De Beautysalon nr 3-2022 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 2 2 50 C o l u m n DE AFGELOPEN TIJD ZIJN JULLIE ALLEMAAL MASSAAL ONLINE GEGAAN EN HEBBEN JULLIE JEZELF LATEN ZIEN OP SOCIAL MEDIA, IN NIEUWSBRIEVEN EN MISSCHIEN BEN JE WEL BLOGS GAAN SCHRIJVEN OF VIDEO’S GAAN OPNEMEN. MAAR BEN JIJ EIGENLIJK ONLINE WEL HETZELFDE ALS OFFLINE? BEN JIJ ONLINE HETZELFDE ALS OFFLINE? MANUELA STARTTE IN 2018 MET HAAR EIGEN MARKETINGBUREAU XOXO, WAARMEE ZIJ PROFESSIONALS IN BEAUTY VOORZIET IN PASSEND MARKETINGADVIES. ONLINE VISITEKAARTJE IS HET VERLENGSTUK In mijn artikelen heb ik het al veel gehad over hoe social media eigenlijk je online visitekaartje is en hoe je deze optimaal kunt inzetten. Maar vergeet daarnaast niet dat je aanwezigheid online een verlengstuk is van jouw salon. Je website, social media kanalen, nieuwsbrief en/of podcast zijn allemaal een extensie van wie jij offline bent. Het is belangrijk dat klanten die je online leren kennen, hetzelfde gevoel bij jou in de salon ervaren als dat zij online doen. Dan heb je er echt voor gezorgd dat de klantbeleving offline en online hetzelfde zijn! KLANTBELEVING: HOE DOE JE HET IN DE SALON? Naast dezelfde kleuren online gebruiken die je ook in de salon gebruikt en foto’s en video’s te delen van je salon, zijn er meer dingen die je kunt doen. Hoe is de klantbeleving bij jou in de salon? Staat vragen stellen en een uitgebreid intakegesprek met huidadvies centraal? Dit kun je online ook doorvoeren. Zet bijvoorbeeld een Whatsapp chatvenster op je website en maak het mogelijk dat klanten een online huidadvies kunnen aanvragen. Vind je uitleg geven over de producten belangrijk en neem je hier uitvoerig de tijd voor in de salon? Dan kun je video’s opnemen van jouw producten en hierin instrueren hoe klanten ze dienen te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat de tijd en aandacht die jij in de salon geeft overeenkomt met hoe je het online doet. VAN HET SCHERM AF SPATTEN Als jij volledig jezelf bent, dan spat je van het scherm af. Misschien volg je zelf ook wel mensen die van het scherm af spatten. Je ziet dat ze oprecht zijn aan zichzelf en hun authenticiteit zorgt ervoor dat je in het bericht gezogen wordt. Dit kun jij ook realiseren door jezelf op dezelfde manier te laten zien als in de salon. Dit betekent niet dat je altijd alles moet laten zien van jezelf, want je kiest zelf wát je wil laten zien. Het betekent wel dat klanten je herkennen op hun scherm, want jouw authenticiteit is online hetzelfde als offline. Denk dus goed na of je online hetzelfde laat zien als offline en vergroot zo de klantbeleving! Manuela Warnar XoXo Fotografie: Carola Doornbos

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4