De Beautysalon nr1-2025 Online

DE BEAUTYSALON NR 1 2025 51 “No-shows zijn een groot probleem in onze branche. We hebben zelf in mijn eigen salon een toename van dit probleem gemerkt sinds Corona, waarbij het bijna een regel is geworden om thuis te blijven als je ziek bent. Naar mijn mening is er niet één regel die voor alle situaties past. Direct facturen sturen doen we liever niet. Wij hanteren de zachte aanpak! We zorgen er dan ook voor dat ons annuleringsbeleid duidelijk in al onze communicatie met klanten staat. Als iemand zijn afspraak mist zonder ons op de hoogte te stellen, dan zoeken wij contact en proberen we erachter te komen wat de reden is. We hebben zowel nieuwkomers als vaste klanten bij wie dit regelmatig voorkomt. Voor ieder van hen hanteren we een individuele aanpak. Onlangs stuurden we een wekelijkse nieuwsbrief over dit onderwerp en hebben er een positieve draai aan gegeven en kregen veel positieve reacties. Hier een kleine samenvatting: ‘Het ondersteunen van kleine bedrijven is zo belangrijk! Een effectieve manier om te helpen is om je afspraken tijdig af te zeggen of te verzetten (we vragen minstens 24 uur van tevoren). Wij blijven graag transparant: last-minute annuleringen en verschoven afspraken hebben een aanzienlijke financiële impact op onze kliniek en ontnemen anderen die worstelen met hun huid de kans om een specialist eerder te zien dan waarvoor ze oorspronkelijk geboekt hadden. Wij weten dat ziekte en onvoorziene omstandigheden kunnen gebeuren en dat begrijpen we. Het enige wat we vragen is dat mensen hun best doen om 24 uur van tevoren te reserveren, dat helpt ons enorm. Support your local business!’ Goede communicatie is de sleutel! Dus wees eerlijk en transparant.” Azra Secerbegovic, afgestudeerd in scheikunde en plantwetenschap, is eigenaresse van ASPA Beauty in Den Haag en founder van Azra Botanical Simplicity. Azra Secerbegovic “No-shows zijn een hottopic. Het is ongelofelijk irritant als je de dag begint met een goed gevulde agenda en sommige klanten komen niet opdagen. Een afspraak is geen suggestie dat je wil langskomen maar echt een commitment, afspraak is afspraak zeg maar! Al is dat laatste misschien hetgeen waar vooral in de steden mensen steeds meer moeite mee hebben. Uiteraard kan er altijd iets gebeuren waardoor een afspraak niet door kan gaan, niks te doen tegen een enorme file, acute voedselvergiftiging of erger. Maar een ja of nee antwoord kan ik hier niet zomaar geven. Het ligt aan een aantal factoren: type salon, omgeving, klantenbestand etc. Het is een gegeven dat salons met vele nieuwe klanten (of eenmalige bezoeken) meer te maken hebben met no-shows. Dat kunnen salons in een opstartfase zijn, maar ook in de grote steden of in gebieden waar veel toeristen komen. De ondernemer heeft (nog) geen band opgebouwd met de klant waardoor ze makkelijker last minute de afweging maakt om niet te komen. Heb je al jaren een goedlopende salon en heb je een vaste klantenkring die voor een groot deel al de 40 is gepasseerd in een landelijk gebied met weinig concurrentie? Dan heb je er waarschijnlijk veel minder mee te maken en is het probleem meestal te overzien. Mijn advies is om te zorgen dat je dit meeneemt in je meetmomenten. Meten is namelijk weten. Om hoeveel no-shows gaat het? Ten opzichte van het totaal? In de meeste boekingssystemen is het mogelijk om dit te verwerken. Loopt het op? Of gaat het om een groot aantal klanten? Je kan dan beginnen met een aanbetaling bij de online boeking. Dat zorgt voor een drempel, om zomaar te boeken, en om niet te komen. Ze zijn de aanbetaling kwijt bij een no-show. Een aanbetaling is net even een stuk vriendelijker dan een boete. We zijn beautyondernemers en geen handhaving. Toch kan het helpen om voor jezelf wat regels op te stellen. Bijvoorbeeld bij twee no-shows maak je en keuze en ja soms kun je dan best kiezen om een factuur te sturen aan iemand die voor de derde keer niet is gekomen zonder bericht. Communiceer op een vriendelijke manier dat no-shows enorm vervelend zijn. Leg uit dat je andere klanten niet kan helpen en zo dus kostbare tijd verliest. Als je sympathie wekt zullen de meeste mensen hier rekening mee houden." Marie-José Schut is meer dan 20 jaar succesvol ondernemer geweest in de beautybranche. Haar bedrijf is onderscheiden met de felbegeerde Beauty Award. Na de verkoop van haar twee salons begeleidt ze nu een groot aantal beautyondernemers. Marie-José Schut

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4