Hoordetail nr4 2018

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 1 8 40 A u d i c i e n i n B e e l d HOORCENTRUM Westerkwartier IN ZUIDHORN De carrière van Wilgis nam een aantal jaar geleden een niet voor de hand liggende wending. Na vijftien jaar te hebben gewerkt als communicatieadviseur bij overheidsinstanties, rolde ze via de optiekzaak van haar inmiddels ex-echtgenoot het audiciensvak in. Ze vertelt hoe dat ging: “Ik merkte dat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging, maar wist nog niet zo goed wat. In 2007 ontstond de mogelijkheid voor opticiens om ook hoortoestellen te gaan verkopen. Toen heb ik de keus gemaakt om dit vak te gaan ontdekken en volgde een opleiding van slechts drie maanden. Daarna startte ik parttime als ‘hoorspecialist’ met de verkoop van hoortoestellen. Communicatie deed ik er nog naast. Het audiciensvak bleek een mooie combinatie van mensenwerk, techniek, communicatie en commercie en ik vond het direct heel boeiend. Maar al snel liep ik tegen beperkingen aan: ik kon lang niet iedereen zelfstandig helpen en mocht maar één merk aanpassen. Dat vond ik frustrerend, dus ik besloot al snel om de echte audiciensopleiding te volgen en het communicatievak vaarwel te zeggen.“ VLIEGENDE START ALS ZELFSTANDIG AUDICIEN In 2010 rondde Wilgis de opleiding tot audicien af. Ze werkte nog een tijdje in de optiekzaak, maar opende in oktober 2011 een eigen audiciensbedrijf. Dit zegt iets over de drive van Wilgis om zelfstandig in de hoorbranche te staan. “Het ging misschien snel, maar ik had er alle vertrouwen in. In deze omgeving waren weinig audiciens te vinden, waardoor mensen al gauw naar de stad Groningen moesten afreizen. Vanaf het begin was er direct veel animo voor een audicienszaak. Ik heb zelfs een paar aanpassingen aan huis gedaan, omdat de verbouwing van de winkel nog niet klaar was. Het was een mooie vliegende start, mede omdat ik in het drukste kwartaal ben begonnen. Extra mooi was dat ik in 2013 de aanmoedigingsprijs won in de race voor De Jonge Ondernemersprijs. Als beloning kreeg ik een jaar lang coaching van een afgevaardigde van de Kamer van Koophandel. Daar heb ik veel baat bij gehad. Ook heb ik nog altijd plezier van mijn werkervaring als communicatieadviseur.” Bij ons bezoek aan Hoorcentrum Westerkwartier valt het op hoe groot de winkel is. Het grote vloeroppervlak en de etalages komen dan ook voort uit de periode dat het pand nog als damesmodezaak diende. Wilgis: “Deze winkel geeft ons alle ruimte en omdat het net buiten het winkelcentrum ligt, kunnen mensen gemakkelijk en gratis voor de deur parkeren. Maar het heeft natuurlijk wel wat voeten in de aarde gehad. We hebben het hele pand gestript en opnieuw opgebouwd. Ik heb veel moeten investeren, maar dat is het allemaal waard geweest.” DE ORGANISATIE ACHTER DE VERKIEZING VAN DE AUDICIEN VAN HET JAAR HEEFT IN OKTOBER DE WINNAARS VAN 2018 BEKENDGEMAAKT. VOOR NEDERLAND KWAM DE GRONINGSE WILGIS SCHOFFELMEIJER VAN HOORCENTRUM WESTERKWARTIER ALS WINNAAR UIT DE BUS. DAARMEE IS ZE DE EERSTE AUDICIEN IN NEDERLAND DIE TWEE KEER DEZE AWARD IN ONTVANGST MOCHT NEMEN. ONDANKS DAT WILGIS ZICH NOG MAAR KORT GELEDEN HEEFT GESPECIALISEERD TOT AUDICIEN, HEEFT ZE IN DIE TIJD VEEL BEREIKT. NIET ALLEEN WON ZE DIVERSE AWARDS, ZE VERBOUWDE OOK EEN VOORMALIG DAMESMODEZAAK OM TOT EEN RUIME WINKEL DIE VAN ALLE GEMAKKEN IS VOORZIEN. “ALS IK IETS DOE, DAN DOE IK HET OOK GOED”, ALDUS WILGIS. WE SPREKEN MET HAAR OVER HAAR CARRIÈRE ALS AUDICIEN, HAAR WERKWIJZE EN OVER HET WINNEN VAN VERSCHILLENDE PRIJZEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4