Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 18 INTERVIEW Nederland vergrijst. Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) spreekt zelfs van een dubbele vergrijzing1. Dat wil zeggen dat niet alleen de groep ouderen een relatief groter aandeel vormt van de Nederlandse samenleving, maar dat ook de gemiddelde leeftijd steeds hoger komt te liggen. Dat betekent tegelijkertijd dat er steeds minder mensen zijn die zorg kunnen dragen voor die ouderen, wat ook wel de ‘grijze druk’ wordt genoemd. De noodzaak is daarom hoog om de zorg, daar waar het kan, efficiënter in te richten. Dat digitalisering in de zorg een rol daarin kan spelen is bekend, maar uit recent onderzoek van ‘DIGITALISERING IN DE (HOOR)ZORG KAN NIET LANGER WORDEN TEGENGEHOUDEN’ De gezondheidszorg in Nederland staat onder druk, met de vergrijzing en personeelstekorten als enkele hoofdoorzaken. Het gevolg is dat de wachtlijsten langer worden en de zorgkosten alsmaar stijgen. Er wordt continu onderzocht hoe de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar kan blijven en digitalisering blijft terugkomen als een mogelijke oplossing om de zorg efficiënter in te richten. Reden genoeg voor zorgverzekeraar VGZ om een paar maanden geleden het debat aan te gaan met zorgaanbieders, verzekerden en patiënten over de digitalisering in de zorg. Vanuit de hoorzorg schoven Mirjam Jans (Head of Strategic Development & Country Lead bij GN) en Herman Langstraat (Directeur IntoEars Hoorcentrum en OogvoorOren.nl) aan bij het debat om te pleiten voor een efficiëntere hoorzorg, mede door de regelgeving te actualiseren en digitalisering toe te staan. Universiteit Twente blijkt dat Nederland op dat gebied achterloopt2. “Digitalisering is meer dan de inzet van technologie, het gaat vooral om een andere manier van werken en daar is visie, lef en regie voor nodig”, stelt UT-hoogleraar prof. dr. Lisette van Gemert-Pijnen. In het VGZ-debat horen we positieve verhalen over hoe digitale zorg effectief en tijdbesparend kan zijn. “We weten inmiddels dat we 85% van de consulten volledig online kunnen afhandelen”, stelde Jasper Schellingerhout, huisarts, klinisch epidemioloog en medeoprichter van de digitale huisartsenpraktijk Arene. Uit het debat komt tevens naar voren dat de regelgeving omtrent digitalisering aan vernieuwing toe is. Zo worden BIG-registraties niet verlengt als je alleen online patiënten ziet en vergoeden zorgverzekeraars geen consulten aan huis als het gaat om hoortoestellen. Cas Ceulen, Chief Health Officer bij Coöperatie VGZ sluit af met een conclusie dat leden een keuze moeten hebben en dat digitalisering inclusief moet blijven. Met die conclusie is Herman Langstraat het helemaal eens: “We vullen in dat patiënten niet zitten te wachten op digitalisering of dat ze de vaardigheden niet hebben, maar we onderschatten daarmee de vijftigplusser in 21e eeuw. Deze doelgroep heeft behoefte aan zelfregie, keuzevrijheid en transparantie. Digitalisering en meer flexibele zorg kan daarin uitkomst bieden, zeker met de technologie die we nu hebben.” Herman Langstraat en Mirjam Jans

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4