NBT nr1 2021 Online Editie

Ik heb er maar een nachtje over geslapen voordat ik mijn besluit nam. Je kunt namelijk van te voren op je klompen aanvoelen dat het commentaar na de uitzending niet van de lucht zal zijn, dat je het nooit voor iedereen goed kan doen en dat er weer anderen zijn die je voor gek verklaren, maar toch! Ik ben enorm begaan met de bakkerijbranche. De bakkerij zit tot het diepste van mijn vezels, ik zou niet zonder kunnen, het is mijn wereld(je), verdien er mijn brood. Dan ben ik ook nog van mening dat als iets beter kan, je de plicht hebt om het te verbeteren! En als je maar blijft verbeteren, hoe langzaam dan ook en hoelang het ook duurt, je uiteindelijk de top bereikt. En daar draag ik graag mijn steentje aan bij. Daarnaast vind ik dat we moeten stoppen met het “verklooien” van ons voedsel. Over ons voedsel - waarvan brood wereldwijd een groot onderdeel uitmaakt - mag geen twijfel bestaan. Het is wat het is, vertrouwd, veilig en gezond en daar wordt zeker niet mee gesjoemeld. Daar sta ik dus voor. Dan kun je nee zeggen tegen zo’n programma en je schuilhouden, maar je kan ook opstaan, je nek uitsteken en publiekelijk je oordeel geven. Daarmee wel het risico nemen dat de redactie, knipt en plakt, uitzendt wat leuke kijkcijfers oplevert waardoor je kop er af gaat. Ok! Dan zeg ik dus ja en duik ik niet weg. Voor je het weet vragen ze een andere ‘idioot’ die niet weet waar hij over praat of preekt voor eigen parochie en is de schade nog groter. DE TEST Onder voorwaarde dat het een blinde en eerlijke test zou zijn, er één bepaald segment getest zou worden (met andere woorden dat er geen appels met peren vergeleken moesten worden) en dat smaak als zwaarste onderdeel mee moest wegen, heb ik ingestemd. Van tevoren wist ik toen nog niet dat de onderkant markt, de zogenaamde 1 euro broden getest gingen worden. Tsja wat kun je eigenlijk verwachten van een brood dat voor 1 euro in het schap ligt van de supermarkt? Ik denk niet veel. Onze branche is niet gebaat bij negativiteit. Laat ik het zo zeggen: ik denk van niet! Mijn benadering is altijd positief. Op de vraag of ik goed brood heb geproefd en gezien en of het volkorenbrood van de Lidl oprecht de beste is antwoord ik: NEE! Dat kan veel beter, maar het brood van de Lidl heeft wel de lekkerste smaak van de geteste broden. Door het goedkoopste brood dat er te koop is in de supermarkt (de groep 1 euro of minder) was ik wel verrast en het was zeker beter dan een aantal jaren geleden. Was het een eerlijke test? Test je op zo’n manier brood? Is het me in dank afgenomen? Nee, dat ook allemaal niet. Heb ik veel kritiek gehad? Boze berichten? Ja dat zeker! Gelukkig heb ik wel meer positieve reacties gehad. Maar tegen iedereen die ooit nog eens bovenaan wil staan, zeg ik: kom maar op als je durft en dan maken we jouw brood ook beter. Bart Schuitemaker NB T M a g a z i n e n r 1 2 0 2 1 20 C o l u m n B a r t S c h u i t e m a k e r Iemandmoet het doen! ONLANGS WERD IK GEBELD DOOR REDACTIE VAN HET CONSUMENTEN PROGRAMMA “KASSA” MET ALLERLEI VRAGEN OVER VOLKOREN BROOD. VRAGEN OVER ONDER ANDERE WAT IS VOLKOREN BROOD, WAARVAN GEMAAKT, HET VERSCHIL TUSSEN MEEL EN VOLKORENMEEL EN BLOEM ENZOVOORTS. IK GAF ANTWOORD, MAAR NIET WETENDE WAAROM DE VRAGEN GESTELD WERDEN. PUNTJE BIJ HET PAALTJE: ER WERD ‘EEN SUPERMARKT FIJN VOLKORENBROOD TEST’ GEPLAND EN DE VRAAG WAS OF IK DAAR AAN MEE WILDE WERKEN. IK TWIJFELDE EN HIELD DE BOOT NOG EVEN AF. BART SCHUITEMAKER STARTTE NA EEN CARRIÈRE BIJ O.A. V&D LA PLACE EN BAKKER VAN MAANEN 3 JAAR GELEDEN ZIJN EIGEN BUREAU VOOR PRODUCTONTWIKKELING.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4