De Beautysalon nr 1 2024 Online

DE BEAUTYSALON NR 1 2024 26 COVERSTORY: NATHALIA VAN DER ARK Nathalia weet waarover zij spreekt. Zij doorliep binnen haar eigen opleidingsinstituten verschillende stappen – van leerling tot onderwijsmanager – alvorens zij in 2006 bij het ROC in Breda voorstelde om het particuliere opleidingsinstituut over te nemen. Later kwamen daar in 2008 de groothandel bij (onder de naam Esthetica) en niet lang geleden, in juli 2023, werd Amice Academy toegevoegd. “De opleiding voor schoonheidsspecialist is ontstaan bij de particuliere opleidingsinstituten. Pas medio jaren ’90 kwam er een officiële mbo-erkenning in de vorm van een overheidsdiploma. De opleidingen kennen wel dezelfde basis, maar zijn niet helemaal gelijk. De branchediploma’s kennen veel pittigere examens die altijd extern afgenomen worden. Daarnaast doen we door een eigen aanpak veel aan kwaliteit, brede vakkennis, extra vaardigheden en succesvol ondernemerschap. Vanuit het leveren van de lespakketten begonnen we ooit als ‘kleine groothandel’ met vooral verbruiksproducten voor de praktijk. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar sterke, nieuwe merken om exclusief te distribueren. Hiervoor heb ik CosmoProfs in Hong Kong en Bologna bezocht. De merken (zie kader) die we nu hebben, kenmerken zich allemaal door een hoogwaardige kwaliteit. Ze zijn nog niet zo bekend, maar daar gaat zeker verandering in komen. Als mensen er eenmaal mee werken, dan willen ze niet anders meer.” Huidprofessional Nathalia hecht er waarde aan dat vrouwen die schoonheidsspecialiste zijn of willen worden, zich onderscheiden. “De term huidprofessional vind ik veel passender dan schoonheidsspecialist. Schoonheid is subjectief, terwijl een huidprofessional iemand is die op kundige, professionele wijze met je huid omgaat en op die manier werkt aan huidverbetering. Ook het ondernemerschap vind ik enorm belangrijk, want een vrouw moet met haar salon of instituut een zelfstandig inkomen kunnen realiseren waardoor ze niet afhankelijk is van haar partner. Stel voor dat de partner door welke reden dan ook wegvalt, dan is het toch wel heel erg fijn dat je zaak overeind blijft en je je eigen boontjes kunt doppen.” Erkenning Deze overtuiging van Nathalia is gestoeld op haar eigen verleden. “Op jonge leeftijd ben ik zelf altijd klein gehouden. Vooral door mijn vader. Ik was niet hoog opgeleid en ook nog eens vrouw. Toen ik na mijn scheiding de kans kreeg, en nam, heb ik niet meer teruggekeken en ben ik, tot aan de dag van vandaag, volle kracht vooruit blijven gaan. Van alles aangepakt en nooit opgegeven, hoe moeilijk of negatief de situatie ook was. Het ondernemerschap, samen met alle geweldige medewerkers en fijne klanten, zorgt bij mij voor veel voldoening, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak”, zo zegt Nathalia. Ze vindt het dan ook belangrijk om met haar producten en opleidingen ‘een upgrading van het vak’ te realiseren. “Erkenning van specialisten is een erkenning van het ondernemerschap. Die liggen in elkaars verlengde. De term ‘schoonheidsspecialist’ moet een nieuwe lading krijgen. Beter nog een andere naam, zoals huidprofessional. Het uurtarief van salons ligt nog steeds te laag, hoewel het de laatste jaren wel beter is geworden. We zijn te lang blijven hangen in 1 euro per minuut. Iets te vaak hoor ik bijvoorbeeld bij pedicures: ‘Ik doe het erbij’ of ‘Dan heb ik iets om handen als de kinderen naar school zijn.’ Dan gaan de haren bij mij overeind staan, want deze groep verpest de markt voor de echte professionals als hun tarief laag is. Deze beroepen worden dan niet serieus genoeg genomen. Daarom streef ik continu naar erkenning. De btw-vrijstelling die mogelijk kan zijn op specialistische huidbehandelingen (zie elders in deze uitgave) is daar een voorbeeld van. Professionals die aan de voorwaarden voldoen en deze behandelingen aanbieden houden meer over van elke behandeling die zij geven”, onderstreept Nathalia. “Maar ik zou het ook mooi vinden als vanuit de overheid een upgrading komt, waardoor het branchediploma meer waarde krijgt als bewijs dat je de kennis en vaardigheden hebt die nodig zijn om iemands huid te behandelen. De vrijblijvendheid mag er wat mij betreft wel af.” Goud in handen, nu verzilveren Huidprofessionals en pedicures vinden Esthetica doorgaans via de opleidingen, maar Nathalia ziet dat steeds meer salons ‘bij één of meer van mijn merken terecht komen en er trouw aan. blijven’. “Dat de kwaliteit van de producten goed moet zijn is vanzelfsprekend, maar toch is het belangrijkste dat een ‘DE KWALITEIT MOET ALTIJD GOED ZIJN, ANDERS KUN JE HET NET ZO GOED NIET DOEN’ Nathalia van der Ark is een selfmade onderneemster. Haar persoonlijke aanpak en benadering van de markt komen in alle facetten terug in de manier waarop zij haar Esthetica Opleidingen en Groothandel en Amice Academy runt. “Kwaliteit staat altijd voorop. Of dat nu om de merken gaat die we aanbieden of de wijze waarop wij de opleidingen invullen. De kwaliteit moet goed zijn, anders kun je het net zo goed niet doen”, benadrukt Nathalia. Nathalia van der Ark

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4