Hoordetail nr 2 2018

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 8 25 is gevonden tussen de blootstelling aan luide muziek en gehoorverlies bij kinderen, adolescenten en jongvolwassenen. We vermoeden wel dat dit op de lange termijn effect kan hebben. Misschien ben ik daar zelf ook wel een slachtoffer van. Maar er is nog geen hard bewijs en er is dus nog meer onderzoek nodig om dit met zekerheid te kunnen stellen. Het lijkt een trend te worden om dit verband direct te trekken zonder een compleet beeld te schetsen.” INDUSTRIEEL LAWAAI Voorheen is er wel onderzoek gedaan naar de gevolgen van industrieel lawaai. Deze resultaten tonen aan dat regelmatige blootstelling aan industrieel lawaai inderdaad tot gehoorschade kan leiden. “Dit wil echter niet zeggen dat dit automatisch ook voor vrijetijdslawaai geldt”, vervolgt Carlo. “Bovendien is het een bekend gegeven dat industrieel lawaai stresserend kanwerken, terwijl muziek juist een opwekkend effect kan hebben. Emotionele factoren moeten namelijk ook meegenomen worden in de mate waarin iemand gehoorproblemen ervaart. De hoorbranche moet oppassen om de vergelijking te trekken en conclusies te kopiëren. Daarnaast ben ik het niet eens met de dreigende ondertoon die in de artikelen zit: mensen worden bang gemaakt. Het is vaak goed bedoeld, maar niet altijd berust op wetenschappelijke bevindingen. Ik merk dat ook in mijn praktijk. Ik zie meer jongeren die bang zijn voor de effecten van muziek en hun sociale leven daarom hebben beperkt, dan dat ik jongeren zie die echt gehoorschade hebben opgelopen door harde muziek.” De dreigende ondertoon van de berichten over gehoorschade door het bezoeken van evenementen als een festival, heeft nog een risico volgens Carlo Habets. “Stel je voor dat onderzoek in de toekomst uitwijst dat er geen direct verband is tussen vrijetijdslawaai en gehoorschade. Dan raken hoorprofessionals, die zich hier nu hard voor maken, hun geloofwaardigheid kwijt en vallen ze door de mand. Daar maak ik mij wel zorgen over. Als uit dit onderzoek inderdaad een direct verband tussen vrijetijdslawaai en gehoorschade naar voren komt, dan ben ik ook de eerste om dit de mensen te vertellen en te laten zien waar de grenzen liggen. Maar dan kan ik het in ieder geval aantonen en onderbouwen.” VERTEKEND BEELD Het kan zijn dat er onbedoeld een bepaald beeld wordt gecreëerd door de professionals. Carlo schetst een voorbeeld: “Van de tientallen mensen die in de wachtkamer zitten, springt er misschien één jongere tussenuit die zwaar gehoorverlies heeft opgelopen tijdens een festivalbezoek. Dit maakt een grote indruk op ons en blijft daardoor beter hangen. Het kan daardoor zijn dat we al gauw het idee krijgen dat we meer jongeren zien met gehoorschade door harde muziek. Daarnaast zie ik publicaties waarin bezoekers ondervraagd worden. Dit geeft naar mijn mening eveneens een vertekend beeld: één op de vijf mensen hoort namelijk sowieso al een (onmerkbare) piep. Een versterkte piep na een festivalbezoek wil dan niet meteen zeggen dat er sprake is van gehoorschade. Ik betwijfel het in ieder geval, maar nogmaals: wetenschappelijk onderzoek moet het uitwijzen.” Het moge duidelijk zijn dat Carlo groot voorstander is van uitgebreid, wetenschappelijk onderzoek naar het daadwerkelijke effect van harde muziek op het gehoor. Gelukkig staat er op dit gebied veel te gebeuren de komende tijd. Zo kondigde het UMCG vorig jaar al aan op Europees niveau onderzoek te gaan doen naar tinnitus en de mogelijke oorzaken daarvan. Daarnaast hoopt Carlo dat er snel een grondige studie gedaan wordt naar het verband tussen vrijetijdsgeluid en gehoorschade. “Het zou een goed idee zijn om verschillende groepen met elkaar te vergelijken en gescheiden te houden: van mensen die frequent worden blootgesteld aan harde muziek, zoals professionals, tot personen die af en toe een concert bezoeken. Pas dan kun je denk ik een goed beeld vormen van het effect van het lawaai op het gehoor”, vertelt Carlo hoopvol. VERANTWOORDELIJKHEID EN VOORLICHTING Ondanks dat er geen hard bewijs is voor gehoorschade door vrijetijdslawaai, is Carlo het er wel mee eens dat langdurige blootstelling aan lawaai een risico voor het gehoor kan zijn. Maar om deze boodschap over te brengen, pleit hij voor het gebruik van het gezond verstand en goede voorlichting. “Een aantal jaar geleden is er al een convenant getekend door concertzalen en festivals dat het geluidsniveau gemiddeld niet boven de 103 dB mag komen. Maar behalve de organisatoren, moeten de bezoekers ook zelf de verantwoordelijkheid nemen. Oordoppen dragen is nooit een overdreven luxe geweest en wordt ook altijd aangeraden. Organisatoren zijn dan ook verplicht om ter plekke gehoorbescherming aan te bieden en te waarschuwen voor het risico op gehoorbeschadiging. Daarnaast informeer ik de mensen om af en toe rust te nemen bij langdurig hard geluid. Tinnitus bijvoorbeeld kan heel veel oorzaken hebben en is vaak het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat een concertbezoek de oorzaak is. Ik ben van mening dat je als hoorprofessional realistische voorlichting moet geven en mensen niet bang moet maken met andere gevallen, gezien de gevoeligheid voor hard geluid ook sterk verschilt. Ik wil niemand het plezier van muziek ontnemen, dus laten we vooral niet te vroeg conclusies trekken.” Meer informatie: IntoEars Carlo Habets | www.intoears.nl “IK WIL NIEMAND HET PLEZIER VAN MUZIEK ONTNEMEN, DUS LATEN WE VOORAL NIET TE VROEG CONCLUSIES TREKKEN”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4