Pakkracht nr6-2020 Online

P a k k r a c h t n r 6 2 0 2 0 25 C o l u m n Trend 1: Make it stupid simple Bij deze trend geldt het klassieke ‘less is more’. We grijpen terug naar de basis en elimineren alle overbodige / niet noodzakelijke elementen, zodat alleen overblijft waar het echt om draait. Dit klinkt eenvoudig, maar vraagt wel om een uiterst creatieve basis. In dit kader zien we enerzijds een vorm van clean packaging. De verpakkingen zijn wit of transparant en slechts voorzien van een minimale (vaak contrasterende) opdruk. Anderzijds experimenteren merken met natuurlijke, ruwe basismaterialen, zoals kurk of hout, zonder opsmuk. Het zijn nu juist deze rustige verpakkingen die opvallen in het schap, tussen alle uitbundige designs. Trend 2: Unwrapping experience Een trend die we al langer zien, maar sinds de coronacrisis weer helemaal up and running is: uitpakfilmpjes. TikTok en YouTube staan er vol mee. Alles draait om de ultieme uitpakbeleving. Deze trend is niet langer alleen voorbehouden aan (luxe) geschenkverpakkingen, maar wordt branchebreed gedragen. Neem bijvoorbeeld de bezorgverpakking. Die is met de groei van delivery nog nooit zo belangrijk geweest. Pak daarom extra uit. Creëer met jouw verpakking een bijzonder uitpakmoment dat wordt gedeeld en gezien! Verhoog de spanning door het toevoegen van extra uitpakmomenten of verras de klant met een bijzondere binnenkant of leuke, persoonlijke boodschap. Er zijn zelfs bedrijven die geheime boodschappen op hun verpakkingen plaatsen. Humor werkt ook altijd goed. Denk aan een aanmoedigingstekst, zoals ‘keep pulling’, die zichtbaar wordt tijdens het openen van de verpakking. Overigens hoef je niet meteen aan de slag met een high end packaging design. Ook een oprecht handgeschreven kaartje versterkt de uitpakbeleving. Trend 3: Re-invent Als gevolg van de coronamaatregelen stapten veel bedrijven over op delivery. Binnen no time ontstonden de meest creatieve bezorg- en afhaalconcepten. Verpakkingen spelen hierbij een grote rol. Voor maatwerk en speciale opties was echter geen tijd en de meest gangbare bezorgverpakkingen waren snel uitverkocht. Wat doe je dan? Aan de slag met verpakkingen die er wel zijn en dat zorgde voor de meest originele toepassingen. Ondernemers maken van een simpele basisverpakking een toffe eyecatcher door middel van stempels, etiketten en leuke attributen, zoals knijpertjes en clips. Papieren zakken worden gebruikt als mand, fruitzakken voor foodpakketten en traditionele A-bakken worden luxe opgemaakt voor een high tea to go. Trend 4: Plastic bubble Door de viruschaos lijkt duurzaamheid soms naar de achtergrond te verdwijnen. Ultrahygiëne en -veiligheid zijn de nieuwe normen in tijden van corona. We zien dat de vraag naar plastic (wegwerp) verpakkingen fors is toegenomen. Producten worden vanuit hygiënisch oogpunt allemaal afzonderlijk verpakt. Is plastic weer fantastic? Je zou het haast denken. Overigens niet alleen in relatie tot de corona- uitbraak. Tijdens onze trendtour New York eind 2019 constateerden we reeds een overdadig plasticgebruik, waarbij plastic met name werd gebruikt als designelement. Zo zagen we herbruikbare shoppers gemaakt van (geüpgraded) noppenfolie of vinyl. Dit soort trendy items zie je inmiddels ook veel terug in ons land. Benieuwd naar deze en andere trends en benieuwd naar het plaatje bij dit praatje? Neem dan gerust contact met mij op via lindavandenheuvel@paardekooper.com . Trendwatcher bij WrappIDup Onderdeel van Paardekooper Packnowledgy IN ELKE COLUMN BESPREKEN WE EEN AANTAL RELEVANTE VERPAKKINGSTRENDS, MET DIT KEER DE EFFECTEN VAN DE CORONACRISIS OP PACKAGING DESIGN. WAAR WE ENERZIJDS OP ZOEK ZIJN NAAR ENTERTAINMENT EN VERMAAK GRIJPEN WE ANDERZIJDS TERUG NAAR DE BASIS. OOK ZIEN WE VEEL CREATIEVE BEZORGVERPAKKINGEN EN IS ER MEER AANDACHT VOOR ULTRAHYGIËNE. Linda van den Heuvel Corona packaging TRENDWATCHER LINDA VAN DEN HEUVEL, TEAMLEIDER BIJ IDEEËNFABRIEK WRAPPIDUP, BESPREEKT RELEVANTE VERPAKKINGSTRENDS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4