Previous Page  49 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 52 Next Page
Page Background

Patrick Pijpers kreeg bij het idee van Geert Benders

meteen een goed gevoel. “Niet alleen is Geert een

zeer bekwaam ondernemer, het hele idee sprak mij

heel erg aan. We zijn in Blerick al heel succesvol met

onze bakkerij en we waren niet zozeer op zoek naar

uitbreiding, maar dit was een unieke kans. Alle rand-

voorwaarden waren aanwezig om ons hier mooi te

ontplooien met een eigen bakkerij waar we onze eigen

producten mogen maken en verkopen. We zijn later

in het traject in gesprek getreden met Geert Benders,

nadat Johan Pater al een plan had neergelegd en TenBa

de eerste schetsen van de te realiseren bakkerij al had

getekend, maar daardoor was het voorwerk al gedaan.

We hebben in juli de handtekeningen gezet en toen is

alles in een stroomversnelling geraakt.”

De tijdsdruk was hoog, maar uiteindelijk is het gelukt

om op 16 november operationeel te zijn. “Het bracht

nogal wat hectiek met zich mee, maar uiteindelijk heb-

ben alle leveranciers hun best gedaan om ons zo goed

mogelijk te helpen. Bloed, zweet en tranen, maar het

eindresultaat is geweldig. We zijn nu vier weken open

en ik hoor alleen maar positieve reacties. ‘Wauw’ is

toch wel de meest gehoorde reactie. We zijn heel erg

blij dat we onderdeel mogen zijn van dit unieke con-

cept in ieder geval. Als dit niet zo uniek was, waren we

ook niet ingestapt”, aldus Patrick.

PIONIEREN

Uniek is misschien wel het enige juiste woord voor het

winkelconcept dat Geert Benders heeft gerealiseerd.

De liefde en passie voor eten en drinken staan centraal

en alleen de beste lokale producten worden aangebo-

den. Kwaliteit tegen een scherpe prijs en zodoende

combineert Beej Benders twee werelden: het ambacht

en de supermarkt. “We etaleren de krachten van beide

werelden en elimineren de zwaktes zoveel mogelijk.

We moeten wel pionieren, omdat een dergelijk win-

kelconcept niet bestaat. Niet alleen moeten we zelf

overtuigd raken van dit concept, ook de consumenten

moeten het ontdekken. Waarom betaal je meer voor een ambachtelijk gemaakt product? Je moet

de prijs van het product in de ogen van de consument wel waarmaken. Daar is misschien nog wel

wat te winnen.”

Na vier weken kun je natuurlijk ook nog niet zeggen of een nieuw winkelconcept geslaagd is, maar

in onze ogen is Beej Benders uniek in opzet en uitvoering. “Nu is het zaak om voor alle betrokken

ondernemers een gezond rendement te realiseren. Er moet natuurlijk genoeg volume verkocht

worden. Het gaat om omzet, marge en kosten, in die volgorde. Eerst moet de omzet gerealiseerd

worden, voordat je kunt kijken naar marge en je gaat snijden in kosten. We hebben twee jaar uit-

getrokken om tot de gewenste omzet te komen, maar om die omzetprognose te doen hebben we

aannames gedaan die misschien helemaal niet reëel zijn. Dat is het mooie van pionieren: je weet

nooit wat er gaat gebeuren. Uitdagingen zijn er in ieder geval genoeg.”

PASSIE

Ook voor Patrick liggen er nog genoeg mogelijkheden. “We zijn tevreden, maar we hebben tot

nog toe vooral heel veel kijkers. Mensen gaan bij de open bakkerij staan om onze bakkers in actie

te zien. De bakkers zijn de theatermakers. Ook hebben we wat concessies moeten doen in de

prijzen van ons assortiment. Geert was heel duidelijk in wat hij wilde: lokale producten met een

hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs. We verkopen onze hardlopers bij Beej Benders, maar wel

tegen scherpere prijzen. Wij geloven in dit winkelconcept en daarom zijn we er ook ingestapt.

We kunnen hier onze passie en liefde voor het vak laten zien en met collega’s ons ambacht in de

spotlight zetten. Dat is een enorme meerwaarde”, vertelt Patrick tot slot.

NB T M

a g a z i n e

n r

1 2 0 1 7

49