De Beautysalon nr 3-2022 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 2 2 29 C o l u m n HET CONSUMENTENGEDRAG IS DE LAATSTE JAREN IN NEDERLAND BEHOORLIJK VERANDERD. DE TOENAME VAN ONLINE AANKOPEN WAS DE LAATSTE JAREN AL GROOT, TIJDENS DE LOCKDOWNS VERSNELDE DIE NOG EENS AANZIENLIJK. BOODSCHAPPEN DIE EERST IN DE SUPERMARKT GEKOCHT WERDEN, WORDEN NU ONLINE BESTELD EN BINNEN TIEN MINUTEN AAN HUIS BEZORGD. HOEWEL ER NADELEN AAN HET ONLINE INKOPEN ZITTEN – SLECHT VOOR HET MILIEU DOOR EXTRA VERVOER EN VEEL MEER GEBRUIK VAN VERPAKKINGEN – ZIET IEDEREEN HET GEMAK ER STEEDS MEER VAN IN. OOK DE COSMETICAWERELD HEEFT HIERMEE TE MAKEN. DE WEG TERUG NAAR WEER MEER AANKOPEN IN WINKELS IS ONDENKBAAR. NOOIT TE LAAT OM MET ONLINE VERKOOP TE STARTEN! NATHALIA VAN DER ARK IS DIRECTEUR/EIGENAAR VAN OPLEIDINGSCENTRUM ESTHETICA. OOK IS ZE VERANTWOORDELIJK VOOR DE DISTRIBUTIE VAN DRIE PROFESSIONELE BEAUTYMERKEN IN NEDERLAND. De vraag is nu: ga je mee in deze ontwikkeling of blijf je alleen fysiek in je bedrijf verkopen aan je klanten? Vind je dat je klanten altijd alleen met jouw advies producten zouden moeten kunnen aanschaffen of kan dat toch ook online? Al veel schoonheidsspecialisten hebben een webshop, maar velen ook niet. Wat zijn redenen om het wel of niet te doen? Heb je je afgevraagd of er voor jou voor- of nadelen aan zitten of, waarschijnlijk, allebei? Wil je wel online verkopen, maar denk je dat het voor jou niet weggelegd is omdat het te ingewikkeld voor je is? Wil je de tijd nemen voor een online webshop terwijl je het al zo druk hebt? Terechte vragen! Volgens de cijfers zijn de online aankopen in cosmetica sterk gestegen. Er zijn steeds meer bedrijven, waaronder ook, maar zeker niet alleen schoonheidsspecialisten, die online verkopen. Als jij hier niet aan mee doet, dan kan het natuurlijk voorkomen dat jouw klanten bij andere specialisten online inkopen, omdat jij het niet doet. Jij hebt je klanten goed geadviseerd waardoor ze weten welke producten het beste voor ze zijn, en als ze die dan bij een andere specialist online vinden, is het soms toch wel even makkelijk ze daar online te bestellen. Voor de klanten zeker fijn dat het online kan, omdat zij de komende weken net niet bij jou een afspraak hebben. En zo verlies jij omzet op productverkoop. Dus misschien toch maar een webshop starten? Het is nooit te laat! Voor veel schoonheidsspecialisten is het in eerste instantie belangrijk dat jouw merken niet in fysieke, algemene winkels te koop zijn, om daar geen omzet aan te verliezen. Het is natuurlijk wel erg verleidelijk om bij een groot warenhuis of parfumerieketen de producten even snel te kopen nu dat de klant door het warenhuis loopt. Ga verder na of jouw leveranciers het aan hun afnemers verbiedt om via online platforms, zoals bol.com , Marktplaats, etc. te verkopen. Dat mogen distributeurs verbieden aan hun klanten. Zo word je beschermd en komen er geen verkopers op de markt die veel kortingsacties aanbieden, om op deze manier een marktaandeel en naamsbekendheid te verkrijgen. Jij mag als dépositair wel altijd via je eigen webshop verkopen, dat is wettelijk zo vastgelegd. Dat mag geen enkele distributeur je verbieden. De online verkoop van cosmetica is ongeveer zestien procent gegroeid. Voor zonnebrandproducten zelfs rond de dertig procent. Dus pak je kans en ga ervoor! Een webshop hoeft niet duur en niet moeilijk te zijn. Je hoeft het ook niet zelf op te zetten als je daar niet handig in bent. Nathalia van der Ark Wel is het fijn als je zelf prijzen kunt aanpassen en producten toe kunt voegen. Denk er nog eens goed over na en kijk naar de toekomst: online in- en verkopen is onderdeel van ons leven, ook van jouw bedrijf!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4