Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 42 INTERVIEW HOORCOACH MARJAN: “IEDEREEN BELEEFT LEVEN MET GEHOORVERLIES OP ZIJN EIGEN MANIER” Toen Marjan 2,5 jaar oud was en nog niet sprak werd na meerdere audiologische testen een zeer ernstig gehoorverlies in haar beide oren vastgesteld. Destijds ging ze met haar minimale gehoorresten naar het speciaal onderwijs voor slechthorende kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Tot en met haar hbo-opleiding heeft ze haar schoolloopbaan met alleen hoortoestellen, solo-apparatuur en een grote dosis assertiviteit en doorzettingsvermogen doorlopen. Pas na haar dertigste is zij actief schrijf- en gebarentolken gaan inzetten en sindsdien is het belang van ontspannen toegang tot communicatie haar meer dan duidelijk geworden. “Eigenlijk kon ik toen pas goed groeien als mens, werknemer en collega. Het scheelt bákken energie. Voorheen lekte mijn energie, waardoor ik niet in mijn kracht kon staan. Nu des te meer. Ook tijdens mijn huidige opleiding zet ik een tolk in en dat werkt voor mij supergoed. De combinatie van solo, tolk gebarentaal en medewerking van de docent en de klas is voor mij geweldig! Het levert een fijne vorm van samenwerken op. Ik hoor er zoveel makkelijker bij.” Marjan Haasnoot werkt als coach en verlies- en rouwtherapeut in opleiding voor dove en slechthorende kinderen, jongeren en volwassenen. Zelf is zij ook slechthorend en ze heeft er jaren over gedaan om te ontdekken hoe zij haar slechthorendheid in kan passen in een leven dat bij haar past: “In mijn werk als coach en verlies- en rouwtherapeut in opleiding ondersteun ik cliënten op allerlei vlakken en manieren in het omgaan met hun, soms toch wel lastige, ‘beperking’.” Communicatie binnen actief sociaal leven “Van jongs af aan heb ik een actief en sociaal leven en geniet ik van het contact met andere mensen; zowel horende als dove en slechthorenden mensen. Samen met mijn man en onze vier kinderen vormen we een hecht gezin, waarin ruimte is voor ieders kwaliteiten, interesses en activiteiten”, vertelt Marjan. “Ons gezin en mijn sociale leven geven mij de nodige ervaring in hoe het communicatief eraan toe kan gaan en hoe daarbinnen de communicatie zo optimaal mogelijk kan verlopen. Al dan niet met technische hulpmiddelen en communicatieafspraken. Daar horen goede en fijne ervaringen bij, maar ook minder fijne. Dat hoort bij mij en mijn leven met mijn slechthorendheid.” Werk als coach Een aantal jaren geleden heeft Marjan haar eigen praktijk opgericht waar zij startte als kindercoach. We vragen haar naar deze stap. “Ik heb tien jaar op een behandelgroep voor dove en slechthorende peuters gewerkt en zag de kinderen van de behandelgroep meer en meer naar regulier onderwijs doorstromen. Ik voorzag dat ze hard zouden moeten werken – zelfs op hun tenen zouden moeten lopen – om volwaardig mee te kunnen draaien. Zelf heb ik er jaren over gedaan om uit te vinden hoe ik het beste mijn slechthorendheid in kan passen in een leven dat bij mij past. En hoewel de kinderen hun eigen proces mogen doorlopen, want dit draagt ook bij aan hun groei, wil ik voor hen dat zij eerder snappen wat ze nodig hebben om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat ze weten dat zij als zichzelf – met alles erop en eraan – in hun kracht mogen staan. Daar bied ik de nodige ondersteuning bij”, licht Marjan toe. Foto ter illustratie

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4