De Beautysalon nr1-2025 Online

58 DE BEAUTYSALON NR 1 2025 De vraag ‘Hoe bedenk jij captions voor je carrousels en andere content?’ klinkt voor mij heel gewoon, maar in feite gebruik ik hier drie typische social media-vaktermen. Steeds meer salonhouders raken bekend met deze termen, maar ik kan me voorstellen dat er nog regelmatig verwarring over is. Het is belangrijk dat ik daar rekening mee houd als ik wil dat je mij kan volgen. Voor je salon gebruik je zelf ongetwijfeld ook regelmatig vaktermen. Denk aan benamingen van apparatuur, behandelingen, huidaandoeningen of product- ingrediënten. Een aantal voorbeelden: pH-waarde, peptiden, salicylzuur, melasma en epidermis. Dit zijn allemaal vaktermen voor huidspecialisten. Wellicht heb je dit zelf niet echt door, omdat deze termen voor jou heel gewoon zijn. Je werkt er natuurlijk dagelijks mee. Met dit artikel probeer ik je daar bewust van te maken. Je klanten komen deze vaktermen namelijk niet dagelijks tegen. Wanneer je in je social mediateksten te veel van dit soort termen gebruikt, is COLUMN DE KANS IS GROOT DAT JE ITALIAANS SPREEKT TEGEN JE KLANT Wat de focus van je salon ook is, de kans is groot dat daar termen bij horen die alleen de professionals kennen. Als je wil dat je social media-uitingen aanslaan, is het handig dat je je bewust bent van deze vaktermen of jargon, net hoe je het zelf wil noemen. Carla Scheurwater is de eigenaresse van XoXo Marketing en helpt salonhouders meer klanten te genereren via social media. Dankzij haar marketingdiploma én diploma tot schoonheidsspecialiste laat ze jouw expertise van het beeldscherm afspatten. Volg haar op Instagram (@xoxomarketing) voor waardevolle tips en inzichten die je kunt inzetten voor je salon. Carla Scheurwater het voor je klant heel lastig om te begrijpen wat er precies staat. Jij spreekt dan Italiaans terwijl je klant Nederlands spreekt. Ik vind Italiaans een mooie taal, maar het punt is: je spreekt dan een andere taal dan je klant. Het is zonde als je teksten daardoor niet binnenkomen bij je klant. Voorbeelden Hieronder een voorbeeld van een zin met vaktermen die ik regelmatig tegenkom: "Door de combinatie van microdermabrasie en een exfoliatie geconcentreerd met glycolzuur, stimuleren we de celvernieuwing en verminderen we hyperpigmentatie." Hieronder zijn deze vaktermen vervangen door begrijpelijke taal voor niet-professionals: "Door onze intensieve peeling en speciale fruitzuurbehandeling toe te passen, helpen we de huid zich te vernieuwen en verminderen we donkere vlekjes." De eerste zin is Italiaans en de tweede zin is vertaald naar het Nederlands. Probeer hier dus bij het schrijven van je socialmedia-teksten bewust van te zijn. Ik wil niet zeggen dat je deze termen helemaal niet kan gebruiken. Soms kan het even niet anders en soms kunnen vaktermen juist ook bijdragen aan je expertstatus, je klant ziet dan namelijk dat jij over specialistische kennis beschikt. Belangrijk hierbij is dat je de term dan wel even toelicht. Het gaat er vooral om dat je er bewust van bent en dat dit artikel je aan het denken zet. Kun je hulp gebruiken met je socialmedia-aanpak? Stuur mij dan gerust een berichtje via Instagram (@xoxomarketing). Ik denk graag met je mee! ALS JE WIL DAT JE SOCIAL MEDIAUITINGEN AANSLAAN, IS HET HANDIG DAT JE JE BEWUST BENT VAN VAKTERMEN OF JARGON

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4