De Beautysalon nr2-2021 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 2 2 0 2 1 10 G r o o t i n t e r v i e w – B o t t l e X “Een eigenmerk IS ALS EEN DRIEDIMENSIONAAL VISITEKAARTJE VAN JE SALON” VOOR VEEL BEAUTYPROFESSIONALS IS HET EEN DROOM OM OOIT EEN EIGEN MERK TE VOEREN. OOK RENÉ VAN ALPHEN, EIGENAAR VAN COSMETICAFABRIEK BOTTLEX, WEET UIT EIGEN ERVARING IN HOEVERRE EEN EIGEN MERK EEN VERLENGSTUK VAN JE SALON KAN ZIJN. NA JARENLANGE ERVARING IN DE KAPPERS- EN BEAUTYBRANCHE MAAKTE HIJ IN 2008 EEN CARRIÈRESWITCH EN BEGON RENÉ MET HET PRODUCEREN VAN COSMETICA. ZIJN VOORNAAMSTE MISSIE: HET OPZETTEN VAN EEN EIGEN MERK ZO TOEGANKELIJK MOGELIJK TE MAKEN. HIJ ZETTE DEZE MISSIE KRACHT BIJ DOOR IN 2013 EEN COSMETICAFABRIEK OVER TE KOPEN. HIJ VERTELT ONS HOE HIJ MET BOTTLEX DE BEAUTYBRANCHE, VAN KLEINE TOT GROTE SALONS, ONDERSTEUNT IN HET OPZETTEN VAN HUN EIGEN LIJN. René van Alphen is een bekend gezicht in de kappersbranche en loopt ook al even mee in de beautybranche. Hij was twintig jaar lang eigenaar van verschillende kappers- en beautysalons alvorens hij de stap maakte om als fabrikant aan de slag te gaan. “Ik werkte al wel eens met verschillende cosmeticafabrikanten en kwam daardoor regelmatig in de productie terecht”, legt René uit. “Het was uiteindelijk mijn collega, een laborant, die tegen mij zei dat ik mijn eigen lijn moest gaan produceren. Hoewel ik het idee aanvankelijk van tafel veegde, bleek achteraf het zaadje toen al wel geplant te zijn. Toen de mogelijkheid zich voordeed om een bestaande cosmeticafabriek over te nemen, besloot ik het roer helemaal om te gooien. Ik verkocht de salons die ik nog had en besloot mij volledig te focussen op het ontwikkelen van cosmetica.” In 2013 kocht René de fabriek en verhuisde later naar het Brabantse Rijsbergen. Onder de naam BottleX startte hij eerst met de productie van een eigen kappersmerk, maar zoals de fabrieksnaam al doet vermoeden, richtte René ondertussen zijn pijlen op produceren van cosmetica voor private labels. Hij vertelt ons hoe het allemaal begon. “Uit eigen ervaring weet ik dat veel salons graag een eigen merk willen voeren, maar dat een verplichte, grote afname – en de daarbij horende kosten – hen vaak weerhoudt om ermee te starten. Ik heb ervaring met branding, research & development en productie en besloot dat in te gaan zetten om het starten met een private label toegankelijker te maken. Een eigen merk is als een driedimensionaal visitekaartje van je salon, dat moet ook beschikbaar zijn voor de kleinere ondernemers.” PRIVATE LABEL & WHITE LABEL PODIUM Wie wil starten met een eigen merk, kan bij BottleX als het ware voor twee routes kiezen: Private Label of White Label Podium. René legt de verschillen aan ons uit. “We hebben bewust een keuze gemaakt tussen de klanten die een volledig gepersonaliseerde lijn willen hebben en de klanten die op een laagdrempelige manier snel en eenvoudig een eigen merk kunnen starten. Hierdoor creëren we duidelijkheid in de mogelijkheden. We hebben veel kennis in huis middels ons laboratorium. Wie specifieke eisen aan een formule en/of de uitstraling heeft, kan terecht bij onze Private Label divisie. We gaan dan met de klant aan tafel om een maatwerkoplossing samen te stellen, van een gepersonaliseerde formule tot aan een ruime keuze in luxe verpakkingen. We adviseren de klant bij de vele keuzes in grondstoffen, parfums, verpakkingen en natuurlijk de juiste druktechniek.” René van Alphen in de cosmeticafabriek Bottle X

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4