Previous Page  9 / 54 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 54 Next Page
Page Background

C

O L U M N

De nieuwste hype op dit gebied lijken de zogenoemde ‘eetbare cosmetica’

te zijn. Want: als je je lipstick of crème ook kunt opeten, dan schaadt het

de gezondheid niet. Zo luidt de verklaring. Zo kwam ik afgelopen zomer op

vakantie in een buitenlandse parfumerie het Canadese make-up merk Bite

tegen. De verkoopster van de parfumerie vertelde enthousiast dat het merk

is gespecialiseerd in alles wat je op je lippen smeert en dat ze vinden dat het

eetbaar moet zijn. Immers, elke keer wanneer je iets eet of drinkt of je lippen

aflikt, krijg je de ingrediënten van je lipgloss, lipstick of lipbalsem binnen. Dat

is dus veiliger. Klinkt logisch, maar is het dat ook?

Als je even op internet zoekt naar ‘eetbare lipstick’ dan kom je een lading

artikelen tegen die uiteindelijk allemaal gebaseerd zijn op een filmpje dat in

2009 gemaakt is. Hierin wordt beweerd dat de gemiddelde vrouw in haar leven

drieënhalve kilo lipstick zou eten. Iedere volgende auteur neemt dit vervolgens

voor zoete koek aan. Deze neemt de gegevens over in een nieuw artikel zon-

der er kritisch over na te denken of te kijken wie de bron van dit onderzoek

is (uiteraard een fabrikant van ‘natuurlijke lipsticks’). Ook kijkt niemand of het

wel waar kan zijn. De gemiddelde vrouw zou dan namelijk (uitgaande van

de gemiddelde inhoud van een lipstick) 875 lipsticks opeten in haar leven.

Oftewel; ruim een hele lipstick per maand. Deze rekensom moet ons eigenlijk

al aan het denken zetten.

Op het doosje van de Canadese lipstick die mijn dochter graag wilde, staat

vervolgens ook vermeld: vierennegentig procent natuurlijk. Mooi, maar bij mij

komt dan de vraag op: ‘Wat is die andere zes procent, kan ik dat ook eten?’. De

ingrediëntendeclaratie toont vervolgens een samenstelling zoals bij bijna alle

lipsticks. Daar komt niets bijzonders in naar voren. Het bestanddeel dat er het

meest in zit, is Ricinus olie. Inderdaad, een natuurproduct dat in de volksmond

ook bekend staat als wonderolie en dat vroeger door de huisarts vaak werd

voorgeschreven als laxeermiddel. Het is dus veilig in te nemen, maar of dat nu

zo verstandig is..

Eetbare cosmetica zijn een marketingtruc om producten zogenaamd ‘veiliger’

te laten lijken. Cosmetica zijn geen voedsel. Cosmetica worden ontwikkeld

voor gebruik óp het lichaam en daar moeten ze hun werk doen. Eetbaarheid

heeft ook niets te maken met de productveiligheid van cosmetica. Alle cos-

metische producten moeten namelijk sowieso veilig zijn voor gebruik óp het

lichaam want daar wordt bij de ontwikkeling al naar gekeken.

Het is wettelijk vereist dat een fabrikant de veiligheid van een product door

een deskundige laat beoordelen. Hierbij moet de veiligheidsbeoordelaar er

rekening mee houden dat in sommige gevallen (delen van) producten zoals lip-

sticks kunnen worden doorgeslikt. Laat u dus niet meeslepen door de zoveelste

‘natuurlijke veiligheids-hype’, maar denk liever nog een keer na als u weer eens

leest dat skincare of make-up extra veilig is omdat het gemaakt is van eetbare

ingrediënten.

Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics

ELKE KEER STA IK VERSTELD VAN DE ARGUMENTEN DIE SOMMIGE FABRIKANTEN WETEN TE VERZINNEN OM HUN PRODUCTEN AAN TE

PRIJZEN. WE KENNEN ALLEMAAL AL DE CLAIMS ZOALS ‘WIJ DOEN GEEN DIERPROEVEN’, ‘HONDERD PROCENT NATUURLIJK’ EN ‘BEVAT GEEN

INGREDIËNT X,Y EN Z’. CLAIMS DIE IN DE MEESTE GEVALLEN RONDUIT MISLEIDEND ZIJN. HOEZO IS ALLES DAT UIT DE NATUUR KOMT VEILIG?

WELEENS IN DE BRANDNETELS GELEGEN? EN WAT ZIT ER DAN IN HET PRODUCT TER VERVANGING VAN X,Y EN Z EN WAAROM IS DAT

DAN BETER OF VEILIGER?

Om op te eten

Jan Zwoferink

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

2 2 0 1 6

9