De Beautysalon nr3-2021 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 2 1 33 We vroegen Charles en Diane waardoor ze zo gegrepen werden door het merk. Het was de bijzondere reputatie van het merk dat hen deed overtuigen. “Toen we overwogen dit bedrijf over te nemen, vroegen we eerst aan onze vrienden en families naar het merk”, aldus Charles. “Het resultaat was unaniem: ze hebben allemaal een fijne herinnering aan de naam van Pier Augé, omdat ieder van hen de potjes herkende uit de badkamer van hun ouders en/of grootouders. We wisten daardoor meteen wat ons doel was: deze slapende schoonheid wakker maken. Het is zo mooi om te zien dat gezinnen over de hele wereld de producten van Pier Augé al decennialang gebruiken. De loyaliteit van onze klanten is precies wat Pier Augé met mensen doet en dat vervult ons met trots.” PIER-JULES AUGÉ EN DE DERGYL METHODE Het gevestigde Franse merk vindt zijn geschiedenis zestig jaar geleden in Monaco, waar apotheker Pierre-Jules Augé zijn visie op cosmetica vertaalde naar de inmiddels iconische producten. “Pierre- Jules Augé was een vooruitstrevende apotheker die de fysiologie van schoonheid ontwikkelde”, aldus Diane. “Zijn geliefde vrouw en haar gevoelige huid waren zijn muze. Hij zag de cosmetische industrie als een antwoord op onevenwichtige huiden. ‘Omdat de huid een formule is, moet het mogelijk zijn om het te reproduceren’, het waren die woorden die de basis legde voor het unieke formuleringsconcept van Pier Augé: de Dergyl-methode.” Charles gaat wat dieper in op deze kenmerkende werkwijze. “De Dergyl-methode is de basis van de formulering van al onze producten. Pierre-Jules Augé slaagde er niet alleen in om de universele samenstelling van de huid te modelleren, maar ook om onder hen de elementen te onderscheiden die aan de bron van haar vitaliteit liggen. In al onze producten reproduceren we de formule van de huid en de manier waarop deze wordt uitgedrukt in elementen. Hij ontwikkelde zo wat onze wetenschappelijke handtekening zou worden: de Dergyl- methode.” Diane voegt toe: “De Dergyl-methode is gebaseerd op twee fundamentele principes: respect voor de fysiologische formule van de huid en de precieze selectie van actieve ingrediënten die voldoen aan geïdentificeerde behoeften. Het herstellen van het oorspronkelijke evenwicht van de huid door inspiratie te halen uit de aard ervan, vormt de kern van onze aanpak. Daarom luidt ons motto: schoonheid in het hart van uw huid. Pier Augé kan worden beschouwd als een ultiem synoniem voor het geheugen van de huid.” VOORTBOUWEN OP ZESTIG JAAR PIER AUGÉ In 2021 viert Pier Augé het zestigjarige bestaan. Ter gelegenheid van deze bijzondere verjaardag, bracht het merk haar allereerste product Ental Délicate opnieuw uit in een limited edition. We vragen Charles en Diane naar de rijke geschiedenis van Pier Augé en hoe ze hier op voort willen bouwen. “We omschrijven onszelf graag als Beauty Artisans”, vertelt Diane ons. “De producten van Pier Augé worden allemaal door onze mensen gemaakt. Al onze producten worden vervaardigd in onze eigen fabriek in het centrum van de Loire-vallei in Frankrijk. Elk product dat ons bedrijf verlaat, is gecontroleerd, gemaakt en ontwikkeld door een team van zeer ervaren en gemotiveerde mensen die precies weten wat ze moeten doen en voldoen aan de hoogste cosmeticanormen. We zijn allemaal betrokken bij het proces en ook trots op ons werk.” Ook Charles beaamt de bijzondere ambacht binnen het bedrijf dat gekenmerkt wordt door kundig en loyaal personeel. “Samen vormen we een geweldige mix van levenslustige mensen. Sommige collega’s werken al bijna veertig jaar in het bedrijf en vormen de basis van Pier Augé. Hier in Chateauroux gebruiken we dezelfde productieprotocolprincipes als zestig jaar geleden op basis van de knowhow van Pier Augé. Het is mooi om te zien hoe deze loyale medewerkers de knowhow overdragen aan de jongere generatie in het bedrijf.” “Onze oprichter inspireerde onze visie op cosmetica en zijn woorden blijven in ons bedrijf bestaan”, vervolgt Diane. “Hij is de grondlegger van de texturen en de effectiviteit van onze unieke producten. Hij slaagde erin een verband te leggen tussen de gezondheid van de huid en het plezier om cosmetica aan te brengen. Het dynamiseren van een bedrijf dat al zestig jaar bestaat is natuurlijk iets anders dan een bedrijf vanaf nul opbouwen. We willen geen cosmeticamerk voor 2021 creëren; we moderniseren een bedrijf om de sterke identiteit en reputatie ook de komende decennia voort te laten leven. We passen het merk aan naar de huidige maatstaven, zonder daarbij de identiteit en nalatenschap uit het oog te verliezen. We willen het werk van onze oprichter eren, omdat we bewondering hebben voor hem als visionair in de cosmetica-industrie.” DE TOEKOMST VAN PIER AUGÉ, OOK IN NEDERLAND Ze zijn nog geen jaar onderweg, maar Charles en Diane zitten vol ideeën om de hele wereld opnieuw kennis te laten maken met Pier Augé. “Dit jaar vieren we ons zestigjarig jubileum en we willen dit feestjaar in het teken staan van de verandering van Pier Augé”, aldus Diane. “We zijn verheugd om onze innovatie, ook op product- en formuleringsniveau, de komende jaren voort te zetten.” Charles is nog iets concreter over de toekomstplannen. “Nu het fundament van het bedrijf - financieel en structureel gezien - weer staat als een huis, werken we aan de toekomst en de ontwikkeling van het merk. Waar Pier Augé in de jaren tachtig en negentig gloriejaren kende in voornamelijk Frankrijk en België, gaan we het nu groter aanpakken. We laten de wereld kennismaken met de kennis en kunde van Pier Augé, zo ook de schoonheidsspecialisten in Nederland. Om dit goed aan te pakken hebben we een eigen organisatie opgestart in Nederland: B. Cosmétique B.V, met Erwin Broeren als Nederlands contactpersoon. Samen met Erwin staan we dichter op de deze markt en kunnen we de Nederlandse beautyprofessionals uit eerste hand kennis te laten maken met Pier Augé. Ondertussen zijn we druk bezig met een nieuwe brand identity, inclusief een nieuwe look. Dit hopen we tegen het einde van dit jaar te kunnen onthullen. Kortom, 2021 wordt het jaar van Pier Augé en we kijken ernaar uit om dit samen met onze partners en hun klanten te vieren”, beamen Charles en Diane. Meer informatie: B. Cosmétique (Netherlands) BV Tel. 023-3038530 www.pierauge.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4