Pakkracht nr1 2020

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 0 19 Gelukkig bestaan er manieren om deze vraagstukken aan te pakken. Voor retailers met grote volumes is de Made2Fit verpakkingsmachine in staat om voor elke individuele zending een doos exact op de juiste maat te maken, op te zetten, te vullen én te labelen. Ook als de order uit meerdere items bestaat. Dit betekent dat individuele leveringen minder ruimte innemen - wat resulteert in minder vrachtwagens en minder CO2-uitstoot – maar producten ook minder kans lopen om beschadigd te worden. Het kiezen van de juiste afmetingen kun je zorgvuldig doen met eBox Range Optimiser. De eBox Range Optimizer van DS Smith gebruikt klantgegevens om de perfecte balans te vinden tussen het aantal verschillende doosgroottes en de hoeveelheid opvulling die nodig is om producten te beschermen. Dit bespaart niet alleen opslagruimte, ook materiaalverspilling, transportkosten en koolstofemissies worden doorgerekend. DROP, IMPACT, SHOCK, CRUSH, SHAKE Er zijn tot vijftig momenten in de e-commerce supply chain die leiden tot de vijf belangrijkste schademomenten: Drop, Impact, Shock, Crush, Shake (DISCS). In het e-commerce DISCSTM-centre kunnen deze situaties uit de praktijk worden nagebootst op apparatuur die speciaal voor e-commerce is ontworpen. Zo kunnen al in het ontwerpstadium van een verpakking verbeteringen worden aangebracht. Klanten kunnen voor hun specifieke supply chain veilig testen wat bijvoorbeeld het effect van een lichtere doos of het weglaten van opvulmateriaal is. In de PackRight-centra van DS Smith werken zeer bekwame mensen nauw samen met onze klanten om verpakkingen te ontwerpen die echte resultaten bereiken. Elk ontwerpproces start met een grondige audit van de eisen, verwachtingen, supply chain en bestaande verpakking van een klant. Vervolgens worden de uitdagingen vergeleken met de catalogus van meer dan 7.000 oplossingen voor verpakkingsbescherming, om te zien of er eerder soortgelijke uitdagingen waren. Ook worden innovatieve nieuwe benaderingen overwogen. Het resultaat is een op maat gemaakte ontwerpoplossing voor elk product, die onze kennis, ervaring en technologie combineert. CLOSE THE LOOP Een van de belangrijkste onderwerpen is het ontwerpen van verpakkingen die zijn geoptimaliseerd voor recyclebaarheid na gebruik. DS Smith ondersteunt klanten ook om de kringloop in hun eigen productieprocessen waar mogelijk te sluiten. Het sluiten van de supply cycle eindigt soms bij de consument, maar in het geval van retouren eindigt dit bij de webshop. Zit je in een segment waar sprake is van veel retouren? Zorg dan voor verpakkingen die makkelijk hersluitbaar zijn. Consumenten zijn vaak onzeker en plakken de retourverpakking dicht met onnodig veel tape. Zo wordt onnodig veel plastic aan de keten toegevoegd. Voor branches met hoge retourpercentages zijn speciale verpakkingsoplossingen die werken met retourfuncties. Dit levert niet alleen gebruiksgemak voor de klant op, het scheelt de retourafdeling van de webshop ook vaak nog eens kostbare tijd. Het complete onderzoeksrapport downloadt u gratis via www.dssmith.com/e-commerce-nl TOP 5 TIPS VAN E-SHOPPERS: 1. Zorg voor kleinere en goed passende verpakkingen; 2. Gebruik minder of geen plastic; 3. Zorg ervoor dat de verpakking gemakkelijk te recyclen is; 4. Maak de verpakking makkelijk te openen; 5. Maak de verpakking makkelijk te hersluiten. “EEN GOEDE VERPAKKING BESCHERMT JE PRODUCT ÉN JE MERK”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4