Pakkracht 1 2021

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 1 29 C o l u m n Trend 1: Kiekeboe! Kijk eens met andere ogen naar de verpakking. Hoe kan het product onderdeel zijn van het verpakkingsdesign? Spaghetti als blonde haren, suikerklontjes als een rij tanden of een verfkwast als snor. Speel met het drukwerk of kies voor een transparant venster in de vorm van bijvoorbeeld een kapsel, mond of buik. Zijn het witte bolletjes of een sexy sixpack? Of wat denk je van een papieren tas met hierop een print van een sneaker in combinatie met een echte veter die meteen dienst doet als handvat. De verpakking wordt op deze manier heel beeldend: fun verzekerd! Trend 2: BuitenGewoonGek Met een beetje gek doen trek je al snel de aandacht. Zo werkt het ook met verpakkingen. Kijk eens buiten je eigen branche. Een kitspuit als sausfles of een pizzadoos als verpakking voor een t-shirt. Natuurlijk moet het niet ten koste gaan van functionaliteit, dus pas op dat je niet doorslaat. Liever wat subtieler? Wat denk je van een ‘hapje uit’ de verpakking, omdat het product ‘om op te vreten’ is. Trend 3: Pattern it Leuk je verpakking op met een opvallend patroon. Stippen, strepen of ruitjes zijn altijd goed, maar het is nog leuker om je eigen patroon te verzinnen. Kun je misschien iets leuks met de ingrediënten, smaken of geuren doen? Rijtjes geïllustreerde rode pepers, avocado’s en citroenen bijvoorbeeld. Of rozenblaadjes en lavendel. Zo kun je ook meteen een duidelijk onderscheid maken tussen de verschillende varianten die je verkoopt. Extra pittig of mild, rozengeur of lavendel. Heb je verschillende portiegroottes? Ook dan is een patroon een leuke manier om de verschillende formaten te onderscheiden. Kies wel voor eenzelfde stijl, zodat er tussen de verschillende varianten eenheid ontstaat. Trend 4: Personalisatie = premium Trendwatchers voorspellen dat personalisatie het nieuwe premium wordt. Consumenten verwachten producten en diensten die afgestemd zijn op hun persoonlijke wensen en levensstijl. Dit kun je ook doorvoeren in je verpakkingen. Het meest simpele - maar wel succesvolle - voorbeeld is de Starbucks-beker met daarop je eigen naam. Je kunt ook denken aan teksten waar mensen zich (op dat moment) in herkennen of aangesproken voelen. Om in te kunnen spelen op de actuele behoefte werken we steeds vaker met basisverpakkingen gecombineerd met wisselende sleeves, tags of stickers. Een andere vorm van personalisatie is om mensen zelf aan de slag te laten gaan met de verpakking. Denk aan cadeaupapier naar het idee van het ‘inkleur tafelkleed’. Laatst kwam ik een wijnetiket tegen met een lijnpuzzel. Wat komt er tevoorschijn als je de nummertjes met elkaar verbindt? En lukt dat eigenlijk nog wel na een paar glaasjes…? In deze voorbeelden raakt personalisatie aan entertainment, maar dat is toch juist waarnaar we zo graag verlangen? Zeker nu kunnen we wel een beetje vermaak gebruiken. Benieuwd naar deze en andere trends en benieuwd naar het plaatje bij dit praatje? Neem dan gerust contact met mij op. Fun packaging TRENDS IN ELKE EDITIE BESPREEKT TRENDWATCHER LINDA VAN DEN HEUVEL EEN AANTAL RELEVANTE VERPAK- KINGSTRENDS. DIT KEER LATEN WE ZIEN HOE JE MEER PLEZIER KUNT TOEVOEGEN AAN DE VERPAKKING. IN DEZE RARE TIJD KUNNEN WE WEL WAT FUN GEBRUIKEN. DUS TIJD OM DE BOEL OP TE LEUKEN! HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. TRENDWATCHER LINDA VAN DEN HEUVEL, TEAMLEIDER BIJ IDEEËNFABRIEK WRAPPIDUP, BESPREEKT RELEVANTE VERPAKKINGSTRENDS Trendwatcher bij WrappIDup Onderdeel van Paardekooper Packnowledgy Linda van den Heuvel

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4