De Beautysalon nr.1 2018

C o l u m n Enkele jaren geleden werd ik gevraagd of ik me kandidaat zou willen stellen voor het bestuur van de Beauty Trade Professionals. Tot dan toe had ik dat geen moment overwogen, maar uiteindelijk heb ik het toch gedaan. Waarom dan toen ineens wel? Nou, dat kwam niet zozeer omdat ik boos was, maar wel bezorgd. Bezorgd omdat ik vond dat het met de beautyvakbeurzen in Nederland de verkeerde kant opging. Steeds vaker hoorde ik geluiden dat beurzen niet meer van deze tijd zouden zijn, dat één beurs per jaar meer dan voldoende zou zijn, dat de kwaliteit achteruit liep, etc. Ik begreep niet dat beur- zen niet meer van deze tijd zouden zijn; de Libelle Zomerweek, de Margriet Winterfair, de Linda Zomerweek, al deze zogenaamde live events beleven toptijden. Hoe kon het toch dat men aan de ene kant persoonlijke contacten het allerbelangrijkst vindt en tegelijkertijd aan de andere kant een belangrijk vehikel voor persoonlijk contact als een beurs de rug toekeert? Inmiddels heb ik daar vanuit mijn bestuurdersrol van de Beauty Trade Professionals wat meer zicht op gekregen. Gelukkig is er de afgelopen jaren veel verbeterd op het gebied van de beautybeurzen. Vanaf 2017 organiseert de Beauty Trade Professionals zowel de voorjaarsbeurs als het najaarsfestival volledig in eigen beheer. Die inbreng van eigen branche-ervaring zie je terug in de uitstraling en beleving van deze evenementen. Niet voor niets is de tevredenheid en waardering van zowel bezoekers als exposanten enorm toege- nomen en stijgen ook de aantallen bezoekers en exposanten ten opzichte van de jaren daarvoor. Het bewijst maar weer eens dat investeren in kwaliteit zijn vruchten afwerpt! Op het moment dat ik deze column schrijf ben ik net terug van bezoeken aan Professional Beauty (de grootste beautyvakbeurs van Groot-Brittannië) en Beauty Forum Zurich (de enige beautyvakbeurs in Zwitserland) en sta ik op het punt van vertrekken naar Beauty Düsseldorf. Naast Beauty Düsseldorf nemen we tegelijkertijd ook deel aan Estetika Brussel. Met vier vakbeurzen in drie weken denk ik dus wel een aardig beeld te hebben van wat nu echt een mooie en kwalitatief goede vakbeurs is en wat niet. Wat daarbij opvalt zijn de enorme verschillen tussen de landen. In grote landen als Groot-Brittannië en Duitsland zie je dat toonaangevende merken grote imposante stands hebben, in tegenstelling tot Zwitserland en België waar deze merken vaak vertegen- woordigd worden door distributeurs die er telkens een eigen visie en strategie op nahouden. Daardoor kun je bijvoorbeeld in Groot-Brittannië zien dat je bij bijna elk toonaangevend merk ook rechtstreeks producten kunt kopen, terwijl men in andere landen voor directe verkoop de neus ophaalt omdat dat niet bij de uitstraling zou passen. Als ik al deze beurzen met elkaar vergelijk, durf ik best te stellen dat wij het in Nederland met de vernieuwde aanpak van de Beauty Trade special bijzonder getroffen hebben. Onze beurs doet absoluut niet onder voor de grote beurzen in Londen en Düsseldorf. Landen als België en Zwitserland zouden willen dat ze zo’n beurs hadden! Het is daarom absoluut de moeite waard in april naar Utrecht te komen, zeker als u de afgelopen jaren bent afgehaakt qua beursbezoek en om met eigen ogen te zien wat onze branche zoal aan nieuws heeft te bieden. Het aanbod aan exposanten en lezingen is groter dan ooit. Kortom, ik ben dan ook al lang niet meer boos of bezorgd. Natuurlijk, de één of andere exposant of een enkel merk zal er niet zijn. Maar die komen de volgende keer vanzelf ook wel weer als blijkt dat u allen massaal naar Utrecht komt. In die zin heeft u met uw bezoek aan de beurs indirect invloed op het nog verder verbeteren van dit soort prachtige live events voor onze Nederlandse beautybranche. Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics NAAR HET SCHIJNT HEEFT DONALD TRUMP ZIJN VERKIEZING TOT PRESIDENT VAN DE VERENIGDE STATEN TE DANKEN AAN DE BOZE BLAN- KE MAN, DIE VOND DAT HIJ NIET GEHOORD WERD. NU BLIJKT OOK NEDERLAND BOOS, ZO LAS IK IN DE KRANT. UIT ONDERZOEK VAN HET SOCIAAL CULTUREEL PLANBUREAU BLIJKT NAMELIJK DAT MAAR LIEFST 60% VAN DE BEVOLKING VINDT DAT HET DE VERKEERDE KANT OPGAAT MET ONS LAND. DAT KLINKT VERONTRUSTEND, MAAR IN HETZELFDE ARTIKEL GEEFT EEN HOOGLERAAR VAN DE UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM AAN DAT ZE OOK LICHTPUNTJES ZIET IN DIE BOOSHEID. DIE BOOSHEID GEEFT VOLGENS HAAR NAMELIJK BETROKKENHEID AAN. IK DENK DAT ZE GELIJK HEEFT. (NIET MEER) BOOS Jan Zwoferink D e B e a u t y s a l o n n r 1 2 0 1 8 27

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4