Previous Page  9 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 52 Next Page
Page Background

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

3 2 0 1 5 9

C

O L U M N

Wellicht wordt het daarom eens tijd dat dit blad het thema bruin ter hand gaat

nemen. Bruin lijkt namelijk het nieuwe groen te gaan worden en dat was ook

goed te zien op de voorjaarsbeurs in Utrecht. Het succes van de cosmetica-

cadeauwinkel Rituals is blijkbaar ook bij de professionele merken opgevallen

en het lijkt er steeds meer op dat de ‘Ritualisering’ ook in onze branche gaat

toeslaan. Had je eerst vooral het merk Comfort Zone dat haar producten in

Italiaans gestylede verpakkingen in een opvallende stand presenteerde, tegen-

woordig is er een hele horde volgers (Oolaboo, Cenzaa, Tyro en noem ze maar

op) die allemaal een trendy bruine stand hebben met geüniformeerd personeel.

Beleving is hierbij het nieuwe toverwoord.

Maar hoe belangrijk is beleving voor de schoonheidssalon? De belangrijkste

reden om naar de schoonheidsspecialist te gaan – zo blijkt uit diverse markt-

onderzoeken – was tot een aantal jaar geleden het feit dat mensen vonden dat

zo’n bezoek nuttig was of omdat ze het nodig hadden. Met de opkomst van

wellness is dat zo’n tien jaar geleden op de achtergrond geraakt. Het argument

‘nuttig’ werd toen voorbijgestreefd door argumenten als “omdat ik het lekker

vind.” Lekker won het dus van noodzaak, en beleving leek belangrijker te wor-

den dan huidverbetering. Ik heb dat altijd een kwalijke ontwikkeling gevonden.

Begrijp me goed, er is niets mis met beleving, maar het mag volgens mij nooit

de hoofdzaak zijn. Twee voorbeelden om dat toe te lichten. Zo had ik een hele

goede tandarts, maar ben onlangs toch overgestapt naar een andere praktijk

omdat ik merkte dat er niet in moderne technieken werd geïnvesteerd en ik

het smerig vond om, liggend in de behandelstoel, tegen de dode vliegen in de

TL-bak aan te moeten kijken. Ondanks alle deskundigheid was de beleving (zo

je die al kunt hebben bij een tandarts) nihil en voor mij reden om te switchen.

Een paar jaar geleden ging ik met een groep uit eten in een sfeervol restaurant

met een mooie entourage. De dag erna hadden vier van de vijf mensen voed-

selvergiftiging. U zult begrijpen dat ik ondanks de ‘beleving’ toch bijzonder

ontevreden was. Moraal van dit verhaal: deskundigheid en beleving kunnen

niet zonder elkaar, maar het gaat wel om de juiste volgorde en verhouding.

Dus als ik naar de schoonheidsspecialist ga, geef mij dan maar iemand die met

een loep op haar hoofd mijn gezicht gaat zitten facemappen, mijn huidcoach

wil zijn, of op een andere manier laat blijken buitengewoon deskundig te zijn.

Daar zit ook al een stukje beleving bij, maar het gaat voornamelijk om waar het

écht om moet gaan: de huid. En vergeet niet: de belangrijkste beleving zit niet

in het design van het doosje crème dat u verkoopt, maar in uzelf, uw uitstraling

en in de manier waarop u werkt en waarop u uw salon inricht.

Jan Zwoferink is apotheker en

eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics

Het vorige nummer van dit tijdschrift had als thema groen. Ik heb daar in mijn

column toen wat kritische kanttekeningen bij geplaatst. Hoe langer ik erover

nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat groen in onze branche steeds

minder een thema is. Je zag dat ook tijdens de voorjaarsbeurs in Utrecht.

Natuurlijk, ze waren er nog, de merken die roepen dat alles honderd procent

natuurlijk is, geen dierproeven doen en nul procent bevatten van allerlei

grondstoffen en ook een enkele bezoeker vroeg er nog om. Ik heb nooit begre-

pen waarom merken menen zich te moeten onderscheiden door wat er niet

in hun producten zit, ik zou juist geïnteresseerd zijn in wat er wel in zit. Het

lijkt er op dat steeds meer merken dat ook door krijgen en stoppen met die

flauwekul claims. Gelukkig lijken ook steeds meer schoonheidsspecialisten er

van op de hoogte te zijn dat dierproeven al lang volgens de wet verboden zijn

en dat in feite niemand de claim dierproefvrij kan voeren. Dat is zo, omdat de

wet zegt dat je alleen mag zeggen dat een product dierproefvrij is als je zwart

op wit kunt aantonen dat geen enkel ingrediënt de afgelopen honderd jaar

ook maar ergens ter wereld door wie dan ook op dieren is getest. Aangezien

dat laatste praktisch onmogelijk is, kan geen enkel merk de claim dierproefvrij

voeren, tenzij ze met die claim de wet bewust willen overtreden. Kortom, met

groen kun je je steeds minder onderscheiden.

Bruin is het nieuwe groen

Jan Zwoferink