Slagersvak Nr4-2021 Online

s l a g e r s v a k n r 4 2 0 2 1 22 C o v e r s t o r y kan een goed stuk vlees waarderen. Nog steeds. Mensen eten al duizenden jaren vlees. Dat wordt er echt niet in één generatie uit gejakkerd. Maar mensen gaan wel bewuster eten. Minder vlees, maar van een betere kwaliteit. En als iets wat meer kost, leer je het ook beter waarderen”, vervolgt De Jager. “De consument vertrouwt erop dat hij of zij bij de slager na het werk lekker vlees of een goede maaltijd kan halen. Zodoende zien we steeds meer winkels die ervoor kiezen om later op de dag open te gaan en pas sluiten om 19.00 uur. Wij hebben inmiddels klanten die hun drukste tijd tussen 17.00 en 19.00 uur hebben.” EIGENWIJZE ONDERNEMERS Versspecialisten hoeven bij Volfood niet te rekenen op marketingconcepten, kant-en-klare websites of ‘5+1’- of ‘3 voor 2’-acties. “Wij zijn geen franchiseformule. Juist niet. Onze klanten zijn speciaalzaken. Eigenwijze ondernemers die bewust niet voor een franchise kiezen of in ieder geval binnen de franchise hun eigen identiteit hebben neergezet”, verduidelijkt De Jager. “De goede kwaliteit van onze producten werden als eerste herkend door de culinaire gastronomie, maar inmiddels durven cateraars, traiteurs en slagerijen ook voor high-end producten te kiezen.” Volfood Versgroothandel is voor dergelijke slagerijen de ideale groothandel, getuige het assortiment. “Denk aan ons Iers rundvlees van Ballon Meats. Afkomstig van vaarzen, die allemaal buiten lopen en gras en klavers eten. Grasgevoerd in plaats van graangevoerd. Gras zorgt voor een verfijnde vleessmaak, die beter en smaakvoller is dan “Het product en de klant staan bij ons centraal”, legt De Jager uit. “Dat is een containerbegrip, maar wij geven daar op onze eigen wijze invulling aan. Rond 2009 zijn wij serieus aan de slag gegaan met een kwaliteitsslag van ons assortiment door alleen maar betere en ‘high-end’ producten op te nemen. Dat was een behoorlijke investering op het begin, maar de laatste jaren ervaren we de spin-off van die stap. Wij richten ons niet op slagerijen, delicatessenwinkels en horeca die enkel naar de prijs kijken, maar juist op de slagers die hun aankoop niet laten afhangen van een euro meer of minder. En die zelf ook een goede prijs durven, moeten en kunnen vragen aan hun klanten. Degene die hun toegevoegde waarde weten te vermarkten, zijn onze klanten. Daarmee bedienen we niet de grootste markt, maar tonen we ons wel duurzaam. Slagerijen willen zich graag kunnen onderscheiden en dankzij corona hebben zij de vraag vanuit consumenten naar betere en daarmee vaak ook de wat duurdere kwaliteitsproducten alleen maar zien toenemen.” VERSCHIL MAKEN De marktbenadering door Volfood is feitelijk een voorzetting van het concept waarmee oprichter Aad Vollebregt 56 jaar geleden het bedrijf opstartte: nieuwe producten op de markt introduceren voor fijnproevers. “Topkwaliteit en service zijn nog steeds ons uitgangspunt, maar het assortiment vlees, vleeswaren maar ook kant-en-klaarmaaltijden en delicatessen is in al die jaren uiteraard verder uitgebreid”, zegt De Jager. “Wij geloven in persoonlijk contact en een stapje extra zetten als dat nodig is. Laatst hebben we een slager geholpen bij een opening. Geen enkele groothandel of leverancier was in de mogelijkheid om binnen drie dagen te kunnen leveren. Wij stonden op de dag van de opening gewoon om 7.45 uur op de stoep. Wij geloven in selectieve en gestage groei. Wij hebben 95% van onze logistiek in eigen beheer en beschikken over een eigen koel- en vriesopslag, waardoor wij flexibel kunnen zijn als het nodig is.” De Jager heeft gemerkt dat slagerijen en speciaalzaken ook steeds minder moeite hebben met producten ‘die een euro duurder zijn’. “Want het verschil proef je terug. De ene slager heeft wat meer overredingskracht nodig dan de ander, maar als een slager over twintig jaar nog wil bestaan, dan moet hij zich wel durven onderscheiden en dus gaan specialiseren. Het versassortiment van (bezorgende) supermarkten is tegenwoordig best wel in orde. Als slagerij moet je dus op een goede plek zitten met je winkel en inspelen op de markt. De consument “WIJ ZIJN GEEN FRANCHISEFORMULE. JUIST NIET. ONZE KLANTEN ZIJN SPECIAALZAKEN. EIGENWIJZE MANNEN EN VROUWEN DIE BEWUST NIET VOOR EEN FRANCHISE KIEZEN OF IN IEDER GEVAL BINNEN DE FRANCHISE HUN EIGEN IDENTITEIT HEBBEN NEERGEZET” Gilles de Jager

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4