NB T M
a g a z i n e
n r
2 2 0 1 7
8
R
e p o r t a g e
Bacu is een brood- en banketbakkerij in Uden waar alweer de vierde generatie van de familie
Aldenhuijsen aan het roer staat. Elke dag van de weekkomt een breed assortiment groot- en kleinbrood
vers uit de oven voor de verschillende Jumbo-vestigingen in het zuiden (Brabant en Limburg). Daarnaast
wordt ook elke dag vers banket gemaakt voor dezelfde grootgrutter, maar dan voor de landelijke winkels.
Door de toepassing van de meest moderne technieken worden de producten op uiterst efficiënte manier
en met een constante kwaliteit geproduceerd. Bacu werkt continu aan het verbeteren van haar processen.
Bij Bacu Bakkerij bestond de wens om het ontvangstproces en voorraadbeheer van grond- en hulpstoffen
verder te optimaliseren en was men op zoek naar een partner die dit kon verzorgen.
NAAMSBEKENDHEID
RBK is al bijna veertig jaar een begrip binnen de voedingsmiddelenindustrie. Het bedrijf levert rende-
mentsverhogende oplossingen op het gebied van milieu, bedrijfsontwikkeling, logistieke productie inrich-
tingen, procesengineering, automatisering en procesbeheersing. Binnen de bakkersbranche is de naamsbe-
kendheid wellicht nog niet zo groot, maar daar gaat zeker verandering in komen. Bij Bacu wisten ze voor-
afgaand aan de samenwerking met RBK ook nog niet veel van het ingenieurs- en automatiseringsbureau.
“We werden geattendeerd op RBK door een productiechef van ons die eerder bij een vorige werkgever
goede ervaringen met RBK had gehad. Zodoende zijn we in gesprek getreden”, aldus Leon van den Broek.
Bacu is onderdeel van Bake Five en daar liepen de partijen tegen dezelfde problemen aan. “We hebben
dan ook een werkgroep opgericht om te kijken of we niet gezamenlijk de logistieke vraagstukken konden
benoemen en een partij konden vinden die een kant-en-klaar soft- en hardware pakket kon ontwikkelen.
Uiteindelijk is het niet collectief uitbesteed, maar wij hebben het voortouw genomen om als eerste te
gaan voor de oplossing van RBK. Dat is zo naar tevredenheid gegaan dat inmiddels meerdere Bake Five
collega’s ook overgestapt zijn of interesse hebben. Hadden we het wellicht toch beter collectief kunnen
afnemen”, zo geeft Leon lachend aan.
TOEKOMST
De vraag is natuurlijk: waarom RBK? “We hebben samen met RBK gekeken bij een viertal andere voed-
selverwerkend bedrijven en daar kwam het systeem mooi naar voren. Dit leek ons het meest geschikt.
Daarbij kwam als grote voordeel dat we in de toekomst nog verder konden samenwerken met RBK. Ze
kunnen bijvoorbeeld lijnen monitoren en beheren en dat zijn stappen die we ook nog willen maken”, zo
verduidelijkt Leon.
FOBIS
®
Bacu heeft RBK gevraagd om met behulp van het informatiesysteem FOBIS
®
het ontvangstproces en de
voorraadbeheer van grond- en hulpstoffen te ondersteunen op basis van de hoge eisen die Bacu stelt. Met
EFFICIËNTER WERKEN, ZORGEN DAT DE
KOSTPRIJS VAN JE EINDPRODUCT VERLAAGD
WORDT, JE VOORRAADBEHEER OPTIMALISE-
REN EN NOG HYGIËNISCHER PRODUCEREN:
HET ZIJN WENSEN DIE VOOR ALLE BAKKERS
– AMBACHTELIJK OF INDUSTRIEEL – VAN TOE-
PASSING ZIJN. MOCHT U HET PRODUCTIE- OF
LOGISTIEKE PROCES OP DE ÉÉN OF ANDERE
MANIER WILLEN VERBETEREN, DAN IS RBK
GROUP WELLICHT EEN GEWENSTE GESPREKS-
PARTNER. DAT GOLD IN IEDER GEVAL WEL
VOOR BACU BAKKERIJ IN UDEN. ZIJ WAREN
OP ZOEK NAAR EEN GEDEGEN PARTIJ DIE DE
PROBLEMEN DIE ERVAREN WERDEN BINNEN
HET LOGISTIEKE PROCES EN HET VOORRAAD-
BEHEER KON OPLOSSEN EN AUTOMATISEREN.
DE KEUS VIEL UITEINDELIJK OP RBK GROUP,
MAAR HOE DAT TOT STAND KWAM HOREN
WIJ VAN LEON VAN DEN BROEK VAN BACU
BAKKERIJ EN JAN WILBRINK VAN RBK GROUP.
‘REFERENTIE’
BACU BAKKERIJ
IS ZEER TEVREDEN MET
RBK GROUP
Jan Wilbrink en Leon van den Broek