Patrick Pijpers kreeg bij het idee van Geert Benders
meteen een goed gevoel. “Niet alleen is Geert een
zeer bekwaam ondernemer, het hele idee sprak mij
heel erg aan. We zijn in Blerick al heel succesvol met
onze bakkerij en we waren niet zozeer op zoek naar
uitbreiding, maar dit was een unieke kans. Alle rand-
voorwaarden waren aanwezig om ons hier mooi te
ontplooien met een eigen bakkerij waar we onze eigen
producten mogen maken en verkopen. We zijn later
in het traject in gesprek getreden met Geert Benders,
nadat Johan Pater al een plan had neergelegd en TenBa
de eerste schetsen van de te realiseren bakkerij al had
getekend, maar daardoor was het voorwerk al gedaan.
We hebben in juli de handtekeningen gezet en toen is
alles in een stroomversnelling geraakt.”
De tijdsdruk was hoog, maar uiteindelijk is het gelukt
om op 16 november operationeel te zijn. “Het bracht
nogal wat hectiek met zich mee, maar uiteindelijk heb-
ben alle leveranciers hun best gedaan om ons zo goed
mogelijk te helpen. Bloed, zweet en tranen, maar het
eindresultaat is geweldig. We zijn nu vier weken open
en ik hoor alleen maar positieve reacties. ‘Wauw’ is
toch wel de meest gehoorde reactie. We zijn heel erg
blij dat we onderdeel mogen zijn van dit unieke con-
cept in ieder geval. Als dit niet zo uniek was, waren we
ook niet ingestapt”, aldus Patrick.
PIONIEREN
Uniek is misschien wel het enige juiste woord voor het
winkelconcept dat Geert Benders heeft gerealiseerd.
De liefde en passie voor eten en drinken staan centraal
en alleen de beste lokale producten worden aangebo-
den. Kwaliteit tegen een scherpe prijs en zodoende
combineert Beej Benders twee werelden: het ambacht
en de supermarkt. “We etaleren de krachten van beide
werelden en elimineren de zwaktes zoveel mogelijk.
We moeten wel pionieren, omdat een dergelijk win-
kelconcept niet bestaat. Niet alleen moeten we zelf
overtuigd raken van dit concept, ook de consumenten
moeten het ontdekken. Waarom betaal je meer voor een ambachtelijk gemaakt product? Je moet
de prijs van het product in de ogen van de consument wel waarmaken. Daar is misschien nog wel
wat te winnen.”
Na vier weken kun je natuurlijk ook nog niet zeggen of een nieuw winkelconcept geslaagd is, maar
in onze ogen is Beej Benders uniek in opzet en uitvoering. “Nu is het zaak om voor alle betrokken
ondernemers een gezond rendement te realiseren. Er moet natuurlijk genoeg volume verkocht
worden. Het gaat om omzet, marge en kosten, in die volgorde. Eerst moet de omzet gerealiseerd
worden, voordat je kunt kijken naar marge en je gaat snijden in kosten. We hebben twee jaar uit-
getrokken om tot de gewenste omzet te komen, maar om die omzetprognose te doen hebben we
aannames gedaan die misschien helemaal niet reëel zijn. Dat is het mooie van pionieren: je weet
nooit wat er gaat gebeuren. Uitdagingen zijn er in ieder geval genoeg.”
PASSIE
Ook voor Patrick liggen er nog genoeg mogelijkheden. “We zijn tevreden, maar we hebben tot
nog toe vooral heel veel kijkers. Mensen gaan bij de open bakkerij staan om onze bakkers in actie
te zien. De bakkers zijn de theatermakers. Ook hebben we wat concessies moeten doen in de
prijzen van ons assortiment. Geert was heel duidelijk in wat hij wilde: lokale producten met een
hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs. We verkopen onze hardlopers bij Beej Benders, maar wel
tegen scherpere prijzen. Wij geloven in dit winkelconcept en daarom zijn we er ook ingestapt.
We kunnen hier onze passie en liefde voor het vak laten zien en met collega’s ons ambacht in de
spotlight zetten. Dat is een enorme meerwaarde”, vertelt Patrick tot slot.
NB T M
a g a z i n e
n r
1 2 0 1 7
49