De Beautysalon 2 2023 online editie

DE BEAUTYSALON NR 2 2023 31 Tijdens de finale van het Nederlands Kampioenschap Eredivisie Beachvolleybal was het Huidfonds met dermatologen en huidtherapeuten aanwezig om huidscans te maken van de aanwezigen om te analyseren hoe goed mensen voor hun huid zorgen Met de Zonnetjesweek-campagne willen het Huidfonds de bewustwording vergroten bij ouders en begeleiders van jonge kinderen, omdat júist bij jonge kinderen het belang van goede zonbescherming enorm is “ WIE ZICH GOED BESCHERMT, HOEFT NIET BANG TE ZIJN VOOR DE ZON “ we een aardige groei doorgemaakt. Dat is natuurlijk hartstikke fijn om te merken. We behalen écht iets waardevols met ons werk: onderwerpen zoals huidkanker krijgen nu steeds meer aandacht via landelijke kanalen.” Susan vult aan: “Mijns inziens heeft het Huidfonds dit grotendeels te danken aan haar creativiteit en open mindset. We hebben natuurlijk een heel brede doelgroep, en benaderen hen ook in de breedte. Zo steken we onze campagnes graag in een verrassend, vernieuwend jasje zodat het onderwerp tot leven komt. Ze moeten iets losmaken bij de mensen zodat het hen bijblijft. Ik geloof dat het Huidfonds het belang van creatieve campagnes inziet en echt ter harte neemt. Dit werpt zoals gezegd zijn vruchten af.” Stap één is luisteren, benadrukt Marijne: “Als Huidfonds luisteren we naar de patiëntenverenigingen, sponsoren en partners en naar dermatologen om te achterhalen waar de behoefte zit, zodat we hierin kunnen voorzien met onze activiteiten. Wij staan altijd open voor ideeën over hoe we sámen méér kunnen bereiken. Ook naar schoonheidsspecialistes en huidtherapeuten willen wij graag luisteren: waar moeten we nog aan werken?” Huidkankercampagne Vorig jaar heeft het Huidfonds zo’n creatieve campagne opgezet met als hoogtepunt een evenement tijdens de finale van het Nederlands Kampioenschap Eredivisie Beachvolleybal. “Tijdens de finaledag van het toernooi waren wij met dermatologen en huidtherapeuten aanwezig om huidscans te maken van de aanwezigen om te analyseren hoe goed mensen voor hun huid zorgen”, vertelt Susan. “Zo hebben we de huidexperts heel laagdrempelig en direct in contact gebracht met de doelgroep om bewustwording te stimuleren. De zon scheen volop die dag en de campagne werd enorm goed ontvangen door zowel onze partners als door de aanwezige sporters.” Zonnetjesweek Met de campagne Zonnetjesweek, die het Huidfonds inmiddels voor de vijfde keer organiseert en dit jaar plaatsvindt van 8 tot en met 12 mei, willen ze de bewustwording vergroten bij ouders en begeleiders van jonge kinderen, omdat júist bij jonge kinderen het belang van goede zonbescherming enorm is. “We stellen voor kinderopvanglocaties online lesmateriaal beschikbaar dat via onze website gratis te downloaden is. Hiermee maken we het voor hen mogelijk op een positieve en speelse manier voorlichting te geven over veilig spelen in de zon. En dit jaar zullen er bij een vijftal locaties van Kinderopvang Okidoki ook huidtherapeuten fysiek aanwezig zijn om ouders te informeren over hoe ze zonbescherming mee kunnen nemen in de opvoeding van hun kinderen. Zo maken we de campagne daar interactiever, wat voor de huidtherapeuten zelf natuurlijk heel leuk is om aan mee te werken. Daarnaast hebben we een fijne partner gevonden in Nivea Sun – waardoor er geen kosten zijn voor kinderopvanglocaties en er dus meer locaties kunnen meedoen – en is ook dit jaar Ernst & Bobbie weer betrokken bij de Zonnetjesweek, wat voor de kinderen natuurlijk fantastisch is.” Marijne vult aan: “Het hoogste doel is de bewustwording bij ouders: wanneer moet je uit de zon? Hoe belangrijk is het om je goed te kleden? Men denkt vaak alleen aan goed smeren, maar wij gaan voor ‘weren, kleren, smeren’. Dus allereerst uit de volle zon blijven, dan jezelf bedekken met kleding en tot slot blootgestelde huid goed insmeren. Het is niet het één of het ander, maar altijd allemaal!” Cultuuromslag De genoemde cijfers omtrent gevallen van huidkanker in Nederland kunnen ervoor zorgen dat men een bepaalde angst ontwikkelt voor de zon, maar Marijne biedt perspectief: “We kunnen helaas niet om de negatieve boodschap heen, ondanks dat het misschien bangmakerij lijkt. Het is simpelweg realiteit. Maar de we hebben handelingsperspectief: het is geen ongrijpbare vijand, integendeel! Het is iets waar we op kunnen acteren door de uv-kracht in de gaten te houden en te ‘weren, kleren, smeren’. Dan hoef je niet bang te zijn voor de zon, maar kun je er lekker van genieten. Bovendien hoef je je dan ook minder zorgen te maken over andere gevolgen zoals huidveroudering. Ook niet onbelangrijk.” Volgens Susan is er als het ware een cultuuromslag nodig in Nederland, want een gebruinde huid wordt nog steeds gezien als een teken van gezondheid. “Ik hoor nog geregeld uitspraken als ‘je ziet wat bleekjes, kun je niet even in de zon gaan liggen of even onder de zonnebank’. Met als doel weer gezond te ogen. Dat vind ik zó jammer. Net als ieder ander geniet ik ook ontzettend van de zon, maar die zongebruinde huid mag wat mij betreft minder belangrijk worden gevonden. Want een bruine huid staat niet per definitie gelijk aan gezondheid.” Sámen werken aan huidkankerpreventie Naast de Zonnetjesweek komt er binnenkort bij het Huidfonds iets heel leuks aan waar Marijne graag schoonheidsspecialistes en huidtherapeuten bij betrekt. Dit zijn immers belangrijke stakeholders in de missie van het huidfonds. Maar ze houdt het nog even spannend: “Ik ben op dit moment bezig de puntjes op de i te zetten, dus daarover later meer. Maar natuurlijk, wie nu al graag iets wil doen omtrent preventie van huidkanker of andere huidaandoeningen, kan altijd contact met ons opnemen.” Meer informatie via www.huidfonds.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4