De Beautysalon nr 3 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 3 2023 25 EDUCATIE HOE PROFILEER JE JE SUCCESVOL ALS SCHOONHEIDSSPECIALIST? Carla: “De wensen van moderne consumenten zijn veranderd. Zij zoeken persoonlijk welzijn in de handen van experts. Een schoonheidsspecialist beschikt over veel kennis over de huid en huidproblemen. Dankzij deze kennis is de schoonheidsspecialist een plek waar de huid ook echt kan verbeteren.” Individuele aanpak “Dagelijks zie je als schoonheidsspecialist veel verschillende cliënten. Geen enkele cliënt is hetzelfde. Het is belangrijk om dit in je achterhoofd bij de behandeling van je cliënt. Wat voor type huid heeft de cliënt? Hoe is de conditie van de huid? Heeft de huid veel zon gezien? Zijn er huidproblemen of huidaandoeningen? Gebruikt de cliënt medicijnen? Wat verwacht de klant zelf van zijn behandeling? Allemaal factoren die vragen om een individuele aanpak. Geen standaardbehandeling, altijd maatwerk! Een cliënt kiest voor jou als schoonheidsspecialist niet om je prijs, maar om de betrouwbaarheid van jou als specialist. Om je te onderscheiden van anderen is het belangrijk dat je veel kennis hebt. Kennis leidt tot vertrouwen. Hoe meer kennis je hebt hoe veiliger de cliënt zich zal voelen in jouw handen. Hoe fijn is het als cliënten al hun vragen kunnen stellen en dat deze dan deskundig worden beantwoord. Advies waar zij echt iets mee kunnen.” Met de zomervakantie in het verschiet is het tijd om na te denken over het nieuwe najaarsseizoen. Een nieuwe start. Hoe ga ik verder dit seizoen? Tijd om te leren, innoveren en te investeren? In dit artikel deelt Carla Uppelschoten haar visie op het belang van ‘een leven lang leren’. Carla Uppelschoten is directeur en verpleegkundig senioropleider bij U-Consultancy en geeft trainingen op het vakgebied van dermatologie. Met U-Consultancy biedt Carla al bijna 25 jaar hoogwaardige en praktijkgerichte opleidingen dermatologie en wondzorg voor professionals. Ook bieden zij de opleiding tot Medisch Schoonheidsspecialist Dermatologie®. De Medisch Schoonheidsspecialist Dermatologie® is een professional met nog meer aandacht voor huidproblemen. Omdat de Medisch Schoonheidsspecialist Dermatologie® opgeleid is in dermatologische kennis, is zij of hij goed in staat huidproblemen te signaleren en cliënten hierover te informeren. Daarnaast is zij of hij op de hoogte van de medische richtlijnen. Cliënten met een (chronische) huidaandoening of een beschadigde huid (bijvoorbeeld acne en/of rosacea) zijn bij de Medisch Schoonheidsspecialist Dermatologie® in vakkundige handen. Na deze opleiding is de Medisch Schoonheidsspecialist Dermatologie® eenwezenlijke schakel inde dermatologische zorgketen. Eenbelangrijk doel in de huidzorg is het vroegtijdig herkennen van huidkanker en andere huidproblemen. Huisartsen en dermatologen kunnen dit niet alleen. Een Medisch Schoonheidsspecialist Dermatologie® is door de opleiding geoefend om de zorgvraag, indien nodig, adequaat vervolg te geven richting bijvoorbeeld de huisarts. Zelf ga ik ook wel eens naar de schoonheidsspecialist. Ik merk dat ik het fijn vind als iemand passie heeft in zijn vak. Als de schoonheidsspecialist met veel enthousiasme te werk gaat en me een persoonlijke behandeling geeft zal ik veel sneller terugkomen dan wanneer dit niet het geval is. Echt contact is belangrijk, prijs komt pas op de tweede plek, is mijn mening. Hoe ben je dus succesvol? Niet door je prijs te verlagen of te verhogen maar door jezelf bewust te zijn van je werk en jouw invloed als schoonheidsspecialist. Zorg dat je over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om jouw cliënt optimaal te kunnen helpen. Kwaliteit loont. Jij bent nog belangrijker dan het plaatje er om heen (je salon, website, marketing). Ik merk dat cliënten vaak terug komen bij een salon door het contact met de schoonheidsspecialist van deze salon; ze blijven trouw omdat ze zo goed zijn geholpen door goede kennis”, stelt Carla. Professionele voorlichting “Het is belangrijk om de cliënt goede persoonlijke voorlichting te geven”, gaat Carla verder. En vervolgt aan de hand van een voorbeeld: “Een cliënt met acne die antibiotica gebruikt. Welke adviezen kun je hem of haar geven? De antibiotica geven meestal geen bijwerkingen, maar het is goed om te benoemen dat het verstandig is om voorzichtig te zijn in de zon. Bij felle zon kan het beste een goede zonnebrandcrème gebruikt worden (SPF30+). Dit geldt ook voor isotretinoine (roaccutane). Bij het gebruik van dit medicijn is het eigenlijk bij elke cliënt zo dat de lippen en de huid fors uitdrogen. Een goede lippenbalsem en moisturizer voor de huid zijn hierbij essentieel. Kleine tips die voor jou algemene kennis zijn maar waar je je cliënt erg blij mee kan maken. Door veel kennis te hebben kan je veel meer voor jouw cliënten betekenen en geeft dat veel vertrouwen.” Meer informatie via www.uconsultancy.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4