Hoordetail Nr3 Online

H o o r d e t a i l n r 3 2 0 1 9 15 MEEPRATEN OVER DE VERANDERINGEN IN DE HOORZORG? Stichting Audiciensregister organiseert een aantal keer per jaar bijeenkomsten voor hoorzorgprofessionals. Deze zijn bedoeld om hen te informeren, maar het biedt tevens een mooie gelegenheid om als vakgenoten met elkaar om de tafel te gaan. Als voorzitter van de StAr nodigt Guus van Montfort daarom de audiciens uit om mee te doen aan deze discussies. “We hebben die input vanuit de branche nodig, dat is voor ons waardevolle informatie. Het is voor ons een belangrijk ijkpunt als het gaat om de uitwerking van het handboek in de praktijk.” “Een mooi voorbeeld daarvan is de diabeteszorg”, schets Van Montfort. “Patiënten doen ontzettend veel zelf, waardoor ze voor veel zaken niet meer naar het ziekenhuis hoeven te rijden. Zelf de insulinewaarde meten, monitoren en als het nodig is insuline toedienen. Daarnaast is het bij een aantal ziekenhuizen al mogelijk om op afstand contact te hebben met de deskundige in het ziekenhuis. Patiënten kunnen zelfs hun afspraken zelf inplannen. Daardoor komt de verantwoordelijkheid steeds meer bij de patiënt te liggen. Opvallend is dat de betrokkenheid van de patiënt daardoor juist is toegenomen.” VAN PROTOCOLLAIRE ZORG NAAR GEPERSONALISEERDE ZORG Terug naar de audiologie, want ook de audiciens krijgen steeds vaker klanten over de vloer die er behoefte aan hebben om zoveel mogelijk zelf onder controle te hebben. Ze denken actief mee over de juiste hooroplossing en willen het liefst niet voor elk wissewasje naar de winkel toe komen. “De klant is assertiever dan ooit”, vervolgt Van Montfort. “Het wordt daarom steeds belangrijker dat de audicien goed luistert naar wat de klant wil. De professional blijft een belangrijke factor in dit vakgebied, maar we gaan van protocollaire zorg naar zeer gepersonaliseerde zorg. De oplossing voor de één, is niet altijd de juiste oplossing voor de ander. De audicien moet zich uitermate bewust zijn van de individuele situatie van de cliënt. We kunnen eigenlijk niet meer spreken van standaardoplossingen. Daarnaast wil de klant zelf een stem hebben in de zoektocht naar de beste hooroplossing. Ze laten zich breed informeren en ze willen graag zelf keuzes maken. Deze ontwikkeling zou er ertoe kunnen leiden dat audiciens steeds meer een adviserende rol krijgen. Dat vereist een andere houding ten opzichte van de cliënt, met andere woorden: een andere werkwijze. En wil je de business draaiende houden, moet je mee veranderen.” BELANG VAN DE STAR IN DEZE TIJD Niet alleen de klant verandert. Ook de hoortoestellen worden steeds slimmer. Wat betekent dit voor de audicien? Van Montfort geeft toe dat dit het beroep op scherp zet. “Hoortoestellen zijn ontzettend slimme, zelflerende computertjes geworden. Dat heeft natuurlijk een grote invloed op het werk van de audicien, maar het verruimt ook de mogelijkheden. Op dit moment zijn er al audiciens die hun klanten ondersteunen via een online dienst: even via een videogesprek het hoortoestel bijstellen. Tevens zien we steeds meer audiciens een hoortoestel aan huis aanpassen. En ik geloof ook echt dat dat goed mogelijk is met de technologie van tegenwoordig. Wat ik wil zeggen: deze ontwikkelingen brengen nieuwe discussies teweeg en de StAr moet daar natuurlijk ook iets mee doen.” Van Montfort benadrukt het belang van een controlerende organisatie als de StAr in deze tijd van grote veranderingen. “Nu geldt dat als je StAr-geregistreerd bent, je ook in een bedrijf moet werken dat aan de regels voldoet. Maar we kunnen natuurlijk niet blind zijn voor nieuwe ontwikkelingen. We proberen van al deze innovaties goed op de hoogte te blijven en bekijken telkens weer wat de invloed van deze innovaties op de kwaliteit van de hoorzorg is. Evengoed kijken we naar de gevolgen voor de audicien en de klant. We stellen onszelf telkens weer de vraag: ‘moeten we ons handboek strikt blijven handhaven of moeten we een aantal zaken loslaten?’ We moeten alert blijven en de kwaliteit van de hoorzorg nauwlettend in de gaten blijven houden. Maar het kan niet anders dan dat het handboek er over pakweg tien jaar behoorlijk anders uitziet.” “WELKE ROL KAN EEN AUDICIEN INVULLEN ALS HET GAAT OM IEMANDS ALGEHELE GEZONDHEID?” ANTICIPEREN EN SAMENWERKINGEN AANGAAN Online diensten, hoortoestelwebshops en apps, de audicien heeft het er druk mee. De beste manier om hiermee om te gaan volgens Van Montfort is door te anticiperen en samen te werken. “Innovatie kun je niet tegenhouden, dat moet je ook niet willen. En natuurlijk zullen er ook fouten gemaakt worden. Maar als er vraag naar is, zullen deze nieuwe producten en diensten groeien. In mijn ogen kun je daar als hoorzorgprofessional maar beter op anticiperen. Je moet jezelf afvragen hoe jij jouw rol als audicien kunt aanpassen op deze nieuwe ontwikkeling. Als audicien kun je jezelf onderscheiden in je service. Daarom moeten audiciens naar mijn mening meer gaan samenwerken met bijvoorbeeld audiologen. Audiciens zien andere hoorzorgprofessionals nog te veel als een concurrent in plaats van een aanvulling op de kwaliteit van hun zorg. Als je er met een klant niet uitkomt, gaat de klant zelf actief op zoek naar een second opinion. Dan kun je beter zelf de klant adviseren en doorverwijzen. Een klant zal de service van de audicien juist extra waarderen als er een goede verbinding met een audioloog is.” Het werk van de audicien verandert, maar welke richting gaan we op? Van Montfort denkt hardop. “De nieuwste hoortoestellen verbeteren niet alleen het gehoor, ze leveren ook interessante data door middel van sensoren. Dat vind ik een hele spannende ontwikkeling. De apparaatjes bieden interessante data met betrekking tot iemands gezondheid. Het zou zomaar eens kunnen dat een audicien daardoor dusdanig interessante informatie krijgt, dat hij of zij misschien wel direct in contact komt met andere zorgprofessionals. Welke rol kan een audicien invullen als het gaat om iemands algehele gezondheid? Ik ben benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen”, sluit Van Montfort af. Meer informatie: Stichting Audiciensregister Tel. +31 (0)13 594 48 31 www.audicienregister.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4