De Beautysalon nr 1 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 1 2023 53 TRENDS XOXO MARKETING IS EXPERT ALS HET GAAT OM MARKETING VOOR SALONS. OPGERICHT IN 2018 DOOR ONZE VOORMALIGE COLUMNIST MANUELA WARNAR EN SINDS 1 JANUARI 2023 IN HANDEN VAN CARLA SCHEURWATER, DIE HET BEDRIJF NAAR EEN NIEUW LEVEL GAAT BRENGEN MET EEN ACHTERGROND IN MARKETING EN EEN AFGERONDE OPLEIDING TOT SCHOONHEIDSSPECIALISTE. IN DEZE UITGAVE VERTELT CARLA OVER HET GEBRUIK VAN TIKTOK EN WAT HET VOOR KANSEN KAN BIEDEN VOOR JOUW SALON. TRENDS: TIKTOK-GEBRUIK VOOR GROEI IN DE SALON? “‘Moet’ ik écht TikTok gaan gebruiken? Uit gewoonte open je één van de vele apps en voor je het weet ben je een half uur en heel wat meters scrollen verder. We kunnen er niet meer omheen. Social media platformen zijn onmisbaar geworden. TikTok is relatief nieuw, maar kan zichzelf inmiddels een groot platform noemen en laat nog steeds een stijgende lijn zien. Is TikTok interessant voor jouw salon?” MEER KANS OP VIEWS DANKZIJ HET ALGORITME “Social media platformen doen hun best om jou zo lang mogelijk online te houden. Ze laten foto’s en video’s zien op basis van jouw interesses. Hiervoor haalt het platform allerlei data uit de accounts die je volgt, video’s die je opslaat en video’s die je helemaal tot aan het einde bekijkt. Onder andere deze punten maken onderdeel uit van het zogenoemde ‘algoritme’. Hier ga ik jullie verder niet mee lastig vallen, maar wat nog wel interessant is om te weten, is dat het algoritme van TikTok zó is ingericht dat je met relatief weinig volgers, veel views kunt krijgen. Zo kun je met zestig volgers alsnog honderden views krijgen voor je video over die nieuwe collageenlamp. Meer views betekent meer mensen die jouw video’s en naam voorbij zien komen.” JE VIDEO HOEFT NIET PICTURE-PERFECT TE ZIJN “De video’s op TikTok mogen ‘echt’ zijn. Het hoeft niet altijd picture-perfect te zijn. Wees authentiek en voeg humor toe. Laat bijvoorbeeld zien hoe je de salon klaarmaakt voor een behandeling, zonder het stuk eruit te knippen waar je de perfect opgevouwen handdoeken laat vallen. Je kunt het professioneel houden door de video af te sluiten met een esthetisch beeld waarop je salon perfect is ingericht met gezellige kaarsjes aan (dit mag dan wel weer picture-perfect zijn). Nu heb je op een authentieke manier een stukje humor, professionaliteit en de inrichting van je mooie salon in de video verwerkt. Perfect voor TikTok! Hier heb je dus helemaal geen professionele cameraploeg voor nodig.“ KANSEN ONDER DE PUBERS EN TWINTIGERS “De groei van TikTok was in het afgelopen jaar het grootst onder twintigers. Als dit je doelgroep is kun je TikTok zeker overwegen. Verder is het interessant om te weten dat bijna de helft van de 15-19 jarigen inmiddels dagelijks door TikTok scrolt. Wellicht biedt dit kansen voor jouw salon. Als je bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in acne-behandelingen adviseer ik zeker eens met TikTok te gaan experimenteren.” “Om terug te komen op de vraag aan het begin: niks ‘moet’. Voor nu is bekend dat TikTok steeds populairder wordt, ook onder andere leeftijdscategorieën dan pubers en twintigers. Bovenstaande punten kunnen in jouw voordeel werken om je salon te laten groeien of om wellicht een andere richting op te gaan. Dus, stel een strategie op, experimenteer, evalueer je resultaten, optimaliseer en vergeet niet om plezier te hebben! Behaal je niet de gewenste resultaten? Dat is ook oké, dan weet je in ieder geval wat niet werkt.” “Ga jij experimenteren met TikTok? Ik ben heel benieuwd naar je ideeën en denk graag met je mee! Stuur me gerust een berichtje via Instagram of Facebook of vraag een vrijblijvende kennismaking aan via xoxomarketing.nl.” Kijk voor meer informatie op www.xoxomarketing.nl. Carla Scheurwater van XoXo Marketing

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4