De Beautysalon nr 1 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 1 2023 58 MAUREEN DE VRIES IS MET COSMETICA OPGEGROEID. EERST EEN EIGEN PRAKTIJK, DAARNA ALS BEAUTY ADVISOR EN VERTEGENWOORDIGER EN SINDS 2015 COSMETISCH VERANTWOORDELIJK VOOR VOOR VRICOS. VOOR HAAR IS EEN SCHOONHEIDSSALON EEN PLEK WAAR WORDT BEHANDELD, GEADVISEERD EN DE BASIS WORDT GELEGD VOOR HUIDVERBETERENDE PROGRAMMA’S. DAT MAAKT DE KLANT EXTRA TEVREDEN EN GEEFT HET WERK VAN DE SCHOONHEIDSSPECIALISTE MEER VOLDOENING. ZOWEL COSMETISCH ALS COMMERCIEEL. Je salon loopt goed met een goede omzet en trouwe klanten. Soms vind je het jammer dat je niet meer producten verkoopt, maar je wil vooral niet te opdringerig overkomen. Toch knaagt het wel een beetje als een van jouw klanten bij de parfumeriezaak een oogcrème ziet kopen. Wat jou overkomt, ligt niet aan jou. Het is hoe de consument denkt: naar de schoonheidssalon ga je voor een facial, naar de kapper voor je haar, naar de nagelstyliste ga je voor je nagels en naar de winkel ga je om producten te kopen. ZET JOUW BEHANDELSTOEL NIET IN HET MIDDEN! Maak van jouw schoonheidssalon een plek voor advies, behandelingen en verkoop. De klassieke salon is vaak ingericht met het doel om alleen een behandeling te kunnen verzorgen. De moderne salon staat ook in het teken van advies en is een plek waar klanten ook producten aanschaffen. De behandelstoel staat in zo’n salon niet in het midden: er is namelijk ruimte gemaakt voor een adviestafeltje en een toonbank met daarachter bijvoorbeeld wat planken tegen de muur om de verkoopproducten te presenteren. Door deze opzet ga je vanzelf anders werken. Je ontvangt de klant eerst ‘aan tafel’, komt terug op wat je de laatste keer hebt gedaan en vertelt wat je plan is voor vandaag. Dan volgt de behandeling. Aan de toonbank laat je vervolgens de producten voelen die ze thuis kunnen gebruiken om de behandeling te ondersteunen, geef je uitleg over de precieze werking en vertel je dat de producten het effect van de behandeling verlengen. Op deze manier ben je echt aan het adviseren en volgt in veel gevallen de verkoop vanzelf. Wil je bekijken hoe zo’n salonopzet eruit kan zien? Ga dan naar www.vricos.nl. In de volgende editie lees je hoe je met een cadeautje bij de behandeling de klant adviseert over de huidverzorgingsroutine voor thuis. Maureen de Vries STAAT JOUW BEHANDELSTOEL MIDDEN IN DE SALON? WAT IK MET DE TITEL VAN DEZE COLUMN EIGENLIJK VRAAG: DOMINEERT JOUW BEHANDELSTOEL DE SALONRUIMTE? KIJK EENS ALS EEN KLANT NAAR JOUW SALON. WAT ZIE JE? WAT ZOU JIJ VERWACHTEN ALS JE ALS KLANT ZOU BINNENLOPEN? PRECIES: EEN BEHANDELING. DAAR IS NIETS MIS MEE, DAT IS WAARVOOR JOUW KLANTEN KOMEN! Maureen de Vries COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4