De Beautysalon nr 3 2019

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 1 9 49 STABIELE BASIS Al zeker vijftien jaar is Jacqueline zelfstandig aan het werk. De eerste jaren werkte ze ambulant. “Dat was een leuke en leerzame periode, maar fysiek was het zwaar”, legt Jacqueline uit. “Het is natuurlijk een geweldige service om aan te bieden, maar het is niet altijd even praktisch. Je bent veel aan het sjouwen. Dat is niet alleen vermoeiend, maar het kost ook veel tijd. Daarnaast was ik natuurlijk druk met trainingen en mijn lessen in het kappersvak. Ik ben ontzettend blij dat ik nu een salon aan huis heb. Het geeft rust en regelmaat, waardoor ik mij ook beter op de klant kan focussen. Bovendien heb ik altijd alles bij de hand. Maar ook voor de klant is het prettiger; door even thuis weg te zijn, kun je wellicht veel beter tot rust komen en uit die sleur geraken.” DUBBELE SALON BIEDT EXTRA FLEXIBILITEIT In deze tijd hebben mensen het vaak te druk om goed voor zichzelf te zorgen. Volle agenda’s maken het lastig om af en toe tijd voor jezelf vrij te maken. Met de dubbele salon van Jacqueline wordt het de klant veel makkelijker gemaakt. Knippen, kleuren en een gezichtsbehandeling, bij Mooi@Home kan het allemaal in één afspraak gecombineerd worden. “Schoonheid is niet alleen het gezicht, maar ook niet alleen het haar. Het is een totaalplaatje. Mensen vinden het heel fijn om in één afspraak verschillende behandelingen te combineren. Als ze hun haar willen kleuren, kunnen ze tijdens het intrekken van de verf bijvoorbeeld hun nagels laten doen. Mijn salon is wat dat betreft erg flexibel. Ik kan gemakkelijk de tafel voor de manicure naar de kapsalon verplaatsen, zodat de klant lekker kan blijven zitten.” OMGAAN MET FYSIEKE TEGENSLAG Dat Jacqueline een bezige bij is, blijkt uit het brede pakket dat zij aanbiedt in haar salon. Toch vertelt ze dat ze elke noviteit zorgvuldig afweegt. “Ik ben ontzettend nieuwsgierig en bekijk elke keer weer of een nieuwe behandeling past binnen het aanbod en of het in mijn drukke planning lukt om bijpassen- de trainingen te volgen. Ik doe namelijk niets half. Inmiddels heb ik, naast mijn kapperswerkzaamheden, een gevarieerd aanbod opgebouwd bestaande uit onder andere diverse gezichtsbehandelingen, bio-peelings, wimper- en wenkbrauwbehandelingen, anti-ageing, manicure, tanning, massages, har- sen en make-up. Een tijdje geleden werd bij Jacqueline reuma geconstateerd, een vervelende tegenslag voor haar als schoonheidsspecialiste. Toch ging ze allerminst bij de pakken neerzitten. Haar optimistische karakter zorgde ervoor dat ze in kansen en mogelijkheden bleef denken. “Toen ik bij de dokter hoorde dat ik reuma had, moest ik toch dingen anders gaan doen”, aldus Jacqueline. “Ik heb mijn aanbod onder de loep genomen en opnieuw keuzes gemaakt. Een aantal behandelingen heb ik bewust uit mijn aanbod gehaald, maar ik ging ook op zoek naar nieuwe treatments die minder belastend waren. Daarnaast let ik erop dat ik niet te veel nieuwe klanten aanneem en ik verdeel mijn tijd beter tussen fysieke behandelingen en bijvoorbeeld de workshops.” BETROKKENHEID EN KORTE LIJNEN Als schoonheidsspecialiste focust Jacqueline zich op één merk: Piura Skincare. Deze cosmeticaproducten staan erom bekend dat ze gebaseerd zijn op natuurlijke ingrediënten zoals planten, vruchten, bloemen en kruiden. Dit was dan ook de doorslaggevende factor voor Jacqueline om voor Piura te kiezen. “Je moet goed weten wat je op de huid smeert. Piura gebruikt geen gekke toevoegingen en gaat uit van de kracht van de natuur. Daarnaast vind ik het prettig dat het een compact merk is, maar dat het wel alles heeft wat ik nodig heb bij mijn behandelingen. De producten blijven zich continu verbeteren en er verschijnen regelmatig nieuwe aanvullingen.” Het is duidelijk dat Jacqueline overtuigd is van het assortiment van Piura, maar ze vertelt ook enthousiast over het prettige contact met de Hollandse leverancier P&B Cosmetix en de eigenaresse daarvan: Bianca Moscoso. “De samenwerking met Bianca gaat al een aantal jaar terug. De lijntjes zijn kort en ik kan altijd bij haar terecht als ik vragen heb. Ze luistert goed naar ervaringen van ondernemers en neemt dat mee in de ontwikkelingen binnen haar bedrijf en Piura. Door deze persoonlijke benadering voel je de betrokkenheid van de leverancier bij de salon, een soort partnerschap. Bovendien creëert P&B Cosmetix een kennisnetwerk tussen haar klanten: via een Facebook-groep kunnen we ervaringen delen, elkaar vragen stellen en dus van elkaar leren. Dat vind ik bijzonder waardevol.” THEMA-AVOND Naast het feit dat Jacqueline druk is met de behandelingen, geeft ze ook regelmatig kleine workshops in haar salon. En als dat nog niet genoeg is, organiseert ze elk jaar een thema-avond waarbij haar klanten op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met verschillende behandelingen en producten. “Afgelopen jaar waren er wel veertig klanten gekomen. Die avond stond permanente make-up centraal, maar ook hebben we het bijvoorbeeld eens uitgebreid gehad over bio peeling. Veel mensen waren huiverig voor een peeling door de horrorverhalen die de ronde doen. Na deze avond waren alle vooroordelen weggenomen en zagen klanten wat voor resultaat het kan geven. Een mooi gevolg daarvan was dat steeds meer mensen naar de salon kwamen voor deze behandelingen.” BLIJVEN ONTDEKKEN Ondanks dat Jacqueline zich voorgenomen heeft het af en toe iets rustiger aan te gaan doen, kan ze het niet laten om over nieuwe dingen te brainstormen. “Ik ben ontzettend blij met het werk dat ik nu doe, maar ik blijf over de toekomst nadenken. Ik ben altijd voorstander geweest van het delen van kennis en zit er daarom over na te denken om in de toekomst trainingen te geven. Ik hou rekening met mijn lichamelijke klachten door een nieuwe balans te vinden tussen de behandelingen en het delen van mijn ervaring door middel van trainingen en workshops. Want ook daar liggen kansen: we kunnen namelijk altijd van elkaar blijven leren”, sluit Jacqueline af. Meer weten over Mooi@Home? Bekijk dan de website www.mooiathome.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4