Online editie de beautysalon nr 2 2018

D e B e a u t y s a l o n n r 2 2 0 1 8 50 M a r k e t i n g t i p s Maar waarom is een landingspagina nou nodig? Ik leg het uit met het volgende voorbeeld: Je adverteert op Facebook over de behandeling van de maand in jouw salon. De consument ziet de advertentie voorbij komen en de interesse is gewekt. Vervolgens wordt er op de advertentie geklikt en de consument doorgeleid naar de homepage van je website. Je hebt zelf het idee dat je website overzichtelijk en duidelijk is en dat de bezoeker vanzelf wel terechtkomt op de pagi- na die gaat over de behandeling van de maand. Niet dus! Allereerst zijn consumenten ‘lui’ en hebben ze geen zin om je hele website door te spitten (onderzoek toont aan dat de bezoeker binnen drie seconden beslist of de website interessant is of niet). Ten tweede is het helaas nog steeds zo dat veel websites niet logisch zijn ingedeeld, waardoor de bezoeker niet terechtkomt waar hij of zij moet zijn. De gewenste informatie is niet gevonden en de bezoeker verlaat je site. Oeps… Daar gaat je potentiële klant! Daarom is het belangrijk om een speciale pagina te maken, met dezelfde boodschap als in je advertentie/ nieuwsbrief et cetera. NOG EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID Een ‘normale’ webpagina informeert de bezoeker. Deze pagina is vindbaar in het menu van je website. Een landingspagina converteert en is doorgaans niet zichtbaar op je website, behalve als de bezoeker binnenkomt via de link. WAAR BESTAAT EEN LANDINGSPAGINA UIT? Je kunt als leidraad de volgende punten aanhouden bij het (laten) inrichten van de landingspagina: - Wat bied je aan? - Wie is je doelgroep? - Waarom zou de doelgroep geïnteresseerd zijn? - Wat dient de bezoeker te doen, om de conversie uit te voeren? Bovenstaand punten zijn de basis. Je vult de informatie verder aan met bijvoorbeeld voor- en na foto’s, reviews et cetera. CALL TO ACTION Een Call To Action (CTA) is een afbeelding of tekst die ervoor zorgt dat de bezoeker direct een bepaalde handeling verricht. Het is vrij letterlijk een oproep tot actie. Bijvoorbeeld een knop in opvallend groen of oranje, waarop staat; ‘Maak nu online je afspraak’. INDELING Niemand heeft zin om hele lappen tekst te lezen. Maak gebruik van duidelijke koppen en alinea’s. Onderzoek toont aan dat de kleur rood goed werkt in de titel en dat koppen (zoals H2 en H3 et cetera) het beste blauw kunnen zijn. Zorg voor mooie afbeeldingen of video’s die je verhaal extra kracht bijzetten. TOT SLOT Raak niet in de verleiding om binnen de landingspagina over meerdere behandelingen of producten uit te weiden. Het is verleidelijk om aan de bezoeker te laten zien hoe fantas- tisch je overige assortiment is, maar doe dit niet. Focus op het doel. Geen tijd of zin om je landingspagina zelf te schrijven? Besteed het dan uit. Succes en liefs, www.jouwsalononline.nl EEN LANDINGSPAGINA IS EEN PAGINA BINNEN JE WEBSITE WAARNAAR JE VERWIJST VANUIT ANDERE MEDIA. DIT KAN BIJVOORBEELD EEN FACEBOOK- ADVERTENTIE ZIJN, MAAR OOK EEN NIEUWSBRIEF OF GOOGLE ADWORDS. WANNEER DE CONSUMENT OP DE FACEBOOK OF GOOGLE ADVERTENTIE KLIKT, OF OP DE LINK IN DE E-MAIL, WORDT HIJ OF ZIJ DOORGELEID NAAR DE LANDINGSPAGINA. HET DOEL VAN ZO’N PAGINA IS CONVERSIE. CONVERSIE KAN BIJVOORBEELD HET MAKEN VAN EEN AFSPRAAK ZIJN, HET INSCHRIJVEN VOOR EEN NIEUWSBRIEF OF HET KOPEN VAN EEN PRODUCT. Landingspagina Deska de Vries

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4