Pakkracht nr1 2020

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 0 18 E - c o m m e r c e p a c k a g i n g DS Smith is de grootste leverancier van e-commerce packaging in Europa. Om relevante innovaties te blijven ontwikkelen, is het belangrijk om een diepgaand inzicht te krijgen in de wensen (en grillen) van de veeleisende e-consument. DS Smith liet daarom twee marktonderzoeken uitvoeren onder e-shoppers uit binnen en buitenland. De conclusie hiervan was: een goede verpakking beschermt je product én je merk. VERPAKKING MAAKT VERSCHIL TUSSEN WINST EN VERLIES E-shoppers delen hun ervaringen liever op social media dan met de webshop waar zij hun product hebben aangekocht, blijkt uit het marktonderzoek. In geval van een beschadigde verpakking melden heel wat klanten dit niet aan de webshop, maar vertrekken ze met stille trom. En zo krijgt de klantenservice geen kans. Dat is nog niet alles: diezelfde e-shoppers delen hun ervaring wel met anderen, via mond-tot-mondreclame of social media. Daarom is een aangepaste verpakking, die rekening houdt met de wensen van je klant, een absolute must. DUURZAMERE E-COMMERCE VERPAKKING Het online kopen van producten wordt stilaan de nieuwe norm. De prioriteiten van de e-consument? Eenvoudig, snel én goedkoop bestellen. Klanten knappen af op een teveel aan verpakking, een verpakking die niet recyclebaar is of een verpakking die een product onvoldoende beschermt. Al die elementen hebben een belangrijke invloed, waardoor je met je verpakking het verschil kunt maken tussen winst en verlies. ZET STANDAARDEN OP DUURZAAMHEID De doelen en standaarden die gezet moeten én kunnen worden, verschillen sterk per business. Verzend je breekbare goederen of elektronica? Dan kon de milieu-impact van schade wel eens veel belangrijker zijn dan de rest. Immers, het repareren of opnieuw produceren van een elektronisch apparaat brengt meer milieuschade met zich mee dan een geretourneerde bikini. Heb je veel retouren? Ook dit komt ten laste van het milieu. Niet alleen de CO2 uitstoot van extra transport, maar denk bijvoorbeeld ook aan de onnodige hoeveelheid tape die de consument gebruikt voor de retourzending. In alle gevallen kun je standaarden zetten op de herkomst van de bron. Gebruik bij voorkeur hernieuwbare materialen. Een vervolgstap is om naast hernieuwbaar ook gebruik te maken van aantoonbaar duurzaam beheerde materialen. Kies je bijvoorbeeld voor een FSC ® gecertificeerde verpakking, dan is de complete keten, van bos tot eindproduct, volledig gecertificeerd. KIES VOOR ‘RIGHT-SIZED’ PACKAGING Om duurzaamheidsdoelen te bereiken, is het van vitaal belang dat de hoeveelheid afval vermindert. De Twitterstormen en Facebook-klachten rondom te grote webshopdozen en overdadig opvulmateriaal bewijzen dat dit een doorn in het oog van de consument is. Minder verpakkingsmateriaal per zending is niet alleen een goede zet voor het milieu, maar ook voor de kosten. Echter, nét genoeg materiaal gebruiken om het product te beschermen, maar niet meer, is een kunst op zich. Wanneer je minder opvult, kun je waarschijnlijk ook kleinere verpakkingen gebruiken. En over kleinere verpakkingen gesproken: zijn de maten van je verpakking wel juist gekozen of kun je de verpakkingsafmetingen rationaliseren om zo het milieu en je portemonnee te sparen? En kun je van te voren inschatten of deze keuzes betekenen dat je minder schade hebt, of juist meer? "WAT e-shoppers ÉCHT VINDEN VAN UW VERPAKKING" E-COMMERCE KENT EEN EXPLOSIEVE GROEI. NU SHOPPERS DE WINKELSTRATEN STEEDS VAKER INRUILEN VOOR ONLINE ETALAGES, IS EEN PAKJE ONTVANGEN VAAK NOG HET ENIGE MOMENT VAN ‘FYSIEK CONTACT’ TUSSEN RETAILERS EN CONSUMENTEN. MAAR WAT VINDEN E-SHOPPERS NU ECHT BELANGRIJK AAN DAT PAKKET?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4