOET IK DELEN? En heb je geen inspiratie? In onze Embrosa app vind je kant-en-klare berichten die je zo kunt delen. Als we je een tip mogen geven: persona- liseer de berichten steeds een klein beetje. Voeg een eigen foto toe, voeg je eigen naam toe, verwijs naar een lokaal evenement. De app is gratis te gebruiken en te vinden in jouw appstore. Ben je aan de slag gegaan met je zakelijke Facebookpagina en loop je ergens tegenaan? Mail ons jouw vraag. Wij beantwoorden namelijk elke keer in elke editie van Hoordetail een vraag over Facebook en andere social media. Vragen kun je mailen aan support@embrosa.com . WAT IS EMBROSA? Embrosa gelooft in effectieve social media marketing voor iedere lokale ondernemer. Ook iedere zelfstandige audicien. Ze hebben daarom een app gebouwd waarin audiciens kant-en-klare social media berichten vinden die ze met een druk op de knop kunnen delen naar Facebook, Instagram of zelfs hun nieuwsbrief. De app is gratis te gebruiken voor audiciens. IN ELKE EDITIE VAN HOORDETAIL GEEFT MELANIE VAN NORDEN SOCIAL MEDIA TIPS & TRICKS!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4