IN DE EERSTE EDITIE VAN DE BEAUTYSALON VAN DIT JAAR HEB IK HET GEHAD OVER DE BESTE MANIER OM JE FACEBOOK-PAGINA IN
TE RICHTEN. NOG EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID: EEN PAGINA IS ZAKELIJK; JE HEBT DAN GEEN ‘VRIENDEN’ MAAR ‘LIKES’. FACEBOOK
CONTROLEERT STRENG OP HET GEBRUIK VAN PROFIELEN (MET VRIENDEN) VOOR COMMERCIEEL GEBRUIK. DIT IS NIET TOEGESTAAN.
Deska de Vries
Heb je nog steeds een profiel dat je inzet voor zakelijke doeleinden? Geen probleem.
Deze kun je gemakkelijk overzetten naar een pagina en je vrienden worden dan
automatisch likes. In Facebook-termen wordt dit proces ‘Pages Migrate’ genoemd. Als
je hierop zoekt, vind je precies wat je moet doen. Laten we ervan uitgaan dat je de
pagina goed hebt ingericht. De volgende stap is het bepalen wat je gaat posten: hoe
vaak, wanneer en met welke inhoud? Dat lees je in deze en de volgende column.
HOE VAAK EN WANNEER
Over het hoe vaak en wanneer plaatsen van berichten zijn al een tal van onder-
zoeken gedaan. Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat er op berichten die
geplaatst werden na acht uur ’s avonds meer interactie was dan op berichten die
voor dit tijdstip geplaatst werden. Ook bleken woensdag, zaterdag en zondag goede
dagen om te posten. Leuk natuurlijk, dit soort onderzoeken, maar zoals bij iedere
marketingactiviteit die je onderneemt is het belangrijk om naar je eigen doelgroep
te kijken.
FACEBOOK-STATISTIEKEN
Facebook maakt het je zeer gemakkelijk om te achterhalen hoe jouw volgers rea-
geren op je Facebook-berichten; namelijk met de optie ‘statistieken’ (bovenaan de
pagina). Misschien schrikt de term statistieken je een beetje af; je denkt al snel aan
ingewikkelde en saaie overzichten, maar dat is het zeker niet! Op een zeer overzich-
telijke manier kun je zien welke berichten het beste scoorden, op welke tijdstippen
en op welke dagen. Je kunt achterhalen op welke dagen jouw volgers het meest actief
zijn, om vervolgens de manier waarop jij berichten plaatst hierop aan te passen.
Ik raad het dus zeker aan om een kijkje te nemen en te zien wat deze optie jou te
bieden heeft.
Nog een laatste puntje betreffende het tijdstip waarop je post, want ook hierover zijn
de meningen verdeeld. Is het goed om te posten wanneer je doelgroep online is, of
juist als het wat rustiger is op Facebook? Het is zo dat hoe drukker het is, hoe minder
jouw bericht getoond wordt in het nieuwsoverzicht. Hoe rustiger het is, hoe meer
mensen je bericht zullen gaan zien. Maar nogmaals, probeer dit uit zodat je weet
wat voor jou de beste optie is.
EDGERANK
Heb je weleens gemerkt dat het ene bericht voor veel meer interactie zorgt dan het
andere? Waarschijnlijk wel. Dit heeft met een aantal zaken te maken. De meest
belangrijke is natuurlijk de inhoud van het bericht. Meestal wordt op acties en aan-
biedingen minder gereageerd dan wanneer je een leuke foto maakt van jezelf met
een product of bijvoorbeeld een klant. Facebook moet dus vooral persoonlijk zijn.
Maar zelfs wanneer je je best doet om je berichten zo persoonlijk mogelijk te maken,
is dit niet altijd een garantie voor succes. Dit heeft te maken met de EdgeRank van
Facebook. Dit is een algoritme dat bepaalt welke berichten wel worden getoond in
het nieuwsoverzicht en welke niet. In de volgende column wil ik het gaan hebben
over hoe je de EdgeRank positief kunt beïnvloeden zodat je meer interactie en meer
resultaat behaalt met je Facebook-pagina.
Jouwsalononline.nl www.jouwsalononline.nlM
a r k e t i n g t i p s
D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
2 2 0 1 7
50