Hoordetail nr2-2020 Online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 0 50 C o l u m n Een belangrijk onderdeel van mijn werkzaamheden bestaat uit het geven van goede informatie vanuit mijn kennis en ervaringen. Dat doe ik soms ook in samenwerking met re-integratiebureau. Een voorbeeld hiervan zijn de bijscholingsdagen waar ik regelmatig aan meewerk. Laatst was ik aanwezig op zo’n studiedag met het thema ‘werken met auditief beperkten’. De doelgroep voor deze dag waren bijvoorbeeld arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, medewerkers van het UWV, ambulante begeleiders, maar ook werkgevers. Het doel van de dag is informatie te geven over arbeidssituaties rondom problemen met gehoor. Dat kan gaan over re-integratie maar ook over de deelname van doven aan het reguliere arbeidsproces. Tijdens studiedag gaf ik zelf ook een presentatie. Mijn eigen doel was om iedereen bewust te laten worden dat het niet vanzelfsprekend is aan het werk te zijn als dove. Zowel op de arbeidsmarkt als op de werkvloer is het nodig om enigszins aangepaste communicatie te hebben. Ik put hier uit mijn eigen voorbeelden met het zoeken en behouden van werk. Bij een sollicitatiegesprek bij een laboratorium begon het allemaal wat stroef. De eigenaar sprak onduidelijk en er binnensmonds, waardoor ik vaak om een herhaling moest vragen. Dat maakte dat het gesprek ongemakkelijk was en niet vlot verliep. Toevallig kwam toen zijn secretaresse ook bij het gesprek. Vanaf dat moment kwam er duidelijke verandering van de sfeer. Zij had een veel duidelijker mondbeeld waardoor we op een vloeiende manier verder konden praten. De werkgever was hierdoor verrast en bewust van hoe communicatie anders kon en hij begon zelf duidelijker en rustiger te spreken. Niet alleen zorgde dit voor een beter gesprek, het veranderde ook het perspectief van de werkgever. Gelukkig voor mij betekende dat uiteindelijk dat ik daar een nieuwe baan vond. Om te zorgen dat het publiek ook doorkrijgt dat er soms communicatie-uitdagingen zijn, had ik ervoor gekozen om geen gebruik te maken van een gebarentolk bij de presentatie. Met wat geduld en een beetje energie kan de communicatie uiteindelijk toch goed verlopen. Het publiek werkt soms namelijk zelf ook met dove en slechthorende mensen, en dan hebben ze ook niet altijd de mogelijkheid om van een tolk gebruik te maken. Overigens is dat altijd een afweging die ik altijd maak. Zowel voor een presentatie als een belangrijk gesprek: gebruik ik wel of geen tolk? Een tolk kan het gesprek versnellen en vergemakkelijken, maar het heeft ook een negatief effect. Zonder tolk kan het gesprek persoonlijker worden (meer oogcontact) en laat het ook zien dat ik onafhankelijk ben. Uit de reacties na mijn presentatie merk ik dat iedereen meer bewust is over het belang van goede communicatie. De goede communicatie is een direct gevolg van het begrip voor mensen met een auditieve beperking. Soms kan een hele simpele verandering in communicatie (rustiger praten) al zorgen voor minder misverstanden. En dat leidt direct tot een positiever beeld en ook een succesvollere samenwerking. Dat is precies waar ik voor sta: laten zien dat veel auditief beperkten heel wat in hun mars hebben en met succes de arbeidsmarkt op kunnen. Begrip zorgt VOOR BETERE COMMUNICATIE IEDEREEN WEET DAT COMMUNICATIE BELANGRIJK IS VOOR EEN SUCCESVOLLE SAMENWERKING. BIJ MENSEN MET EEN AUDITIEVE BEPERKING IS COMMUNICATIE OVER HET ALGEMEEN EEN GROTERE UITDAGING. DAAROM IS HET ZO BELANGRIJK DAT PROFESSIONALS DIE WERKEN MET DEZE DOELGROEP GOED BEGRIJPEN HOE ZE KUNNEN HELPEN DE COMMUNICATIE TE VERBETEREN. DAT IS IETS WAAR IK ALS ONDERNEMER MEE BEZIG BEN. CLAIRE MEIJER – HARRISON, DOVE ONDERNEMER ACHTER ‘KLINKTPRIMA’, ZET ZICH IN VOOR DOVEN EN SLECHTHORENDEN OP DE ARBEIDSMARKT EN DEELT HAAR EIGEN ERVARINGEN EN KENNIS. Claire Meijer Claire is eigenaar van haar bedrijf Klinktprima en is tevens werkzaam voor Project You2Work en Werkpad.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4