De Beautysalon nr2-2021 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 2 2 0 2 1 31 ESTHER MEIJER-LITJENS & STEPHANIE LITJENS “De grootste verandering is dat de hele wereld, jong en oud, een digitale training heeft gekregen door de lockdowns. We zijn nu al meer dan een jaar op een digitaal leven aangewezen. Dat gaat niet zomaar meer veranderen. Klanten én medewerkers verwachten dat een salon ook digitaal alles optimaal geregeld heeft. En dat gaat veel verder dan snel online kunnen inboeken. Wij hebben tijdens de lockdowns zoveel mogelijk digitaal contact gehouden met onze klanten en medewerkers. Via social media, e-mails, facetime consults, Zoom-overleggen, online educatie en webinars. Ook onze webshop heeft een flinke upgrade gekregen: makkelijker, sneller én leuker om het beste advies voor thuis te krijgen. Daarvoor hebben we een smart beauty quiz ontwikkeld voor klanten om in te vullen en precies die ingrediënten en producten geadviseerd te krijgen die zij of hij nodig heeft voor thuisgebruik. Ook na corona zal het digitale gemak superbelangrijk blijven. Om contact te houden met je klanten: voor en na de treatment. Met prescription hebben we een online salon intake ontwikkeld. Als iemand een prescription facial boekt krijgt ze bij de afspraakbevestiging een leuke en snelle quiz in de vorm van een chat met een skin expert. De specialist krijgt vervolgens de resultaten en een recept met welke ingrediënten en in welke doseringen de huid het beste behandeld kan worden. En een recept voor thuisgebruik met lagere doseringen. Als een klant niet naar de salon wil komen kan ze dit ook direct thuis bestellen via de webshop van de desbetreffende salon. Digitaliteit staat nu definitief centraal in elke klant journey: of je nu naar de salon gaat of thuis je huid optimaal wil behandelen. Dat is een systematische shift in de hele beautywereld.” De ondernemende zussen Esther en Stephanie staan al vijftien jaar aan het roer van de succesvolle Soap Treatment Stores. Door de jaren heen breidden ze hun concept uit met onder andere Doctors at Soap voor cosmetische ingrepen en onlangs presenteerden ze het innovatieve mix & match salonconcept prescription™ voor beautyondernemers. SHARON JACOBS “Na een stressvolle lockdown zijn we nu weer bijna een maand open. Bizar hoe druk we het hebben, ook enorm veel nieuwe klanten die al een tijd wilden komen en nu eindelijk terecht kunnen in ons nieuwe pand. In de lockdown hebben we met het hele team heel veel met elkaar gesproken en alle puntjes op de i gezet met nog meer duidelijkere protocollen en structuur, waardoor we dit nu weer als fijn ervaren om het toe te passen. Voor ons is een grote verandering dat we nu niet onze winkel en browbar voor de inloop mogen gebruiken door de regels van de overheid. Normaal staat er iemand overtallig in de winkel die de inloop kan managen. Dit hoeft dus voorlopig niet, deze persoon werkt nu op afspraak in de winkel/browbar of in de cabine. Ook gaat er nu meer online, mensen kijken naar de webshop en zoeken meer uit van tevoren en bellen of appen wat wij kunnen betekenen en/of hebben het zelf al uitgezocht. We hebben soms een dagtaak aan appjes beantwoorden, maar het is leuk om op een andere manier je salonbezoekers te kunnen helpen. Voor het ondernemen zelf is alles wel weer ‘back to normal’ en durf ik zelfs weer te investeren in nieuwe producten en concepten. Hele grote investeringen schuif ik nu op de lange baan, dat is toch spannend gezien we corona nog niet overwonnen hebben…” Sharon Jacobs is eigenaresse van Skin Corner in Boxmeer, dat ze vorig jaar verbouwde tot haar droomsalon. Sharon werd al twee keer genomineerd in de strijd om de Beauty Awards.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4