De Beautysalon 2 2023 online editie

DE BEAUTYSALON NR 2 2023 50 Maureen de Vries is met cosmetica opgegroeid. Eerst een eigen praktijk, daarna als beauty advisor en vertegenwoordiger en sinds 2015 cosmetisch verantwoordelijk voor Vricos B.V. Voor haar is een schoonheidssalon een plek waar wordt behandeld, wordt geadviseerd en de basis wordt gelegd voor huidverbeterende programma’s. Dat maakt de klant extra tevreden en geeft het werk van de schoonheidsspecialiste meer voldoening. Zowel cosmetisch als commercieel. Bij de meeste parfumeriezaken en drogisterijen gaat dat als volgt: de aankoop wordt ingepakt en de verkoopster zegt: “Ik doe er nog een lekker proefje van de dagcrème van [merk A] en de nieuwste geur van [merk B] bij.” Soms, als je wat meer koopt, wordt er een handje samples in het tasje gedaan. Als consument vind ik het altijd leuk om samples te krijgen, waarbij ik hoop dat een schoonheidsspecialiste het nooit zo doet. In mijn vorige column heb ik beschreven hoe je jouw salon kunt veranderen in een plek waar een consument komt voor behandelingen en advies. In deze column wil ik ingaan hoe jouw werk daardoor verandert. Je hebt jouw salon nu ingedeeld met: een adviesgedeelte, een behandelgedeelte en een afrekenpunt waar producten worden verkocht. Je hebt hiermee een belangrijke stap gezet om op een andere manier te gaan werken. De uitleg daarover aan bestaande klanten is belangrijk en mag je niet afraffelen. De eerste zes tot acht weken heb je daar geen tijd voor, want je hebt een volle agenda, dus is er in de komende weken geen mogelijkheid om jouw klanten allemaal een uitleg te geven. Die tijd heb je in jouw agenda niet gereserveerd. Kwartiertje extra inplannen Bij het maken van de volgende afspraak kun je wél extra tijd inplannen om uitleg te geven. Dat is dus het moment om ermee te beginnen. En wat is er leuker dan bij het maken van de volgende afspraak tegen jouw klant te zeggen: “Als je de volgende keer komt, wil ik je graag voorstellen vijftien minuten extra te reserveren, want je zult hebben gezien dat ik de salon opnieuw heb ingericht. Ik wil graag uitleggen waarom ik dat heb gedaan en er ligt dan ook een cadeau voor je klaar.” Dat cadeau geef je vast mee in de vorm van een cadeaucheque. Op de cadeaucheque schrijf je de naam van het product en de prijs. En nu de hamvraag: Waarom eerst een cadeaucheque en welk cadeau staat daar dan op? Dat antwoord is simpel: Je geeft eerst de cadeaucheque omdat je de volgende keer vijftien minuten extra tijd hebt gereserveerd om een gesprekje te voeren zodat je de werking van jouw cadeau kunt uitleggen. Doe dat dan na de behandeling op de adviesplek van jouw salon. Het product dat je cadeau geeft is altijd een aanvullend product (bijvoorbeeld een peeling voor thuis). In het eerste adviesgesprek leg je het gebruik uit en je vertelt wat het nut van een peeling is, in combinatie met dagelijkse verzorging. Je laat tijdens de uitleg de peeling en de basis producten op de hand van jouw klant voelen en je zult zien dat een aantal klanten die producten gewoon wil hebben en aanschaft. Daarmee is dan de start gemaakt om met een klant aan structurele huidverbetering te gaan werken. Wil je nog een keer bekijken hoe zo’n salon met drie verschillende werkplekken eruit ziet? Ga dan naar www.vricos.nl/adviesgesprek. In mijn volgende column wil ik eens ingaan op het thema: 'Wanneer is een schoonheidsspecialiste een opdringerige verkoopster?' Tot dan en met een grote groet. HET JUISTE CADEAU LEGT DE BASIS VOOR HUIDVERBETERING Maureen de Vries COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4