De Beautysalon nr 3-2022 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 2 2 36 M i c r o p l a s t i c s van microplastics in cosmetica. De bekende scrubballetjes zitten misschien niet meer in de bodyscrubs, maar toch zit er nog steeds andere microplastics in tandpasta en bodyscrubs, maar ook in lipstick, facewash, shampoo, douchegel, bodyoil, nagellak, mascara, lipbalm, foundation, haargel, zonnebrandcrèmes, babyproducten, handzeep en handcrème. Het zit echt in duizenden producten van de tien populairste merken van Europa. 1 En het gaat niet alleen om scrubballetjes, maar ook om glitter! Glitter is namelijk gemaakt van plastic en aluminium. En hoewel het dus al jaren bekend is, blijft de cosmetica-industrie dus gewoon doorgaan met het gebruik van microplastic in cosmetica. Voornamelijk uit kostenoogpunt. Het is namelijk een super goedkope opvuller. Maar met een grote impact voor mens en milieu. Een paar jaar geleden was het al zo'n hot topic voor de waterbedrijven, dat ze er een symposium voor hadden georganiseerd. Ik was daar gevraagd als spreker om mijn mening over nanodeeltjes en microplastics in cosmetica te geven. Super gaaf dat ik daar mijn verhaal mocht houden. En wat heb ik daar zelf veel geleerd!” BEAT THE MICROBEAD! DE AFGELOPEN JAREN ZIJN STEEDS MEER MENSEN ZICH BEWUST GEWORDEN VAN HET BESTAAN VAN MICROPLASTICS EN ER WORDT VEEL ONDERZOEK GEDAAN NAAR DE GEVAREN VAN DE MINUSCULE PLASTICDEELTJES IN COSMETICA. LINDA BOT, FOUNDER VAN LOVELI, MAAKT ZICH ZORGEN OVER HET RONDZWERVEN VAN MICROPLASTICS IN DE OCEAAN EN VERTELT ONS MEER OVER DIT PROBLEEM DAT STEEDS MEER AANDACHT KRIJGT. “Herinner je je de campagne van de Plastic Soup Foundation nog die jaren geleden onze aandacht trok met de campagne ‘Beat the Microbead?’ Cosmeticaproducenten bleken kleine plastic balletjes in de bodyscrubs en tandpasta’s te doen, die via het afvoerputje in het afvalwater en in het milieu belandden. En via het zeewater weer in kleine vissen. Die daar dood aan gaan of die worden gegeten door grotere vissen die uiteindelijk weer op ons bordje en in ons lichaam terecht komen. De campagne werd zo’n groot succes dat onder alle druk de grote cosmeticafabrikanten beterschap beloofden en dat de microplastics uit de cosmeticaproducten gehaald zouden worden. En eerlijk gezegd, ik geloofde ze. Ik geloofde dat de plastic deeltjes ondertussen uit alle cosmetica verwijderd waren. Hoe naïef...”, stelt Linda. TOENAME MICROPLASTICS IN COSMETICA “Onlangs was juist in het nieuws dat zelfs negen van de tien cosmeticaproducten plastic of microplastic bevatten”, gaat Linda verder. “Er is dus helemaal geen vermindering is in het gebruik Linda Bot, Founder Loveli ▶ Merken die het Zero Plastic Inside-logo op hun website hebben staan, hebben gegarandeerd geen plastic

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4