Meat&Co nr4-2021 Online

m e a t & c o n r 4 2 0 2 1 10 I n t e r v i e w ‘HET IS BELANGRIJK OM CONSTANT DE NUANCE AAN TE BLIJVEN BRENGEN IN HET PUBLIEKE DEBAT’ Als Everts het idee heeft dat haar sector of bedrijf onheus of onjuist wordt weggezet in de media of het publieke debat, bijt ze van zich af. En nodigt ze een politicus, influencer of hoge pief bij een Ngo uit voor een kop koffie. “De vleessector is een redelijk traditionele branche, waar de roep om meer transparantie steeds luider is gaan klinken. Het publieke debat wordt sowieso gevoerd, dan is het belangrijk om daarin constant de nuance aan te blijven brengen. Op basis van feiten. Als ik zie wat er op social media in de reguliere media allemaal voorbijkomt over onze sector, dan word ik daar niet vrolijk van. Dat sijpelt door naar de Tweede Kamer, in bestuurskamers en bij ministeries. Terwijl we als sector en als bedrijf continu met innovatie bezig zijn. Als je als wat je doet voor jezelf houdt, dan breng je niks in. Maar onze investeringen in innovatie, in slagkracht, in samenwerking en in werkgelegenheid: die bijdragen willen wij laten zien. Moeten we laten zien.” VEELHEID AAN THEMA’S Als het aan Everts ligt, neemt VanDrie Group een actieve houding in binnen de ‘veelheid aan uitdagingen en thema’s’ waar verschillende schakels binnen de groep mee te maken krijgen. “Als je ziet dat bijvoorbeeld Milieudefensie invloed weet uit te oefenen op het beleid van Shell, dan heeft dat ook effect op ons bedrijf. Er zijn kalverhouders die dicht bij Natura 2000-gebieden liggen en dan spelen er nog allerlei zaken rondom dierenwelzijn, diergezondheid, veetransport, corona, arbeidsmigranten enzovoort”, benoemt Everts. “We proberen al deze issues zoveel mogelijk integraal te bekijken, want ze haken op elkaar in. We willen werken met brongerichte systemen op het boerenerf, om bijvoorbeeld dunne en dikke fracties van elkaar kunnen scheiden en zo emissies te kunnen voorkomen.” “Wat is het effect van een nieuwe stal op dierengezondheid? Hoe kunnen we met een andere voersamenstelling bijdragen aan lagere methaan- en ammoniakemissies op de veehouderij? Wij hebben met Drieveld (in Uddel) een nieuw innovatiecentrum inclusief zichtstal gerealiseerd, waar we alles kunnen testen en zichtbaar kunnen maken voor onze stakeholders. Als VanDrie Group willen we aanjagers zijn, dus moeten we onze kalverhouders meenemen in het proces. Wij komen wekelijks bij veehouders op het erf en weten waar ze tegenaan lopen. Enig nadeel is dat de overheid sommige innovaties nog niet erkend, omdat de sector sneller innoveert dan dat de bureaucratie kan bijbenen. We beseffen dat het een meerjarig traject is. Duurzaamheid kan echter alleen als je ook een rendabel bedrijf hebt. Als branche hadden we de overheid gevraagd om een investeringsregeling van 95 miljoen euro voor de transitie naar nieuwe emissiearme stalsystemen. Dan krijg je van het ministerie terug: ‘Dat doen we niet, kom maar met andere plannen.’ Als sector betalen we al het leeuwendeel van alle innovaties. Enige ondersteuning vanuit het Rijk zou welkom zijn.” ‘AANVAL IS DE BESTE STRATEGIE’ Voor VanDrie Group staat vast dat het bedrijf ‘in Nederland wil blijven’ en ‘vlees blijft produceren’. Als vanzelfsprekend, al weet Everts ‘echt wel’ dat meer bedrijven overstappen op (ook) plantaardige alternatieven of kiezen voor een rol in de luwte. Dat past volgens Everts niet bij hoe zijzelf in de wedstrijd staat. “Het bedrijf kende mijn ambities en wist hoe uitgesproken ik was, dus dat ik de aanval zie als de beste strategie, zal niemand binnen VanDrie verbazen”, lacht ze. “We hebben als vleessector lang genoeg op onze handen gezeten. Goed nieuws verkoopt soms wat minder goed, maar je moet wel blijven pushen. En een proactieve houding aannemen. Niet reactief opereren, maar de agenda mede willen bepalen. De coronacrisis heeft er ingehakt (kalfsvlees werd een tijdlang niet geëxporteerd en IN EEN LANDSCHAP DAT -ZEKER INTERNATIONAAL- GEDOMINEERD WORDT DOOR GRIJZE MANNEN IN PAK, IS MARIJKE EVERTS, DIRECTEUR CORPORATE AFFAIRS BIJ VANDRIE GROUP, EEN OPVALLENDE VERSCHIJNING. NIET DAT DE GOEDLACHSE DRENTSE (31) NIET OP HAAR PLEK IS BINNEN HET KALVERCONCERN, IN TEGENDEEL ZELFS. MAAR EVERTS WIJKT IN VEEL OPZICHTEN AF VAN ANDERE SPELBEPALERS BINNEN DE VLEESVERWERKENDE INDUSTRIE. MEER UITGESPROKEN. DIRECT. ZE BRENGT EEN VERFRISSEND GELUID IN EEN GEPOLARISEERD LANDSCHAP. MET DE AANVAL ALS BESTE VERDEDIGING. “NEGATIEVE BEELDVORMING VAN DE VEEHOUDERIJ EN VLEESVERWERKENDE INDUSTRIEWORDT GEMAAKT. ALS JE ALS BEDRIJFSLEVEN DAAR NIKS TEGENOVER ZET, DAN KAN ZO’N FRAME BEWAARHEID WORDEN. DAAROM VIND IK HET BELANGRIJK OM ZELF EEN REGIEROL TE PAKKEN. DAN HEB JE AL DE HALVE WEDSTRIJD GEWONNEN”, WEET EVERTS. Marijke Everts.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4