C
O L U M N
De nieuwste hype op dit gebied lijken de zogenoemde ‘eetbare cosmetica’
te zijn. Want: als je je lipstick of crème ook kunt opeten, dan schaadt het
de gezondheid niet. Zo luidt de verklaring. Zo kwam ik afgelopen zomer op
vakantie in een buitenlandse parfumerie het Canadese make-up merk Bite
tegen. De verkoopster van de parfumerie vertelde enthousiast dat het merk
is gespecialiseerd in alles wat je op je lippen smeert en dat ze vinden dat het
eetbaar moet zijn. Immers, elke keer wanneer je iets eet of drinkt of je lippen
aflikt, krijg je de ingrediënten van je lipgloss, lipstick of lipbalsem binnen. Dat
is dus veiliger. Klinkt logisch, maar is het dat ook?
Als je even op internet zoekt naar ‘eetbare lipstick’ dan kom je een lading
artikelen tegen die uiteindelijk allemaal gebaseerd zijn op een filmpje dat in
2009 gemaakt is. Hierin wordt beweerd dat de gemiddelde vrouw in haar leven
drieënhalve kilo lipstick zou eten. Iedere volgende auteur neemt dit vervolgens
voor zoete koek aan. Deze neemt de gegevens over in een nieuw artikel zon-
der er kritisch over na te denken of te kijken wie de bron van dit onderzoek
is (uiteraard een fabrikant van ‘natuurlijke lipsticks’). Ook kijkt niemand of het
wel waar kan zijn. De gemiddelde vrouw zou dan namelijk (uitgaande van
de gemiddelde inhoud van een lipstick) 875 lipsticks opeten in haar leven.
Oftewel; ruim een hele lipstick per maand. Deze rekensom moet ons eigenlijk
al aan het denken zetten.
Op het doosje van de Canadese lipstick die mijn dochter graag wilde, staat
vervolgens ook vermeld: vierennegentig procent natuurlijk. Mooi, maar bij mij
komt dan de vraag op: ‘Wat is die andere zes procent, kan ik dat ook eten?’. De
ingrediëntendeclaratie toont vervolgens een samenstelling zoals bij bijna alle
lipsticks. Daar komt niets bijzonders in naar voren. Het bestanddeel dat er het
meest in zit, is Ricinus olie. Inderdaad, een natuurproduct dat in de volksmond
ook bekend staat als wonderolie en dat vroeger door de huisarts vaak werd
voorgeschreven als laxeermiddel. Het is dus veilig in te nemen, maar of dat nu
zo verstandig is..
Eetbare cosmetica zijn een marketingtruc om producten zogenaamd ‘veiliger’
te laten lijken. Cosmetica zijn geen voedsel. Cosmetica worden ontwikkeld
voor gebruik óp het lichaam en daar moeten ze hun werk doen. Eetbaarheid
heeft ook niets te maken met de productveiligheid van cosmetica. Alle cos-
metische producten moeten namelijk sowieso veilig zijn voor gebruik óp het
lichaam want daar wordt bij de ontwikkeling al naar gekeken.
Het is wettelijk vereist dat een fabrikant de veiligheid van een product door
een deskundige laat beoordelen. Hierbij moet de veiligheidsbeoordelaar er
rekening mee houden dat in sommige gevallen (delen van) producten zoals lip-
sticks kunnen worden doorgeslikt. Laat u dus niet meeslepen door de zoveelste
‘natuurlijke veiligheids-hype’, maar denk liever nog een keer na als u weer eens
leest dat skincare of make-up extra veilig is omdat het gemaakt is van eetbare
ingrediënten.
Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics
ELKE KEER STA IK VERSTELD VAN DE ARGUMENTEN DIE SOMMIGE FABRIKANTEN WETEN TE VERZINNEN OM HUN PRODUCTEN AAN TE
PRIJZEN. WE KENNEN ALLEMAAL AL DE CLAIMS ZOALS ‘WIJ DOEN GEEN DIERPROEVEN’, ‘HONDERD PROCENT NATUURLIJK’ EN ‘BEVAT GEEN
INGREDIËNT X,Y EN Z’. CLAIMS DIE IN DE MEESTE GEVALLEN RONDUIT MISLEIDEND ZIJN. HOEZO IS ALLES DAT UIT DE NATUUR KOMT VEILIG?
WELEENS IN DE BRANDNETELS GELEGEN? EN WAT ZIT ER DAN IN HET PRODUCT TER VERVANGING VAN X,Y EN Z EN WAAROM IS DAT
DAN BETER OF VEILIGER?
Om op te eten
Jan Zwoferink
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
2 2 0 1 6
9