D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
3 2 0 1 5 9
C
O L U M N
Wellicht wordt het daarom eens tijd dat dit blad het thema bruin ter hand gaat
nemen. Bruin lijkt namelijk het nieuwe groen te gaan worden en dat was ook
goed te zien op de voorjaarsbeurs in Utrecht. Het succes van de cosmetica-
cadeauwinkel Rituals is blijkbaar ook bij de professionele merken opgevallen
en het lijkt er steeds meer op dat de ‘Ritualisering’ ook in onze branche gaat
toeslaan. Had je eerst vooral het merk Comfort Zone dat haar producten in
Italiaans gestylede verpakkingen in een opvallende stand presenteerde, tegen-
woordig is er een hele horde volgers (Oolaboo, Cenzaa, Tyro en noem ze maar
op) die allemaal een trendy bruine stand hebben met geüniformeerd personeel.
Beleving is hierbij het nieuwe toverwoord.
Maar hoe belangrijk is beleving voor de schoonheidssalon? De belangrijkste
reden om naar de schoonheidsspecialist te gaan – zo blijkt uit diverse markt-
onderzoeken – was tot een aantal jaar geleden het feit dat mensen vonden dat
zo’n bezoek nuttig was of omdat ze het nodig hadden. Met de opkomst van
wellness is dat zo’n tien jaar geleden op de achtergrond geraakt. Het argument
‘nuttig’ werd toen voorbijgestreefd door argumenten als “omdat ik het lekker
vind.” Lekker won het dus van noodzaak, en beleving leek belangrijker te wor-
den dan huidverbetering. Ik heb dat altijd een kwalijke ontwikkeling gevonden.
Begrijp me goed, er is niets mis met beleving, maar het mag volgens mij nooit
de hoofdzaak zijn. Twee voorbeelden om dat toe te lichten. Zo had ik een hele
goede tandarts, maar ben onlangs toch overgestapt naar een andere praktijk
omdat ik merkte dat er niet in moderne technieken werd geïnvesteerd en ik
het smerig vond om, liggend in de behandelstoel, tegen de dode vliegen in de
TL-bak aan te moeten kijken. Ondanks alle deskundigheid was de beleving (zo
je die al kunt hebben bij een tandarts) nihil en voor mij reden om te switchen.
Een paar jaar geleden ging ik met een groep uit eten in een sfeervol restaurant
met een mooie entourage. De dag erna hadden vier van de vijf mensen voed-
selvergiftiging. U zult begrijpen dat ik ondanks de ‘beleving’ toch bijzonder
ontevreden was. Moraal van dit verhaal: deskundigheid en beleving kunnen
niet zonder elkaar, maar het gaat wel om de juiste volgorde en verhouding.
Dus als ik naar de schoonheidsspecialist ga, geef mij dan maar iemand die met
een loep op haar hoofd mijn gezicht gaat zitten facemappen, mijn huidcoach
wil zijn, of op een andere manier laat blijken buitengewoon deskundig te zijn.
Daar zit ook al een stukje beleving bij, maar het gaat voornamelijk om waar het
écht om moet gaan: de huid. En vergeet niet: de belangrijkste beleving zit niet
in het design van het doosje crème dat u verkoopt, maar in uzelf, uw uitstraling
en in de manier waarop u werkt en waarop u uw salon inricht.
Jan Zwoferink is apotheker en
eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics
Het vorige nummer van dit tijdschrift had als thema groen. Ik heb daar in mijn
column toen wat kritische kanttekeningen bij geplaatst. Hoe langer ik erover
nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat groen in onze branche steeds
minder een thema is. Je zag dat ook tijdens de voorjaarsbeurs in Utrecht.
Natuurlijk, ze waren er nog, de merken die roepen dat alles honderd procent
natuurlijk is, geen dierproeven doen en nul procent bevatten van allerlei
grondstoffen en ook een enkele bezoeker vroeg er nog om. Ik heb nooit begre-
pen waarom merken menen zich te moeten onderscheiden door wat er niet
in hun producten zit, ik zou juist geïnteresseerd zijn in wat er wel in zit. Het
lijkt er op dat steeds meer merken dat ook door krijgen en stoppen met die
flauwekul claims. Gelukkig lijken ook steeds meer schoonheidsspecialisten er
van op de hoogte te zijn dat dierproeven al lang volgens de wet verboden zijn
en dat in feite niemand de claim dierproefvrij kan voeren. Dat is zo, omdat de
wet zegt dat je alleen mag zeggen dat een product dierproefvrij is als je zwart
op wit kunt aantonen dat geen enkel ingrediënt de afgelopen honderd jaar
ook maar ergens ter wereld door wie dan ook op dieren is getest. Aangezien
dat laatste praktisch onmogelijk is, kan geen enkel merk de claim dierproefvrij
voeren, tenzij ze met die claim de wet bewust willen overtreden. Kortom, met
groen kun je je steeds minder onderscheiden.
Bruin is het nieuwe groen
Jan Zwoferink