De Beautysalon nr 1 2024 Online

DE BEAUTYSALON NR 1 2024 23 COLUMN Carla Scheurwater is de eigenaresse van XoXo Marketing en helpt salonhouders meer klanten te genereren via social media. Dankzij haar marketingdiploma én diploma tot schoonheidsspecialiste laat ze jouw expertise van het beeldscherm afspatten. Volg haar op Instagram (@xoxomarketing) voor waardevolle tips en inzichten die je kunt inzetten voor je salon. Je blijft je voornemen om werk te maken van je social media-pagina’s, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen. Hierdoor doe je eigenlijk maar wat en blijven je resultaten uit. In dit artikel bespreek ik een element dat meestal niet juist wordt uitgevoerd of zelfs wordt overgeslagen door salonhouders. Het is een cruciaal element dat de eerste stap vormt voor het opstellen van een sterke social mediastrategie. De fundering We gaan het hebben over de fundering. Zonder fundering doe je eigenlijk maar wat en wordt het een zooitjeongeregeld, terwijl we juist eenheid willen creëren. Al je marketinguitingen, dus ook je social media-uitingen, moeten op elkaar aansluiten. Dat zorgt namelijk voor herkenning en vertrouwen bij je ideale klant. Deze eenheid kun je alleen realiseren als je hebt nagedacht over de fundering en vanuit hier je uitingen op gaat stellen. Ik omschrijf de fundering vaak als het salonconcept. Het salonconcept is het uitgewerkte idee achter jouw salon. Hieronder heb ik hulpvragen uitgewerkt om je richting te geven. Pak een pen en een vel papier om hier direct mee aan de slag te kunnen! Waar sta je voor? (je visie) Vraag jezelf af waarom je bent begonnen met je salon, wat jij belangrijk vindt binnen je vak en wat je doel is wanneer je iemand in de behandelstoel hebt liggen. Daarnaast ben je het vast oneens met bepaalde stellingen of claims in de branche, neem dit ook zeker mee. Wat onderscheidt jouw salon van andere salons? (je USP’s) USP staat voor ‘Unique Selling Point’. Je bedenkt je wat jouw salon anders dan andere salons maakt. Waarom zou iemand bij jou moeten boeken en niet bij de salon verderop? Wie is je ideale klant? (je doelgroep) Door goed na te denken over je ideale klant, kun je je content straks heel gericht gaan opstellen. Dit betekent niet dat andere klanten niet welkom zijn in de salon, maar wél dat andere klanten zich minder aangesproken gaan voelen. Dit is precies wat we willen; je kunt beter 50 klanten 100% aanspreken dan 100 klanten 50% aanspreken. Wat moet jouw klant écht over jou weten? (je boodschap) Je boodschap beschrijft kort en krachtig wat je doet, voor wie je het doet, waarom je het doet en hoe je dat doet. Een voorbeeld: ‘Ik accentueer de natuurlijke schoonheid van vrouwen door middel van permanente make-up en medische tatoeage om hun zelfvertrouwen te versterken.’ Dit is de eerste stap voor een sterke social mediastrategie, een cruciale stap om er meer klanten uit te gaan halen. Het is belangrijk dat je de diepte ingaat ('ga verder dan klanttevredenheid en huidverbetering') en dat het geheel bij je past. Je moet er zelf in geloven, want alleen dan kun jij het merk van je salon gaan uitdragen via je social media-uitingen. DE EERSTE STAP NAAR EEN STERKE SOCIAL MEDIASTRATEGIE Carla Scheurwater

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4