Slagersvak nr 4 2023 online

SLAGERSVAK NR 4 2023 30 INTERVIEW ‘WIJ ZIJN DE LAATSTE JAREN ECHT EEN TOTAAL- LEVERANCIER VOOR DE SECTOR GEWORDEN’ Met ruim dertig jaar ervaring binnen de slagersbranche en vleessector behoeft Mess-Nederland steeds minder introductie. Desalniettemin is het voor André Kraaij en Monique Boin, de gezichten achter MessNederland, ook wel eens fijn om duidelijk te maken dat het bedrijf uit Harderwijk veel meer is dan enkel een agentuur van de merken Weber Skinner, Freund, Gaser, ABM en Henkovac. “Wij zijn de laatste jaren echt een totaalleverancier voor de totale sector geworden. Wij doen niet alleen machines, we zorgen ook voor service, onderhoud en reparaties”, vertelt André. Zijn vader Ben Kraaij begon in 1992 met het bedrijf. Aanvankelijk met verpakkingsmachines. Al snel kwamen daar de slicers van Weber bij. “Later heeft de Weber Group ervoor gekozen om in de Benelux een 100% dochteronderneming te beginnen, maar mijn vader bedong dat hij de ontvlies-, ontzwoerd en onthuidmachines van Weber Skinner exclusief mocht distribueren in Nederland”, legt André uit. Hoger rendement Eén keer per jaar komen alle internationale agenturen en dochterondernemingen van Weber Skinner samen voor een Agent Meeting op het Duitse hoofdkantoor. “Dan bespreek je waar je als agent tegenaan loopt en neem je met ingenieurs de nieuwste ontwikkelingen door. Er is gelukkig veel ruimte voor eigen inbreng. Veel ideeën worden gedeeld en toegepast. Op ons advies heeft Weber speciale aandrukrollen (tandrollen) geïntegreerd in sommige machines, waarmee het rendement verbeterd kan worden. Bij varkens- en rundvlees staan de marges continu onder druk, dus als je de snelheid en verwaarding van een dier kunt optimaliseren, dan brengt dat een hoger rendement met zich mee”, verduidelijkt André. Door tips en tricks met elkaar te delen, hebben ze bij Weber de ontzwoerd- en ontvliesmachines kunnen doorontwikkelen en meer rendement per technisch deel voor elkaar gekregen.” Sinds 2017 is Mess-Nederland ook leverancier van de machines van Freund. Eerder dit jaar gingen de exclusieve distributierechten van het Duitse merk voor Nederland in z’n geheel over naar Mess-Nederland. “Wat voor Weber geldt, geldt in zekere mate óók voor Freund, dat eveneens één keer per jaar een Agent Meeting organiseert en in alle openheid en eerlijkheid deelt welke ontwikkelingen eraan komen, en van de agenturen input verwacht waarmee zij hun dienstverlenging en machinepark verder kunnen verbeteren”, vertelt Monique. “Freund is een ideaal merk voor vleesverwerkers die hun proces beetje bij beetje willen automatiseren. Zo hebben we een vleesverwerker geholpen met het in-lijn plaatsen van een zaagmachine voor de middenstukken. Voorheen ging dat proces nog handmatig. Dankzij de zaagmachine van Freund kon onze klant twee FTE’s aan de lijn besparen. Iedereen is op zoek naar goede lijnoplossingen om poppetjes weg te kunnen halen in de productie, als ze die al kunnen vinden. Automatisering is een blijvende trend, zowel in de industrie als het ambacht.” Persoonlijke aandacht Zeker in Nederland en België maken veel grote slagerijen en semi-industriële vleesverwerkers voor het eerst kennis met Freund als zij op zoek gaan naar (nieuwe) trimmers of zagen. “Vroeger had één grote speler bijna de gehele markt. Freund neemt inmiddels een marktleidende positie in op het gebied van André Kraaij en Monique Boin

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4