De Beautysalon nr1 2020 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 1 2 0 2 0 19 EUROPESE MARKT We duiken dieper in op de dynamische markt waar Ronald over spreekt. De branche is namelijk continu in beweging. De cosmeticavereniging zit er bovenop. “Een koepelorganisatie zoals de NCV is op dit moment belangrijker dan ooit”, aldus Ronald. “Vroeger praatten we over de ‘Nederlandse markt’, maar tegen- woordig zien bedrijven de Europese markt als één geheel. Je hebt te maken met Europese regels. Deze Europese Cosmeticaverordening levert voordelen op voor de fabrikant, want bedrijven kunnen hierdoor gemakkelijker exporteren. Maar het legt de consument en de beauty professional eveneens geen windeieren: veilig- heid kan beter gegarandeerd worden, de fabrikanten zijn noodgedwongen veel transparanter en de prijs is lager doordat de afzetmarkt veel groter is geworden. Bovendien wordt het aanbod in merken voor de schoonheidsspecialist breder. Je moet natuurlijk wel oppassen als je een product van buiten Europa naar Nederland haalt, controleer dan altijd goed of het voldoet aan de strenge, Europese regels.” DE WAARDE VAN HET LIDMAATSCHAP Het ledenbestand van de NCV staat op dit moment uit ongeveer 120 leden, die alle in verschillende sectoren van de branche werkzaam zijn: van multinationals tot aan het mkb en van de tandpastafabrikant tot aan een cosmeticahuis met huidverbeterende formules. Wat kunnen zij concreet van de NCV verwachten? Ronald zet het voor ons uiteen. “Wij ontzorgen onze leden. We zorgen dat ze op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving zoals die nu geldt, maar ook welke veranderingen er aan zitten te komen. Als in Brussel bijvoorbeeld wordt besloten dat het gebruik van een bepaalde stof gaat veranderen, dan weet je dat als lid van de NCV al in een vroeg stadium. Dat is waardevol, omdat het veel tijd kost om de formule aan te passen. Een andere belangrijke rol van de NCV is dat we namens de industrie praten om het belang van cosmetica naar de buitenwereld te communiceren. Daarmee bieden we transparantie naar de bijvoorbeeld de politiek, maar ook milieuorganisaties of andere partijen die vragen hebben over de branche. Daarnaast kunnen leden natuurlijk altijd bij ons terecht met al hun vragen.” BELANG VAN COSMETICA ONDER JONGEREN In het begin van dit jubileumjaar presenteerde de NCV trots de onderzoeksresultaten van een studie die vorig jaar is uitgevoerd: ‘Jeugd uitgelicht’. Uit de studie is gebleken dat cosmetica een belangrijke rol spelen in het zelfvertrouwen van de jongeren. Ronald geeft tekst en uitleg. “We wilden graag meer weten over deze doelgroep als het gaat om cosmetica. Daarnaast hadden we het idee dat het belang van cosmetica voor deze doelgroep vaak onderschat wordt. Daarom hebben we een onderzoeksbureau de opdracht gegeven om grootschalig een enquête uit te sturen in zowel Nederland als Duitsland. Aanvullend zijn er individuele interviews uitgevoerd. De doelgroep betrof Duitse en Nederlandse jongeren tussen de 14 en 21 jaar.” De resultaten waren verhelderend: cosmetica speelden wel degelijk een grote rol in het leven van de jeugd. “We zagen in de reacties van ruim 2.000 jongeren terug dat deze doelgroep continu onder druk staat”, licht Ronald toe. “Ze zijn op zoek naar zekerheden om een stabiele leefomgeving te creëren. En een goed verzorgd uiterlijk is daar blijkbaar een belangrijk onderdeel van. Het is mooi om te zien dat het gebruik van cosmetica daaraan bijdraagt. Deze resultaten ontkrachten de aanname dat cosmetica voor jongeren vaak uit luxeproducten bestaat. Sterker nog: het blijkt een essentieel onderdeel in die levensfase. Dat kan gaan van deodorant en tandpasta tot aan crèmes die acné-problemen verhelpen.” ‘THE GREEN DEAL’ EN DEBATTEREN OVER DE TOEKOMST Als we aan Ronald vragen welke zaken nu hoog op de NCV-agenda staan, benoemt hij de Europese Green Deal. Oftewel, de afspraken die de EU heeft gemaakt om klimaatverandering tegen te gaan. “Ook wij kijken met onze leden naar die duurzaamheidsdoelen. Gelukkig zien we dat veel bedrijven al bezig zijn met duurzaamheidsinitiatieven; de één investeert in lokale gemeenschappen, de ander plant bomen en er zijn bedrijven die nadrukkelijk bezig zijn met milieu- vriendelijke verpakkingen. Doordat ieder voor zichzelf al plannen aan het uit- stippelen is, is er wel een versnipperd beeld ontstaat. Het is niet precies duidelijk wat de cosmeticabranche precies doet om de sector groener te maken. Daarom hebben we het plan om de duurzaamheidsactiviteiten van onze leden inzich- telijker te maken via een informatieve website. Hiermee bieden we nog meer transparantie het gaat om de verduurzaming van de branche. Daarnaast blijven we samen met onze leden kijken wat we gezamenlijk nog meer kunnen bereiken.” Het jubileumjaar is volgens Ronald bovendien een uitgelezen moment om ook op een breder vlak met de leden naar de toekomst te kijken. Om dat vorm te geven is de NCV druk bezig met het plannen van een groots debat met de leden en externe stakeholders, zoals een afgevaardigde van het ministerie, de Voedsel- en Warenautoriteit en kritische ngo’s. “Waar willen we naartoe? Wat is de toekomstvisie van de branche? Het zijn vragen die we onszelf stellen, maar die we ook aan de leden en externe willen stellen. En dat doen we door op 3 september 2020 een groot debat met hen te organiseren. We zijn benieuwd wat hun input is en hoe ieders blik op de toekomst is”, sluit Ronald enthousiast af. Meer informatie: Nederlandse Cosmetica Vereniging Tel. 030-6049480 www.ncv-cosmetica.nl HISTORIE NCV IN HET KORT Hoewel de wortels van de NCV teruggaan naar de jaren ’30, krijgt de vereniging in 1950 pas echt vorm onder de naam Mepacos of met een mond vol: de Algemene Vereniging van Fabrikanten, Im- porteurs, Alleenvertegenwoordigers en Agenten in de Parfumerie-, Cosmetische- en Toiletartikelenbranche. Toen in de jaren zeventig de eerste Europese Cosmetica Richtlijn in het leven geroepen werd, veranderde er veel in de cosmeticabranche. Een herstructurering van de vereniging was nodig om de nieuwe regelgeving te vertalen naar de Nederlandse markt. Deze structuurwijziging leidt in 1977 tot de naam zoals we die nu het best herkennen: de Nederlandse Cosme- tica Vereniging (NCV). Ronald van Welie

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4