Hoordetail nr4-2021 Online

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 2 1 43 C o l u m n Gratis iets krijgen is vaak verbonden aan een verplichting. Bijvoorbeeld: koop twee producten en krijgt het tweede product voor de helft van de prijs. Dit zien we vaak bij schoonmaakproducten. Ik vergelijk echter dezelfde producten met het aanbod in Duitsland, waar ik nog weleens kom. Daar is de aanschaf van één product al de helft goedkoper dan in Nederland. Op deze manier is makkelijk een korting weg te geven. Ook met hoortoestellen worden wij geconfronteerd met ‘gratis’. Of op internet staat een lagere prijs vermeld dan bij de audicien wordt berekend. Wat betekent dit dan? Dit betekent dat de klant andere service en diensten mag verwachten van een audicien. Een audicien is geen beschermd beroep en dit betekent dat elke ondernemer die een hoortoestel verkoopt, dit op zijn eigen wijze mag invullen. Biedt deze ondernemer gecontracteerde zorg omdat hij een overeenkomst met een zorgverzekeraar heeft? Dan heeft hij zich aan opgelegde regels te houden en zal de ondernemer het aanpastraject voor de slechthorende hierop aanpassen om iets gratis of met een hoge korting te verkopen. Wat is nou belangrijk voor een slechthorende? Eerst moet de slechthorende weten dat het product een halffabricaat is en dat een hoortoestel goed ingesteld moet worden om optimaal te kunnen verstaan. Vrije keuze in hoortoestellen, goede begeleiding en deskundigheid worden door de slechthorende als zeer wenselijk ervaren. Bij gratis en afgeprijsde hoortoestellen zal het businessmodel van de ondernemer hierop afgestemd zijn, bijvoorbeeld door middel van een minder uitgebreid aanpastraject, minder begeleiding gedurende de vijf jaar dat een hoortoestel gedragen mag worden en de beperkte hoortoestelkeuze doordat er op grote schaal één merk ingekocht wordt. Dit laatste is gunstig voor de inkoopprijs, maar niet voor de keuzevrijheid van slechthorenden. Daarnaast zie ik regelmatig dat het voortraject, dat van wezenlijk belang is voor de slechthorende, niet door gekwalificeerd personeel uitgevoerd wordt. Alleen het aanpassen van hoortoestellen wordt gedaan door een audicien, waardoor meer ruimte in de agenda vrijkomt. Hiermee wordt er meer ‘verkoopruimte’ gecreëerd, met minimale begeleiding. Er zijn nog meerdere zaken te noemen, maar u begrijpt waarschijnlijk wel waar ik naartoe wil. Zelf ben ik in behandeling voor een implantaat en onderga ik de behandeling als patiënt. De kaakchirurg heeft mij vanaf het begin tot aan het einde geholpen. Dit betekent: van de intake tot de operatie en de nazorg. Ik krijg geen korting, maar wel keuze uit meerdere implantaten en met goed advies. Dit is voor mij van grote waarde; het gaat namelijk om mijn gezondheid en ik wil behandeld worden door de specialist zelf. Niks geen korting, niks gratis! Eenieder mag natuurlijk beslissen wat zijn eigen gezondheid hem of haar waard is. Gratis is niet goed genoeg voor mij en ik ben niet bereid concessies te doen voor mijn gezondheid. Producten met hoge kortingen of die gratis worden aangeboden, kunnen in mijn optiek nooit optimaal zijn. IS GRATIS OOK GOED? IN HET HAAGSE WORDEN DE WEKELIJKSE FOLDERS VERSPREID OP WOENSDAG, ALLES NETJES VERPAKT IN EEN CELLOFAANTJE. BIJ HET OPENMAKEN VAN HET PAKKET SPRINGEN DE GRATIS AANBIEDINGEN EN KORTINGEN JE TEGEMOET. WAARSCHIJNLIJK IS DE NEDERLANDSE CONSUMENT ERG GESTELD OP KORTINGEN EN DE TERM ‘GRATIS’. MAAR IS GRATIS OOK GOED? VOLGENS MIJ ZIT ER ALTIJD WEL EEN ADDERTJE ONDER HET GRAS. Adriaan Wolter Eigenaar Enginears & Engineyes ADRIAAN WOLTER, EIGENAAR VAN EEN WINKELCOMBINATIE, DEELT ALS ERVAREN AUDICIEN ZIJN VISIE OVER BELANGRIJKE TOPICS IN DE HOORBRANCHE. P.S. Gratis is niet écht gratis. De zorgverzekeraar neemt de kosten over. Voor de groep mensen die een hoortoestel aanschaft omdat het toch ‘gratis’ is en waarbij de hoortoestellen uiteindelijk ongebruikt in de kast liggen: besef dat dit zinloos de kosten van de zorg doet toenemen en daarmee de maandelijkse premie zal stijgen. Ook voor anderen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4