De Beautysalon nr3-2021 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 2 1 23 B o e k “VERANDER JE GEWOONTES, ONDERSCHEID JE IN DE BRANCHE EN ZIE JE OMZET EINDELOOS STIJGEN” FRANK VAN IERSEL, AL MEER DAN 25 JAAR WERKZAAM IN DE BEAUTYBRANCHE, HEEFT DE AFGELOPEN LOCKDOWN-MAANDEN NUTTIG BESTEED; HIJ SCHREEF EEN BOEK, GENAAMD ‘EFFE WADANDERS’. DE BOODSCHAP? VERANDER EN KRIJG MET MINDER KLANTEN, MEER OMZET IN JE SCHOONHEIDSSALON. WE SPREKEN HEM NAAR AANLEIDING VAN DEZE PUBLICATIE. WAT WIL HIJ MET DIT BOEK BEREIKEN? Frank begeleidt en helpt schoonheidsspecialistes met een eigen salon. Een veel te klein deel van de salonhouders in de beautybranche is gefocust op haar omzet, stelt Frank. Ook hebben veel schoonheidsspecialistes moeite met het werven en behouden van (de juiste) klanten in hun salon. “Heel gek is dat niet, je bent immers opgeleid tot schoonheidsspecialiste en niet per se tot ondernemer. Maar nadat je je hebt ingeschreven bij de KvK, bén je wel degelijk ondernemer”, aldus Frank. “En als ondernemer, zou je juist gericht moeten zijn op de omzet van je bedrijf.” INSPIRATIE EN INZICHTEN OVER DE MOGELIJKHEDEN Veel salonhouders willen wel, maar weten niet hoe. “Meestal zijn ze zich niet eens bewust van wat er allemaal mogelijk is. Er wordt onderling ook eigenlijk nooit openlijk gesproken over wat ieders salonomzet is. Doordat iedereen daar geheimzinnig over doet, heeft niemand iets om zich mee te vergelijken en ook geen idee van hoeveel je überhaupt kúnt omzetten”, gaat Frank verder. “In mijn boek geef ik inzichten over de oneindige mogelijkheden. En zodra je je bewust bent van wat er mogelijk is, kun je daar gericht naartoe werken.” GEEN VERANDERING ZONDER ACTIE Maar het blijft natuurlijk niet bij bewustwording alleen. Verandering vereist actie, weet Frank: “Je kunt geïnspireerd raken maar toch in je oude gewoontes blijven hangen. Wanneer je op dezelfde manier blijft werken als je altijd deed, hoef je geen verandering te verwachten in jouw omzet. Daarom is zowel actie als goede begeleiding onmisbaar wanneer je verandering nastreeft. Die begeleiding kan ik bieden: daarvoor verwijs ik in het boek naar de zogenoemde quickscan, waar je een paar korte vragen beantwoordt. Zo leer ik jou en jouw bedrijf kennen en kan ik je uitnodigen voor een kennismakingsgesprek. We gaan dan samen uitzoeken wat jij wil en wat jij kán bereiken. Vervolgens gaan we samen stappen zetten om jouw gewoontes te veranderen en je salon te onderscheiden in de branche zodat je jouw omzet eindeloos zal zien stijgen.” TIPJE VAN DE SLUIER Frank licht al een tipje van de sluier op en verklapt dat het vooral draait om jouw salonconcept, en met name het intakegesprek. Hier promoot je volgens hem jouw eigen concept en bepaalt de klant of zij hier wel of niet in geïnteresseerd is. “Als we gaan samenwerken pakken we dat intakegesprek als eerste aan. We komen in jouw salon meekijken, voordoen en tips geven enzovoort. Dat is een intensief proces waarin we je blijven aansturen, net zo lang tot die nieuwe werkwijze jou helemaal eigen is”, aldus Frank. “En dan is het tijd om nieuwe klanten te werven, bijvoorbeeld via Facebook. Dat deel pakken wij op voor jou, zodat jij je kunt blijven focussen op je salon: je klanten, je verkoop en je groeiende omzet!” TIP UIT EFFE WADANDERS Heb jij eigenlijk een kassa in jouw salon? Hoe komt het dat zo’n kassa zo belangrijk is? In het boek maakt Frank de vergelijking met de supermarkt: ‘Zonder dat jij er erg in hebt, weet je gewoon dat als jij hier naar binnen gaat en er over 20 minuten weer uitkomt dat je 100% zeker minimaal 30,- euro lichter bent.’ Een kassa in jouw salon zorgt voor ditzelfde onbewuste betaal/afreken-dingetje in het hoofd van jouw klant. Meer informatie of bestellen via: www.effewadanders.nl . Frank van Iersel met zijn nieuwe boek

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4