Previous Page  50 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 52 Next Page
Page Background

IN DE EERSTE EDITIE VAN DE BEAUTYSALON VAN DIT JAAR HEB IK HET GEHAD OVER DE BESTE MANIER OM JE FACEBOOK-PAGINA IN

TE RICHTEN. NOG EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID: EEN PAGINA IS ZAKELIJK; JE HEBT DAN GEEN ‘VRIENDEN’ MAAR ‘LIKES’. FACEBOOK

CONTROLEERT STRENG OP HET GEBRUIK VAN PROFIELEN (MET VRIENDEN) VOOR COMMERCIEEL GEBRUIK. DIT IS NIET TOEGESTAAN.

Deska de Vries

Heb je nog steeds een profiel dat je inzet voor zakelijke doeleinden? Geen probleem.

Deze kun je gemakkelijk overzetten naar een pagina en je vrienden worden dan

automatisch likes. In Facebook-termen wordt dit proces ‘Pages Migrate’ genoemd. Als

je hierop zoekt, vind je precies wat je moet doen. Laten we ervan uitgaan dat je de

pagina goed hebt ingericht. De volgende stap is het bepalen wat je gaat posten: hoe

vaak, wanneer en met welke inhoud? Dat lees je in deze en de volgende column.

HOE VAAK EN WANNEER

Over het hoe vaak en wanneer plaatsen van berichten zijn al een tal van onder-

zoeken gedaan. Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat er op berichten die

geplaatst werden na acht uur ’s avonds meer interactie was dan op berichten die

voor dit tijdstip geplaatst werden. Ook bleken woensdag, zaterdag en zondag goede

dagen om te posten. Leuk natuurlijk, dit soort onderzoeken, maar zoals bij iedere

marketingactiviteit die je onderneemt is het belangrijk om naar je eigen doelgroep

te kijken.

FACEBOOK-STATISTIEKEN

Facebook maakt het je zeer gemakkelijk om te achterhalen hoe jouw volgers rea-

geren op je Facebook-berichten; namelijk met de optie ‘statistieken’ (bovenaan de

pagina). Misschien schrikt de term statistieken je een beetje af; je denkt al snel aan

ingewikkelde en saaie overzichten, maar dat is het zeker niet! Op een zeer overzich-

telijke manier kun je zien welke berichten het beste scoorden, op welke tijdstippen

en op welke dagen. Je kunt achterhalen op welke dagen jouw volgers het meest actief

zijn, om vervolgens de manier waarop jij berichten plaatst hierop aan te passen.

Ik raad het dus zeker aan om een kijkje te nemen en te zien wat deze optie jou te

bieden heeft.

Nog een laatste puntje betreffende het tijdstip waarop je post, want ook hierover zijn

de meningen verdeeld. Is het goed om te posten wanneer je doelgroep online is, of

juist als het wat rustiger is op Facebook? Het is zo dat hoe drukker het is, hoe minder

jouw bericht getoond wordt in het nieuwsoverzicht. Hoe rustiger het is, hoe meer

mensen je bericht zullen gaan zien. Maar nogmaals, probeer dit uit zodat je weet

wat voor jou de beste optie is.

EDGERANK

Heb je weleens gemerkt dat het ene bericht voor veel meer interactie zorgt dan het

andere? Waarschijnlijk wel. Dit heeft met een aantal zaken te maken. De meest

belangrijke is natuurlijk de inhoud van het bericht. Meestal wordt op acties en aan-

biedingen minder gereageerd dan wanneer je een leuke foto maakt van jezelf met

een product of bijvoorbeeld een klant. Facebook moet dus vooral persoonlijk zijn.

Maar zelfs wanneer je je best doet om je berichten zo persoonlijk mogelijk te maken,

is dit niet altijd een garantie voor succes. Dit heeft te maken met de EdgeRank van

Facebook. Dit is een algoritme dat bepaalt welke berichten wel worden getoond in

het nieuwsoverzicht en welke niet. In de volgende column wil ik het gaan hebben

over hoe je de EdgeRank positief kunt beïnvloeden zodat je meer interactie en meer

resultaat behaalt met je Facebook-pagina.

Jouwsalononline.nl www.jouwsalononline.nl

FACEBOOK

M

a r k e t i n g t i p s

D

e

B

e a u t y s a l o n

n r

2 2 0 1 7

50