De Beautysalon nr 3 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 3 2023 35 EDUCATIE ‘DAAG JE MARKETINGKENNIS CONTINU UIT’ User Generated Content “In het groeiende aanbod van promoties en reclame wordt het voor klanten steeds lastiger om te beoordelen welke salon het beste bij hen past. Wie kunnen zij beter vertrouwen dan iemand die al klant is? Dit is waar ‘user generated content’ steeds belangrijker wordt. Dit betekent letterlijk ‘door gebruikers voortgebrachte content’ en omvat berichten die jouw klanten delen over jouw salon. Denk aan een review of een social media post. Het is niet nieuw dat dit soort berichten ontzettend waardevol kunnen zijn. Wat ik wil overbrengen is dat je dit ook kunt stimuleren! Er zijn hiervoor veel manieren. Creëer bijvoorbeeld een fotohoek in je salon. De hoek moet opvallen, dus zorg voor een unieke inrichting. Daarnaast kun je er een winactie aan hangen om klanten te stimuleren om de beelden te delen op hun social media kanalen.” Consistentie is key “Consistentie bouwt vertrouwen en dat bindt (vaste) klanten. Consistentie gaat niet alleen over het regelmatig posten op social media, maar ook over je uitstraling. Denk hierbij aan je salon, website, brochure, social media pagina’s, cadeauverpakkingen, nieuwsbrieven, et cetera. Dit wil niet zeggen dat alles exact hetzelfde moet zijn (liever niet zelfs!), maar wél dat je de middelen op elkaar afstemt. Werk bijvoorbeeld met een huisstijl waarbij je een kleurenpalet, logo en lettertype vaststelt. Verder is het belangrijk om na te denken over de tone-of-voice. “Men zegt dat je nooit bent uitgeleerd”, stelt Carla Scheurwater van XoXo Marketing, expert als het gaat om marketing voor salons. “Trends en ontwikkelingen volgen elkaar in een snel tempo op en de wereld is continu aan verandering onderhevig. Als ondernemer ben je iedere dag (bewust of onbewust) met marketing bezig. ‘Ik zie dat de bindweefselmassage minder wordt geboekt, is de prijs niet goed? Breng ik het niet op de juiste manier onder de aandacht?’ Ook binnen marketing zijn veranderingen aan de orde van de dag.” In dit artikel bespreekt Carla drie hot topics op marketinggebied. Dit is de manier waarop je jouw (potentiële) klanten aanspreekt. Een salon die zich richt op huidverjonging spreekt andere klanten aan dan een salon gespecialiseerd in acnébehandelingen. Consistentie is niet zozeer een nieuwe trend of ontwikkeling, maar wel iets wat ik vind horen bij deze educatieve editie van De Beautysalon. Ik zie namelijk regelmatig dat hier nog veel te halen valt!” ChatGPT voor inspiratie “Wellicht heb je het al eens voorbij zien komen: ChatGPT. Deze tool staat bekend om zijn vermogen om vragen en problemen te begrijpen. Je kunt online je vraag invoeren en ChatGPT geeft in begrijpelijke taal antwoord. Zo kan het teksten voor je genereren, denk bijvoorbeeld aan een blogtekst. Ik adviseer niet om alles letterlijk over te nemen, maar ChatGPT kan wel een duwtje in de juiste richting geven of voor inspiratie zorgen. Het is natuurlijk belangrijk om bij je eigen concept te blijven, want dat is authentiek en onderscheidt jouw salon van de rest.” “Wees leergierig. Blijf vaktijdschriften en blogs lezen of bezoek een evenement. Zoek je iemand die met je meedenkt? Vraag een vrijblijvende kennismaking aan via mijn website of stuur me een berichtje via social media (@xoxomarketing).” Meer weten over XoXo Marketing? Kijk dan op www.xoxomarketing.nl. ◄ Carla Scheurwater

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4