Pakkracht nr3-2022 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 2 2 10 I n t e r v i e w Oprichter van het bedrijf, de heer Van Beek, begon zijn carrière als fietsenmaker, waarna hij de landbouwmechanisatie inrolde. Daar maakte hij kennis met schroeftransport, wat werd ingezet voor het transporteren van mest. “Het maken van de schroeven voor de machines was een arbeidsintensief proces en meneer Van Beek vond dat dat slimmer kon”, vertelt Peter ons tijdens ons bezoek aan het moderne nieuwe bedrijfspand in Drunen. “Hij heeft toen een machine ontwikkeld waarmee een schroeflint wordt gevormd uit bandstaal en - gelijktijdig - om een buis wordt gewikkeld. Dit zijn de machines waar wij vandaag de dag nog steeds onze schroeven mee produceren, sinds 1958. Voor zover ik weet zijn wij de enige ter wereld met dit maakproces.” DE EXPERTISE VAN VAN BEEK Klanten van Van Beek komen bij hen met de vraag of het mogelijk is hun product te transporteren door middel van schroeftransport. De experts van Van Beek beoordelen of dit inderdaad kan en zo ja, wat daar dan voor nodig is. Qua lengte, bouwvorm, toerental, machineveiligheid, reinigbaarheid en zelfs op het gebied van ATEX. “De techniek op zich is heel eenvoudig. Maar er zijn heel wat valkuilen waarin verkeerde keuzes kunnen worden gemaakt wanneer je niet precies weet waar je over praat”, weet Peter. Zelf is hij in 1986 begonnen bij het bedrijf, destijds als engineer. Zijn werktuigbouwkundige achtergrond en jarenlange ervaring als engineer, maken dat hij nu als Sales Engineer heel goed weet waar de bottlenecks zitten in het ontwikkelproces van een nieuwe toepassing in schroeftransport. MAATWERK OPLOSSINGEN Bij Van Beek draait het voornamelijk om maatwerk oplossingen. “Doordat de toepassingen zo divers zijn en allemaal hun eigen eisenpakket hebben, ontwikkelen we steeds nieuwe specifieke oplossingen. Bijvoorbeeld voor het verpakken van poeders tot vleesproducten, maar daarnaast zijn we ook actief in de recyclingbranche, de chemie en pharma en ook daarvoor moeten de machines voldoen aan bepaalde voorwaarden. Voor de één is hygiëne het belangrijkste aandachtspunt, voor de ander is het puur robuustheid waar de machine aan moet voldoen. Het leukste blijft om je grenzen te verleggen en buiten je comfort zone te denken, want er is vaak veel meer mogelijk dan men in eerste instantie denkt”, vindt Peter. Naast de klassieke Van Beek-oplossingen, biedt het bedrijf onder de merknaam Celsius ook thermische schroeftransporteurs. Peter omschrijft dit als procesmachines omdat de schroefwarmtewisselaars worden gebruikt als stap binnen het proces, namelijk om producten te koelen, drogen of te verwarmen binnen het continutransportproces. Daarnaast biedt Van Beek ook bulkwagenvullers aan onder de merknaam Dino. “Met dit portfolio weten we de brede marktvraag prima te beantwoorden”, laat Peter weten. Geïnteresseerden kunnen de mogelijkheden komen bekijken en uitgebreid testen in het testcentrum in Drunen, genaamd The Blue Zone. VAN BEEK BESTAAT AL RUIM ZEVENTIG JAAR EN IS GESPECIALISEERD IN DE ONTWIKKELING EN PRODUCTIE VAN SCHROEFTRANSPORTSYSTEMEN WAARMEE STORTGOED INTERN WORDT GETRANSPORTEERD – BIJVOORBEELD NAAR EEN VOLGENDE PROCESMACHINE OF VERPAKKINGSMACHINE. DE ERVAREN SALES ENGINEER PETER VERHOEVEN VERTELT OVER DE VEELZIJDIGHEID VAN SCHROEFTRANSPORT EN DE VELE TOEPASSINGEN BINNEN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE: “ER IS VEEL MEER MOGELIJK DAN MEN DENKT.” “DE MOGELIJKHEDEN VAN SCHROEFTRANSPORT ZIJN VEELZIJDIGER DAN MEN VAAK DENKT”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4