De Beautysalon nr.1 2018

M a r k e t i n g t i p s Je salonidentiteit dwingt je er toe na te denken over wat voor soort bedrijf je wilt zijn. Weet jij wie je bent en waar jouw salon voor staat? Onthoud dat ‘ik sta voor kwaliteit’, ‘wij hebben vakkundig personeel’ en ‘ik werk met goede mensen’ erg generiek zijn en niet zorgen voor onderscheidend vermogen. Een belangrijk onderdeel van de salonidentiteit is de huisstijl. Deze bestaat uit de volgende punten: 1. Bedrijfsnaam. De bedrijfsnaam staat voor wat je bedrijf is. Het zorgt voor herkenbaarheid; het stimuleert en prikkelt. Daarnaast is het belangrijk dat de bedrijfsnaam ook bijdraagt aan de online bekendheid van de salon. Een plaatsnaam opnemen in de salonnaam is een goede manier om ervoor te zorgen dat de consument jou vindt! 2. Tagline. Een beschrijvende tagline (onderschrift) onder de bedrijfsnaam geeft duidelijk aan wat je doet en voor wie. Een welbekende en goede tag- line is die van Coolblue: “alles voor een glimlach”, of in het geval van de schoonheidsbranche “jouw huid is mijn specialisme”. 3. Logo. Een goed logo is herkenbaar en dient de bedrijfsfilosofie uit te stralen. Denk erom dat het logo schaalbaar dient te zijn, dus zowel groot als klein goed zichtbaar is. Houd het logo daarom simpel en de kleuren niet te schreeuwerig; dit maakt het logo onnodig druk en daarmee onpro- fessioneel. 4. Kleurgebruik. Kleuren zijn een goede manier om jezelf te onderscheiden een aan te geven waar je voor staat. De kleur blauw benadrukt bijvoor- beeld zakelijkheid, felle kleuren kunnen een wat goedkope indruk geven en zwart/wit staat voor chique. Natuurlijk heeft dit ook enigszins met per- ceptie te maken. COMMUNICATIE Wanneer je hebt nagedacht over je positionering, is het aan te raden om de communicatie hierop aan te passen. Niet alleen in de salon, maar ook via e-mail, Facebook, advertenties en door je saloninrichting, personeel en de merken die je gebruikt. Een voorbeeld: je richt je alleen nog op het behan- delen van huidproblemen en neemt geen ‘even ontspannen’-klanten meer aan. Je kunt je dan positioneren als ‘resultaatgerichte verbetering van huid- problemen’ met een moderne, medische inrichting met kleuren als licht- blauw en wit. Je werkt met een medische lijn huidverbeteringsproducten en communiceert formeel naar de klant. Advies en kennis over huidproblemen staan hierbij voorop. Je positionering (‘resultaatgerichte verbetering van huidproblemen’) en de bijbehorende huisstijl en communicatie dienen als leidraad voor alles wat je doet. Dit wordt duidelijk op de website, in de salon, bedrijfskleding, advertenties, etc. Je integreert het in je hele bedrijf, zodat de consument er niet omheen kan. Jij bent gespecialiseerd en iedereen zal het weten ook! Dat maakt jou onderscheidend. Succes en liefs, Jouwsalononline.nl www.jouwsalononline.nl JE SALONIDENTITEIT (CORPORATE IDENTITY, OFWEL BEDRIJFSIDENTITEIT) IS VAN ONSCHATBARE WAARDE VOOR JOUW SALON. HET ZORGT VOOR PROFESSIONALITEIT EN ONDERSCHEIDENDHEID TEN OPZICHTE VAN DE CONCURRENT. ONDER DE SALONIDENTITEIT VALT BIJVOORBEELD HET LOGO, DE BEDRIJFSNAAM EN DE SLOGAN, MAAR OOK DE MANIER WAAROP JE OMGAAT MET DE KLANT EN HET PERSONEEL. HANTEER JE EEN FORMELE OF INFORMELE COMMUNICATIE EN IN HOEVERRE VOER JE DIT DOOR? De salonidentiteit Deska de Vries D e B e a u t y s a l o n n r 6 2 0 1 7 74

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4