Pakkracht nr2-2021 Online

P a k k r a c h t n r 2 2 0 2 1 21 C o l u m n We kennen allemaal de verhalen over plastic soep, de vijf grote stromingen in de wereldzeeën, waar heel veel plastic afval tot het einde der tijden al drijvend zijn rondjes zal blijven maken. Dit wordt nog eens versterkt door impactvolle foto’s van schildpadden en vissen verstrengelt in plastic en een zeepaardje dat een plastic wattenstaafje vasthoudt met zijn staart. Gooi hier nog wat zwerfafval bij van de lokale hangjeugd en de zeer betrokken NGO’s hebben de ideale tools in handen om de publieke opinie te beïnvloeden en daarmee plastics (en blikjes) terecht in een kwaad daglicht te stellen. Dat politici net mensen zijn blijkt wel uit het feit dat ook de politiek zich laat beïnvloeden door de publieke opinie. Dit was een van de redenen dat de Single Use Plastics Directive zo snel door de EU was opgesteld én goedgekeurd. Ook het invoeren van statiegeld op blikjes is hiervan een goed voorbeeld. En het gaat verder: in Frankrijk wordt momenteel serieus gesproken over een nieuwe eis voor supermarkten, waarbij ze twintig procent van hun schapruimte moeten inrichten als ‘refill stations’. Überhaupt geen verpakkingen meer dus, maar consumenten met herbruikbare verpakkingen. Als tegenargument tegen het ‘plastic bashing’ wordt door het verpakkend bedrijfsleven standaard de ‘voedsel-verspilling-kaart’ gespeeld. Immers, plastic zorgt dat voedsel langer houdbaar is, langer houdbaar betekent minder verspilling, minder verspilling betekent een lagere milieu-impact. Dat ‘beetje’ plastic verpakkingsmateriaal wordt hierbij dan maar geaccepteerd. Deze verminderde voedselverspilling wordt dan vaak ook nog gekoppeld aan de CO 2 -uitstoot en de Levens Cyclus Analyse (LCA) van het complete product. Hierin valt de impact van het plastic vaak prima te billijken. Zoals met zoveel zaken is de waarheid niet zo zwart-wit. Natuurlijk wordt plastic soms op een verkeerde wijze in verpakkingen toegepast. Daarnaast zijn er écht nog te veel verpakkingen die overgedimensioneerd zijn of waarvoor domweg het verkeerde materiaal gebruikt wordt. Pak dit op en pas het aan. (Er zijn voldoende design-4- recycling richtlijnen beschikbaar om mee aan de gang te gaan.) Verder hebben we nog die verpakkingen die vaak en-route gebruikt worden (snoepverpakkingen, zakdoekjes, blikjes & kleine flesjes). Juist deze verpakkingen belanden regelmatig in het milieu en zijn een zeer zichtbare bron van irritatie. Ze zetten de hele verpakkingsindustrie in een negatief daglicht. Juist voor die verpakkingen zou de hele industrie zich moeten inzetten om alternatieven te verzinnen en zwerfafval tegen te gaan. We moeten van ons eiland afkomen: het is een gedeelde uitdaging. Niet alleen van de (hele) verpakkingsindustrie, maar zeker ook van de samenleving en de NGO’s. Ga met elkaar in gesprek, deel kennis, spreek elkaar aan op zaken die beter kunnen en kom met acceptabele alternatieven. Alleen samen krijgen we het plastic dilemma onder controle! Veel succes! DE AFGELOPEN TWEE JAAR HEB IK OP CONGRESSEN EN VIA SOCIAL MEDIA BEHOORLIJK WAT BERICHTEN GEHOORD EN GELEZEN VAN VERPAKKINGSKUNDIGEN DIE MAAR NIET (WILLEN?) SNAPPEN WAAROM PLASTIC ZO IN DE VERDOMHOEK ZIT. “PLASTIC IS TOCH EEN PRACHTIG MATERIAAL?” HOOR JE ZE DAN ZEGGEN. JA, DAT IS HET OOK! TEGELIJKERTIJD IS DE PUBLIEKE OPINIE ZEER NEGATIEF OVER DIT MATERIAAL. HOE KAN HET NOU TOCH DAT ÉÉN MATERIAAL ZULKE DUBBELE EMOTIES OPROEPT? ALLEEN WANNEER JE BEIDE KANTEN VAN ‘DE WAARHEID’ OVER PLASTIC KUNT EN WILT BEGRIJPEN, LIGT DE WEG NAAR DE BESTE KEUZE IN DIT DILEMMA VOOR JE OPEN. OF MOET IK ZEGGEN: DE MINST SLECHTE? HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. VINCENT MOOIJ, DIRECTEUR VAN SUEZ.CIRCPACK ® , INFORMEERT U OVER WAT ER SPE LT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN Directeur SUEZ.circpack® Vincent Mooij Het plastic dilemma…

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4